نظرات برگزیده مخاطبین الف: حتی اگر تحریم هم نباشیم با این وضع مدیریت سرانجام خوشی نخواهیم داشت/ جمعیت با دستور، افزایش پیدا نمی‌کند/ مگر شورای نگهبان روحانی را تایید نکرده است؟

گروه سیاسی الف،   3990814046 ۱۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

بینندگان «الف» هر روز با ارائه نظرات خود در تکمیل و تعمیق محتوای ارائه شده مشارکت می کنند. بسیاری از این نظرات گویای دقت و توجه مخاطبان و داوری عمومی آن ها نسبت به وقایع روز است. گزیده‌ای از نظرات مخاطبین «الف» را ذیل سه مطلب پر بحث هفته به انتخاب تحریریه «الف» بخوانید.

نظرات برگزیده مخاطبین الف: حتی اگر تحریم هم نباشیم با این وضع مدیریت سرانجام خوشی نخواهیم داشت/ جمعیت با دستور، افزایش پیدا نمی‌کند/ مگر شورای نگهبان روحانی را تایید نکرده است؟

مخاطبین الف درباره مطلب «چرا جمعیت ایران باید دستِ‌کم به ۱۵۰میلیون برسد؟!» نظرات متعددی ابراز کردند که تعدادی از آنها را می خوانید:

*اگر منظور از فرزند آوري تربيت يك إنسان است تامين حداقل نيازهاي يك فرد در جامعه فعلي كه طبق نظر مجلس ٦٠ ميليون نَفَر نيازمند كوپن هستن بسيار مشكل و فرزند آوري واقعاخيانتي بيش نيست كه خدا روشكر در اين موضوع ^ بايد ^ جواب نميده و به دليل افزايش فرهنگ و آموزش و آگاهي حتي در كشوري مثل هند طبق پيش بيني ها در ٨٠ سال آينده جمعيت هند نصف ميشه

*رشد جمعیت با دستور و استدلال افزایش پیدا نمی کند. اگر زمینه فراهم باشد رشد افزایش می یابد.

*نگران شغل نباشید اگه جمعیت بیشتر بشه شغل هم بیشتر میشه مثلا تعداد سوپر مارکت ها باید بیشتر میشه تا مردم خرید کنن ، تعداد بنگاه ها باید بیشتر بشه تعداد مسکن ها بیشتر میشه ..

*اقتصاد با افزایش جمعیت درست نمیشه. اگه برنامه ریزی و مدیریت نباشه جمعیت خودش برای یه کشور تبدیل به تهدید میشه ،درست مانند وضع کنونی.بهتره اول مدیریت و وضع کنونی رو درست کنیم بعد به فکر جمعیت باشیم

*طبیعت قوانین خودش رو داره. نمیشه سیب را رها کنی و انتظار داشته باشی بالا برود چون قانون جاذبه جزو طبیعت است. وقتی حداقل امکانات برای مردم نیست انتظار بیشتر شدن جمعیت یعنی توقع بیجا و خلاف قانون. با شعار و خرافات هم چیزی عوض نمیشود.

*بعضامدیران نالایقی که در رده های میانی هستند شرایطی رو بوجود آوردن که شما باید چند برابر آنچه که برای یک کار تولیدی لازم است هزینه کنید تا آیا بتوانید مجوزی بگیرد و یا نه!!! اما دلالی هیچ نوع مجوز و مالیاتی نمی خواهد!!!! مدیران بالاتر هم که فقط به دنبال این هستند که خودشان به مشکلی برخورد نکنند!!! وگرنه با این همه تحصیل کرده دانشگاهی و این همه استاد کاران ماهر صنعتی و در کنار اینها انواع منابع و معادن آیا توجیهی برای عقب ماندن حتی از کشوری مانند ترکیه برای ما قابل بیان است؟!

