چرا اسناد ترانزیت محموله ۱۹ کانتینر دارو منتشر نشد؟/یک دستگاه دیگر هم مدعی ترانزیتی بودن محموله داروها شد

گروه اقتصادی الف،   3990816043 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

بعد از گذشت چندین هفته از جنجال داروهای ترانزیتی به کشور عراق، مشخص نیست چرا دستگاههای ذی ربط برای شفاف سازی نهایی اسناد ترانزیت این اقلام را منتشر نمی‌کنند.

چرا اسناد ترانزیت محموله ۱۹ کانتینر دارو منتشر نشد؟/یک دستگاه دیگر هم مدعی ترانزیتی بودن محموله داروها شد

به گزارش تسنیم، عبدالله هندیانی معاون پیگشیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در تشریح جزئیات محموله داروی قاچاق که اخیرا به کشور عراق ترانزیت شده بود، گفت: در حوزه دارو سازمان غذا و دارو متولی است، اما با پیگیری‌هایی که ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز داشته دارویی که از ایران خارج شده به صورت ترانزیت بوده و مربوط به داخل کشور نبوده است.

به گفته وی، کشور ما فقط مسیر گذر بوده و این محموله از یکی از کشورهای همسایه خارج شده و با عبور از مرز ایران به صورت قانونی و با اسناد قانونی به کشور عراق ترانزیت شده است. مبدا این محموله یکی از کشورهای همسایه که ترکیه عنوان شده، مبدا و مقصد کالای ترانزیت در اسناد آن مشخص است.

هندیانی در پاسخ به این سوال که آیا این محموله به ایران تحویل داده خواهد شد، توضیح داد: محموله‌ای که ضبط شود باید به مقصد اولیه برگردانده شود، فقط گذشت آن از ایران بوده غیر از این ورود و خروج این محموله ارتباطی به ایران ندارد.

محسن جلواتی در گفتگو با تسنیم با اشاره به اقدامات مطرح شده در خصوص ادعای طرف عراقی در خصوص قاچاق دارو از ایران به این کشور گفت: در حال حاضر شاهد اظهار نظرهای بعضاً متناقض از سوی گمرک، سازمان غذا و دارو و برخی مسئولان وزارت بهداشت هستیم. در همان روز اول اعلام موضوع از طرف عراقی یکی از مشاوران وزارت بهداشت اعلام کرد، احتمال تهیه داروهای مذکور از  داروخانه‌ها و صادرات به صورت قاچاق وجود دارد.

قائم مقام دیده بان شفافیت و عدالت گفت: با توجه به حواشی ایجاد شده در خصوص موضوع قاچاق دارو و تاکید گمرک بر ترانزیت19 کانتینر بایستی برای شفاف شدن حداکثری اسناد مربوط به ترانزیت محموله مذکور منتشر شود.

گفتنی‌ است، گمرک و سازمان‌ غذا و دارو در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: داروهای قاچاق مکشوفه در کشور عراق، که در بعضی رسانه‌های خارجی مورد توجه قرار گرفته است، متعلق به یکی دیگر از کشورهای همسایه بوده و صرفا از طریق یکی از مرزهای غربی‌ ترانزیت شده بود.

هنوز مرز خروجی این محموله اعلام نشده است.