پلیس، علی دایی و مالباختگان ...

ابوالفضل فیضی‌خواه،   3990811102 ۷۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
پلیس، علی دایی و مالباختگان ...

سرعت عمل پلیس در پیدا کردن سارق گردنبند گرانقیمت علی دایی واکنش منفی برخی کاربران فضای مجازی را به دنبال داشته است.

عصر روز چهارشنبه ۸ آبان علی دایی به همراه دخترش در حال خروج از دفتر کار خود بود که دو فرد موتورسوار به او نزدیک شدند و گردنبند او را به سرقت بردند. علی دایی با تایید این خبر گفته بود: در حال سوار شدن به ماشین با دخترم نورا بودیم که ناگهان این اتفاق رخ داد. با توجه به اینکه دخترم هم در صحنه حادثه حضور داشت اولویتم حفظ سلامت او بود و حقیقتا از هجوم سارقان شوکه شدم.

حالا پس از گذشت ۳ روز از این حادثه پلیس از دستگیری اتفاقی این سارقان خبر داده است. 

یک منبع مطلع در پلیس آگاهی به واحد مرکزی خبر گفته است : ماموران پلیس آگاهی سارقانی را دستگیر کردند که آنان اعتراف کردند گردنبند طلای علی دایی را نیز به سرقت برده اند. 

کاربران در فضای مجازی به تجربه های شخصی خود در برخورد پلیس با سرقت هایشان  اشاره می کنند که در آن اثری از سرعت عمل یا جدیت پلیس در یافتن و دستگیری سارقان دیده نمی شود. 

از نظر این دسته از کاربران، شهرت یا جایگاه مالباختان در واکنش به موقع پلیس موثر است و پلیس چنین جدیتی را در مورد سایر شهروندان به خرج نمی دهد.

همه می دانیم که عوامل مختلفی در امر دستگیری سارقان و کشف اموال مالباختگان موثر است . سر نخ ها و شواهد و مدارک موجود، کیفیت سرقت، نوع اموال سرقت شده و... .حتی از پیش نمی توان گفت که تجربه های شخصی ناخوشایند برخی شهروندان در نوع مواجهه پلیس با موضوع سرقت چه نسبتی از کل دستگیری های سارقان و کشف اموال مسروقه است. کاملا محتمل است که مجموع همه این موارد نسبت اندکی از کشفیات و دستگیری های پلیس باشد.

اما حتی در این صورت نیز این  وظیفه پلیس است که این احساس شهروندان را جدی بگیرد و در صورت واقعیت نداشتن آن در مقام توضیح برآید. پلیس اگر به دنبال حفظ اعتماد عمومی یا افزایش آن باشد باید در چنین مواقعی اطلاعات لازم در این زمینه را در اختیار شهروندان بگذارد تا تصور ناخوشایند تبعیض با تکیه بر آمار و ارقام قابل بررسی باشد. بدون حساسیت به این واکنشهای شهروندان و اقدام به موقع در پاسخگویی به آن چنین برداشت هایی اگر ریشه در واقعیت نداشته باشد کم کم تبدیل به باور می شود و اگر واقعیت داشته باشد تخریب اعتماد عمومی را به پلیس به دنبال دارد .