شباهت‌های رفتاری ترامپ با نامزدهای شکست خورده انتخابات ۸۸ ایران/ تنها تفاوت ترامپ با میرحسین موسوی چیست؟

گروه سیاسی الف،   3990816101 ۱۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

هم حزبی‌های ترامپ ادعای وی مبنی بر تقلب و اعلام زودهنگام پیروزی در انتخابات را مصداق دیکتاتوری نامیدند. اما اصلاح طلبان در سال ۸۸ از اقدام دیکتاورمأبانه و مستبدانه میرحسین موسوی و کروبی حمایت کردند.

به گزارش مشرق، این روزها انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و حواشی آن در صدر اخبار جهان قرار گرفته است.

در هفته های گذشته مناظره «دونالد ترامپ» و «جو بایدن» سر و صدای زیادی به پا کرد. سگ دست‌آموز، دلقک، خفه شو، معتاد و...تنها بخشی از فحاشی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در مناظره مذکور بود. یکی از فعالین رسانه‌ای در واکنش به این مناظره نوشت: «مناظره ترامپ و بایدن‌نمایی از حاکمیت بدون روتوش آمریکا و واقعیت‌های تفکر لیبرال دموکراسی بود. بی‌اخلاقی، توهین، شارلاتان بازی و نفرت پراکنی. این مناظره ناقوس مرگ دموکراسی آمریکایی و غربی بود».

اما نمایش چهره بدون روتوش ساختار حاکمیتی آمریکا تنها به این مناظره ختم نشد. در روزهای گذشته و در شرایطی که هنوز شمارش آراء در آمریکا پایان نیافته، ترامپ در سخنرانی از کاخ سفید ادعای رخ دادن تقلب گسترده و همچنین پیروزی خود را در انتخابات مطرح کرد.

شب گذشته نیز ترامپ در یک نشست خبری دیگر پیش از پایان شمارش آراء در ایالت های باقیمانده، اظهار داشت: «
من قاطعانه در بسیاری از ایالت ها همچون فلوریدا، ایندیا و آیووا برنده شدم و بر خلاف مداخله تاریخی بزرگ رسانه ها و شرکت های تکنولوژی بزرگ ما با آمار بزرگی برنده شدیم. من بزرگترین آرای رای دهندگان غیر سفید از جمله لاتین‌تبارها، آسیایی‌تبارها و بومیان را در مقایسه با سایر رئیسان جمهوری جمهوریخواه در ۶۰ سال گذشته برنده شدم.  این سرکوب آرا است، کسانی که در ایالت‌های باقی‌مانده فعال هستند، دموکرات هستند و در حالیکه ما در حال برنده شدن بودیم، اجازه ندادند ناظران ما در آن حضور یابند و حتی وقتی حاضر شدند، گفتند که باید از فاصله زیاد در آنجا حضور داشته باشند. »

ترامپ افزود: «این سرکوب آرا است، کسانی که در ایالت‌های باقی‌مانده فعال هستند، دموکرات هستند و در حالیکه ما در حال برنده شدن بودیم، اجازه ندادند ناظران ما در آن حضور یابند و حتی وقتی حاضر شدند، گفتند که باید از فاصله زیاد در آنجا حضور داشته باشند. »

 

اقدام ترامپ درخصوص اعلام زودهنگام پیروز انتخاباتی و همچنین کنفرانس‌های خبری متعاقب آن، واکنش های زیادی را در پی داشت.

«ایلهان عمر» نماینده مسلمان سومالیایی تبار و دمکرات کنگره، ترامپ را با حاکمان خودکامه سومالی مقایسه کرد که از پذیریش نتایج انتخابات خودداری می کردند.

همچنین «باراک اوباما» رئیس جمهور سابق آمریکا در روزهای گذشته در سخنرانی حود در میامی در حمایت از «جو بایدن» گفت :«دونالد ترامپ گفته ممکن است قبل از این که همه آرا شمرده شوند، اعلام پیروزی کند. این چیزی است که یک دیکتاتور ذلیل انجام می‌دهداگر به دموکراسی اعتقاد دارید، پس بگذارید همه آرا شمرده شوند».