*تا بحران سالمندی نسل های قبلی را از بین نبرد امیدی به بهبود اوضاع و به تبع آن افزایش جمعیت نباشیم نسل های قبلی سد راه هر گونه اصلاحات ساختاری و بهبود وضعیت معیشتی هستند و صد البته متاسفانه نسل دهه هفتاد و هشتاد شاید چیزی بسیار اسفناکتر از این باشند و طی چند ده سال آینده کشور را کلا واگذار کنند چون نسل های قدیمی تر حتی دهه شصتی ها را در تصمیمات مهم کشوری بازی نمیدهند

*با بهره وری کنونی از منابع حیاتی و مقدار تخریب و آلوده کنندگی فعلی قطعا فلات ایران توان جمعیت بیشتر از این را ندارد. ولی در صورتی که بصورت علمی از ظرفیتهای محیط زیستی استفاده کنیم قطعا تا ۲ برابر جمعیت ممکن است.البته در این افزایش مقدار سکونت روستایی باید نسبتی به مراتب بالاتر از شهری پیدا کند. البته مقدار بسیار زیادی از سطح کشور را مناطق غیر قابل سکونت انبوه فرا گرفته.

*صرف مساحت زیاد دلیلی بر امکان جمعیت بیشتر نیست؛ سوال اینه آیا در همه این مساحت امکان زندگی هم وجود داره یا خیر ؟ الان عربستان مساحتش از ایران بیشتره ولی جمعیتش نصف ایران هم نیست چون یک سرزمین بیابانی هست و برای جمعیت بیشتر آب کافی در اختیار نداره ؛ ایران هم نسبت به ترکیه سرزمین خشکتری هست و مقدار زیادی از مساحتش رو بیابون تشکیل میده که برای حیات انسان مناسب نیست

***

یادداشتی با عنوان«آینده میهن ما به گروگان گرفته شده است!»  از مطالب پربحث الف در هفته گذشته بود. برخی از نظرات مخاطبین الف را می خوانید:

*مردم توان خرید غذای مناسب برای خانواده خود ندارد. بسیاری از جوانان خرید ماشین برایشان به یک آرزوی دور تبدیل شده و خرید خانه هر چند کوچک تصوری دور و غیر ممکن. چرا کشور هایی که به دنبال آرمانهای خود رفتن امروز فقیر ترین کشور های دنیا هستن با بی ارزش ترین پول ها (کره شمال، ونزوئلا، کوبا و ایران) چرا کشورهایی که دنبال آرمان گرایی نرفتن و با کدخدا از در دوستی وارد شدن امروز بالاترین اقتصاد رو دارن (ژاپن، کره جنوبی، چین و...)

*(پاسخ به کامنت بالا)پیشرفت ژاپن و کره جنوبی و چین و غیره مرهون تلاش شبانه روزی مردم این کشورهاست زنان و مردان ژاپنی در شبانه روز 18 ساعت کار می کنند مثل مردم ما بدنبال ثروت های باد آورده نیستن. در ضمن چرا قبل از انقلاب که ایران با کدخدا روابط حسنه داشت مردم ما فقیر بودند و زاغه نشینی و بیکاری و بیداد می کرد؟!

*یک سوال دارم. چرا در میان 203 کشور دنیا فقط آینده ما و دو کشور دیگه گروگان گرفته شده است؟ چرا بقیه دارن به سرعت پیشرفت می کنن

(پاسخ بقه کامنت بالا)جوابش ساده است. چون بقیه سرسپردگی آمریکا رو پذیرفتن و در نظم کنونی جهان که مبتنی بر زورگویی یک عده و سرسپردگی بقیه هست، هضم شدن. هر کشوری که بخواهد این نظم را زیر سوال ببرد محکوم به فشار و تحریم های استخوان خرد کن است. کشورهایی مثل چین رو هم داریم که پنجه در پنجه آمریکا انداختن و در عین حال پیشرفت کردن. راه حل پیشرفت رو نباید در بیرون از مرزها جستجو کرد. باید به توان خودمون تکیه کنیم و موجبات پیشرفت رو فراهم کنیم. خارجی ها هم اگر خواهان تعامل با ما بودن، با آنها تعامل می کنیم. ولی در هر صورت حاضر نیستیم چک سفید امضا به کسی بدیم.