«جان بولتون» مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا نیز در واکنش به ادعای پیروزی زودهنگام و همچنین ادعای تقلب گسترده از سوی ترامپ را شرم آور و دیکتاتور منشانه نامید.

ترامپ در روزهای گذشته  کلید واژه «تقلب» در انتخابات را مطرح کرد و سعی کرد تا در مورد قانونی بودن انتخابات تشکیک ایجاد کند. وی در بحبوحه اعلام نتایج انتخابات گفت «برای جشن بزرگ آماده می‌شویم. همه چیز را بردیم. پیروزی ما بی‌سابقه بود. ما در ایالت فلوریدا با اختلاف زیاد برنده شدیم».

ترامپ در همین رابطه در توئیتی نوشت:«انتخابات را ما بردیم. تقلب بزرگ در حال روی دادن است. ما آماده جشن پیروزی بودیم، اما همه چیز را متوقف کردند و اگر لازم باشد به دادگاه عالی خواهیم رفت. من جلوی این تقلب می‌ایستم».

«لاری هوگان» فرماندار جمهوریخواه ایالت مریلند، با اینکه هم حزبی ترامپ بود، اما از اظهارات وی در اعلام پیروزی زودهنگام در انتخابات ریاست جمهوری و طرح شکایت در دادگاه درباره نتایج انتخابات در برخی ایالت ها انتقاد کرد و گفت:«این اظهارات ظالمانه و عصبانی کننده است».

فرماندار مریلند تاکید کرد:«فارغ از اینکه شما در این رقابت در چه جایگاهی قرار دارید و حزب سیاسی شما چیست از چه کسی در انتخابات حمایت می کنید، اکثر آمریکایی ها خواستار یک انتخابات آزاد و منصفانه هستند و از ما می خواهند تا آرا را شمارش کنیم. تصور می کنم مقام های رسمی در همه ایالت ها در حال انجام وظایف و مسئولیت های خود هستند، باید مطمئن شویم که همه آرا غیابی و پستی نیز شمارش می شود. جمهوریخواهان و دموکرات ها بر این روند نظارت می کنند».

«تام ولف» فرماندار دموکرات ایالت پنسیلوانیا نیز با انتقاد شدید از اظهارات ترامپ به خاطر اعلام پیروزی زودهنگام در انتخابات ریاست جمهوری و ادعای تقلب، این اظهارات را «حمله به دموکراسی» نامید.

همچنین «کریس کریستی» فرماندار سابق ایالت نیوجرسی و از نزدیکان سیاسی ترامپ از اظهارات رئیس جمهور آمریکا در اعلام پیروزی زودهنگام انتقاد کرد و گفت:«من با اظهارات رئیس جمهور آمریکا مخالف هستم به خصوص با طرح اتهامات بی پایه و اساس درباره تلاش مخالفان برای تقلب در انتخابات. من اکنون به عنوان یک فرماندار سابق صحبت نمی کنم بلکه به عنوان یک دادستان سابق آمریکا صحبت می کنم. بیان چنین اظهاراتی هیچ پایه و اساسی ندارد».

در این میان واکنش شبکه های اجتماعی توئیتر و فیسبوک به ادعای تقلب و اعلام زودهنگام پیروزی از سوی ترامپ نیز قابل توجه است.

این شبکه های اجتماعی پیام‌هایی که حامیان و متحدان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برای اعلام پیروزی زودهنگام در ایالت پنسیلوانیا منتشر کردند را برچسب زدند و این توئیت ها و پست ها را گمراه کننده خواندند.

همزمان با ادعای ترامپ درخصوص تقلب و اعلام پیروزی زودهنگام، جو بایدن نیزدر بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما در مسیر پیروزی هستیم».بایدن همزمان با مطرح شدن سرقت آراء و بحث تقلب بزرگ و گسترده در انتخابات آمریکا در نشستی انتخاباتی گفت:«ما در مسیر پیروزی در این انتخابات قرار داریم. ما می‌دانستیم که به علت رای زودهنگامِ بی سابقه و رای پستی، مدتی طول خواهد کشید، بنابراین باید صبور باشیم و صبر کنیم تا کارِ سخت شمارش آراء به پایان برسد، تک تک آراء شمارش شود، تک تک برگه‌های رای شمرده شود».

واکنش بی بی سی به ادعای ترامپ نیز جالب بود. این رسانه انگلیسی، ادعای ترامپ مبنی بر پیروزی در انتخابات را اقدامی نادرست نامید.

بی بی سی فارسی نیز در چند خبر و گزارش، به ادعای ترامپ مبنی بر تقلب در انتخابات و اعلام پیروزی زودهنگام واکنش نشان داد و این اقدام را «مستبدانه»، «خطرناک» و «تکان دهنده» نامید.

همانطور که ملاحظه کردید، یک نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، ادعای تقلب را مطرح و پیش از آنکه شمارش آراء به پایان برسد، خود را پیروز انتخابات نامید.

در سوی مقابل از باراک اوبامای دموکرات تا هم حزبی های جمهوری خواه ترامپ و از توئیتر و فیسبوک تا بی بی سی فارسی، این اقدام را محکوم و آن را مصداق دیکتاتوری، حمله به دموکراسی، اقدامی مستبدانه و خطرناک نامیدند.

این در حالی است که در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ در ایران، «میرحسین موسوی» و «مهدی کروبی» نیز دقیقا همین اقدام را انجام دادند.

در آن سال، در شرایطی که مردم هنوز مشغول رأی دادن بودند و انتخابات به اتمام نرسیده بود، میرحسین موسوی در اظهارنظری تأمل برانگیز گفت: «برابر اطلاعاتی که ما از ستادهایمان داریم، در سطح کشور،  برنده قطعی، برنده قطعی با نسبت آراء بسیار زیاد اینجانب هستم»!

وقتی که میرحسین موسوی این ادعا را در کنفرانس مطبوعاتی خود مطرح کرد، هنوز ۲ ساعت به پایان ساعت رای گیری باقی مانده بود و اساسا پس از این دو ساعت (اگر زمان رای گیری تمدید نمی شد) تازه شمارش آراء آغاز شده و طبعا ساعت ها به طول می انجامید. بنابراین این سوال بزرگ وجود داشت و البته هنوز هم وجود دارد که واقعا میرحسین موسوی بر اساس کدام اطلاعات، در آن زمان ادعای پیروزی در انتخابات را مطرح کرد!؟ خصوصا که پیش از این بارها از سوی او و ستادش مطرح شده بود و در همین کنفرانس مطبوعاتی هم مجددا ادعا کرد که ناظران انتخاباتی او را سر صندوق های اخذ رای، راه نداده اند!

یک نامزد انتخاباتی در ایران، در شرایطی که هنوز رای گیری به پایان نرسیده و شمارش آراء نیز آغاز نشده بود، اعلام کرد که در انتخابات تقلب شده و خود را برنده قطعی انتخابات نامید! نامزد دیگر منتسب به اصلاح طلبان-کروبی- نیز با تشکیک در انتخابات، خواستار ابطال آن شد.

همانطور که مقامات و رسانه های آمریکایی و انگلیسی در این روزها تاکید کردند، این اقدام میرحسین و کروبی مصداق دیکتاتوری و استبداد و قانون شکنی و حمله به دموکراسی بود؛ اما در آن مقطع از باراک اوبامای دموکرات تا جان بولتون جمهوری خواه و از توئیتر و صدای آمریکا تا فیسبوک و بی بی سی فارسی همگی به تشویق و تمجید از میرحسین و کروبی پرداخته و بر آتش فتنه ۸۸ دمیدند و مردم ایران را ماهها درگیر آشوب و التهاب کردند.