*وقتی اعلام می شود که دولت یا نمی تواند یا نمی خواهد کاری انجام بدهد و این مطلب را بصورت عیان همه می بینند چه اصراری است که دولت تا پایان 4 سال بماند در همه دنیا وقتی دولتی نتواند مفید باشد کنار می رود این عین دمکراسی است حتما که نباید مردم به خیابان بریزند تا دولت عوض شود. آقای روحانی نتوانسته خواسته مردم و شرایط کشور را بهبود ببخشد. یا استعفا می دهد و یا باید توسط نمایندگان مجلس کنار گذاشته شود

*تا وقتی نفت هست ما خوشبخت نخواهیم شد مثل پسر تنبل بی عرضه ای که تمام عمر دستش در جیب پدر بوده و هیچ صنعت و حرفه ای را با زحمت و دلسوزی دنبال نمی کند ما دنبال کشاورزی و صنعت و توریسم نرفته ایم و بر سر راه هر کدام سنگ های بزرگ انداخته ایم چون نفت بوده و فروخته ایم و خورده ایم

*چرا همیشه مردم هستند که باید در خط مقدم مقاومت باشند و مسوولینی که بر سر دنا پلاس دعوا میکنند و فرزندانشان در خارج از کشور بسر میبرند، تنها از کیسه مردمی خرج میکنند، که نه تنها قدرت تعمیر پراید ۱۰ مدل عقب خود را ندارند، بلکه در تامین نان شبشان مانده‌اند. بس کنید این بازیها را، بی مدیریتی و نالایقی خود را با بهانه تحریمها در سایه قرار ندهید. حتی بدون تحریمها هم مسیری که کشور را در آن جهت مدیریت میکنید، به ناکجا آباد است.

*متاسفانه مدیران و صاحب منصبان حداقل این چند سال اخیر بر خلاف شعار های استکبار ستیزی و آمریکا ستیزی و استقلال طلبی در عمل ثابت کردند که چه مقدار وابسته به سیاست و رفتار حاکمیت آمریکا هستن و به نوعی با عملکرد ضعیف مرعوب شده خود به مردم قبولاندن که تا چه مقدار تسلیم دلار هستن به نوعی که دیگر به جک و یا جدی کم کم مردم ورد زبانشان شده که واحد پول ملی ما دلار هست نه ریال.......

***

«روحانی» نقطه اوج یک نظام ۴۰ ساله؟!عنوان یادداشتی در انتقاد از سخنان عباس عبدی درباره روحانی بود. برخی از نظرات کاربران الف در این زمینه خواندنی است:

*روحانی و دار و دسته هاشمی و افسادطلبان رسوخ کرده در بدنه حکومت نقطه انحرافی نظام جمهوری اسلامی هستند. چکیده نظام جمهوری اسلامی یعنی قاسم سلیمانی . فردی متخصص ،متعهد و وفادار به نظام و رهبری که حتی دشمنانش هم به او احترام میگذاشتن.

*(پاسخ به کامنت بالا)خب پس اگر این طوره این آدما چرا بارها و بارها و بارها توسط شورای نگهبان برای سمتهایی مانند ریاست جمهوری، نمایندگی مجلس خبرگان، نمایندگی مجلس، و .. که مستلزم داشتن شرایطی مثل ایمان، تقوا، مدیر و مدبر بودن، مومن به نظام و معتقد و ... هست تایید صلاحیت شدن؟؟

*باور حرفهای تلخ سخت است، به جای رد کردن حرف تلخ ، راجع به آن خوب بررسی کنید، شاید نتایج این بررسی ها ارزشمند باشد، این واقعیت که روحانی و اکثر نفرات تیم ایشان از روز اول انقلاب مسئولیت داشته اند و حاصل تربیت مدیران هستند ، ضمن اینکه طیف دیگری از مدیران هم در دوره احمدی نژاد آزموده شدند.

*گزینش های ظالمانه ای که صدای رهبری را هم در آورد و تقسیم جامعه به خودی و نخودی توسط سیستم گزینشی از پرورش مدیران توانمند جلوگیری کرده و این ادم های هزار رنگ رو به قدرت رسوند

*واقعیت آن است که دایره انتخاب در حاکمیت هر روز کوچک تر می شود افرادی که از اول انقلاب در راس امور بوده اند و کشور را به این حال و روز نشانده اند هنوز قصد ندارند خود را بازنشسته کنند و جای خود را به نیروهای جوان و خوش فکر بدهند.

*عبدی کارش فرافکنیه... یک زمان می گفتند ما تضمین روحانی هستیم... برجام بهترین است... در تاریخ نوشته میشود... ظریف امیرکبیر است...تکرار می کنیم... به عقب بر نمی گردیم... و خزعبلاتی از این دست.. جالب اینه که سه سال از این حرفا نگذشته، دقیقا دارند متناقض با آن چیزهای دیگری می گن...یعنی مردم رو رسما درازگوش فرض کردند.