در روزهای گذشته، هم حزبی های ترامپ، ادعای وی را محکوم کردند، اما فعالین اصلاح طلب از خاتمی و حجاریان و تاجزاده و آخوندی و زنگنه و ربیعی و ترکان و نعمت زاده و مجید انصاری و موسوی خوئینی ها تا معصومه ابتکار و زیباکلام و عباس عبدی و علوی تبار و عماد باقی و کرباسچی و مرعشی و فائزه هاشمی و ...همگی از اقدام دیکتاورمأبانه و مستبدانه میرحسین موسوی و کروبی حمایت کرده و علیه جمهوریت شورش کرده و رأی مردم را لگدمال کردند.

برگزاری کنفرانس خبری از سوی یکی کاندیداها و اعلام پیروزی قطعی، در حالیکه مردم هنوز در شعبه‌های رأی مشغول رأی دادن بودند، نپذیرفتن نظر نهادهای قانونی و امتناع از ارائه هرگونه سند و مدرک، دعوت به تجمعات غیرقانونی و حمایت از شرارت‌ها و آشوب‌طلبی‌ها و در نهایت بی ثبات کردن ۸ ماهه کشور، تنها بخشی از کارنامه سیاه و «خیانت نابخشودنی» سران و فعالین فتنه در سال ۸۸ است.

فعالین فتنه ۸۸، حداقل هشت ماه کشور را در تب و التهاب فرو برده و با شورش علیه جمهوریت، تحسین مقامات رژیم صهیونیستی و سرکرده‌های گروهک‌های تروریستی نظیر منافقین و جندالشیطان را برانگیختند.

جریان فتنه در آن سال با دروغ تقلب، رأی ۴۰ میلیون ایرانی را لگدمال کرد. این در حالی بود که بعدها فعالین فتنه در دادگاه صراحتاً اعلام کردند که «تقلب، اسم رمز آشوب بود».

فتنه گران پس از ادعای مضحک تقلب، بر روی اسلام در عبارت جمهوری اسلامی خط کشیدند و صراحتاً اعلام کردند که «انتخابات بهانه است / اصل نظام نشانه است»، به تصویر حضرت امام خمینی (ره) توهین کردند و سرانجام، در روز عاشورای حسینی (ع) به هتاکی و حرمت‌شکنی بی‌سابقه پرداختند و در نهایت دشمن را به تشدید تحریم‌ها تشویق کردند.

تصمیم گیری صحیح شورای عالی امنیت ملی در بهمن ۸۹ درخصوص حصر سران فتنه- که فراتر از مسئله انتخابات ۸۸ بود- یک توطئه خطرناک را در نطفه خفه کرد. توطئه‌ای امنیتی که اگر هوشمندانه و به هنگام خنثی نشده بود، سرنوشتی شبیه وضعیت سالهای گذشته عراق و سوریه برای ایران رقم می‌زد.

انتخابات اخیر ریاست جمهوری آمریکا، هم چهره بدون روتوش ساختار حاکمیتی آمریکا را نمایش داد و هم چهره بدون روتوش سران و فعالین فتنه ۸۸. اما یک تفاوت بزرگ هم در این میان وجود دارد.

حتی ترامپ رئیس جمهور فعلی آمریکا که همگان او را بابت اعلام زودهنگام پیروزی و ادعای تقلب سرزنش می‌کنند و دیکتاتور می‌دانند و همه رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی به مقابله با ادعاهای او علیه روند انتخابات آمریکا بسیج شده‌اند، به هوادارانش وعده داده است که تیم وکلایش برای شکایت از تخلفات/تقلب به دادگاه عالی مراجعه خواهند کرد و درخواست بازشماری آراء در برخی ایالت ها را خواهند داد. این در حالی است که میرحسین موسوی و دیگر شکست‌خورده انتخابات 88 که رقیب آراء باطله بود، حتی در برابر پیشنهاد بازشماری کل آراء انتخابات را هم نپذیرفتند و راه خیابان و براندازی را در پیش گرفتند.