جهانپور: قصد نداریم در اعلام آمار مرگ و میر کرونا با اعداد بازی کنیم/پیام های رهبر انقلاب باعث دلگرمی وزارت بهداشت است

گروه سلامت الف،   3990807099 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت گفت: ما قصد نداریم در اعلام آمار مرگ و میر کرونا با اعداد بازی کنیم تا با این کار افکار عمومی را تحت تاثیر قرار دهیم.

جهانپور: قصد نداریم در اعلام آمار مرگ و میر کرونا با اعداد بازی کنیم/پیام های رهبر انقلاب باعث دلگرمی وزارت بهداشت است

به گزارش الف، کیانوش جهانپور رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت در گفتگو با برنامه «بحث روز» رادیو ایران در خصوص دستور رهبر انقلاب مبنی بر تشکیل قرارگاه عملیاتی برای مبارزه با کرونا گفت: مقام معظم رهبری دستور به ایجاد ساختاری به نام قرارگاه عملیاتی ستاد مبارزه با کرونا متشکل از دستگاه های مختلف اجرایی دادند تا مصوبات ستاد اجرا شده و بر اجرای این مصوبات نظارت شود. روز گذشته با انتصاب فرمانده قرارگاه و سخنگوی ستاد مبارزه با کرونا از سوی رییس جمهور وظایف همه دستگاه های مربوطه به صورت روشن مشخص شد و از این به بعد با این تقسیم کار ارزیابی نحوه عملکرد آنها نیز راحت تر است.

وی با اشاره به راهبردهای مهمی که رهبر انقلاب برای مقابله موفق تر وزارت بهداشت با کرونا  تعیین کردند عنوان کرد: مقام معظم رهبری در ماه های سخت اخیر در سخنرانی ها و پیام های خود همواره از وزارت بهداشت حمایت کرده اند که این امر باعث دلگرمی ما است. ایشان هفت راهبرد اصلی که وزارت بهداشت باید برای مقابله با بیماری کووید 19 در نظر داشته باشد را تبیین کردند که عبارتند از: آموزش همگانی و اصلاع رسانی عمومی، تشخیص زودرس با استفاده از تست های بیشتر، شناسایی موارد مشکوک و موارد تماس با افراد آلوده و رهگیری و قرنطینه سازی آنها،درمان مناسب، توسعه زیرساخت های نظام سلامت، تدوین شیوه نامه های بهداشتی و تعیین عالمانه مصادیق محدودیت ها.

رییس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت افزود: موضوع آموزش همگانی همچنان در دستور کار وزارتخانه است اما همه مشکلات با آموزش حل نخواهد شد و برای مبارزه جدی با شیوع ویروس کرونا نیازمند اجرایی شدن و اعمال محدودیت ها هستیم. هدف از تشکیل قرارگاه مبارزه با کرونا نیز همین است و امیدواریم این قرارگاه اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهد.

وی درباره پیش بینی های وزارت بهداشت از میزان مرگ و میر کرونا در آبان امسال گفت: پیش بینی های قبلی ما از میزان مرگ و میر کرونا برای آبان ماه بسیار بیشتر از آمار کنونی بود. متخصصان و کارشناسان برای روز اول آبان بالغ بر 1000 نفر فوت شده و در خوشبینانه ترین حالت 670 فوتی بر اثر کرونا را پیش بینی کرده بودند.

رییس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت با مقایسه  آمار مرگ و میر کرونا در ایران و سایر کشورها اظهار داشت: من با توجه به اطلاعاتی که از روند اعلام موارد مرگ و میر در کشورهای اروپایی به ویژه آلمان و حتی برخی کشورهای همسایه دارم اگر ما هم بخواهیم  آمار مرگ و میر را مانند آنها همسان سازی کنیم و موارد بالای 70 سال و همین طور موارد ناشی از بیماری زمینه ای را از فهرست هایمان حذف کنیم قطعا آمار کشور ما در این زمینه به کمتر از یک پنجم آمار فعلی می رسد.

جهانپور در پایان گفت: ما قصد نداریم در اعلام آمار مرگ و میر کرونا با اعداد بازی کنیم تا با این کار افکار عمومی را تحت تاثیر قرار دهیم. برخی کشورها برای تلطیف مشکلات اقتصادی خود متغیرها را به شکل دیگری تعریف می کنند ولی ما به هیچ عنوان چنین کاری را انجام نمی دهیم.

پس از فرمایشات رهبری یک بسیج کلی شکل گرفته است

سردار حسن عراقی زاده رئیس اداره بهداشت و درمان ستاد کل نیروهای مسلح و دبیر قرارگاه پیشگیری و کنترل ویروس کرونا که مهمان دیگر این برنامه بود در خصوص اقدامات نیروهای مسلح برای مبارزه با کرونا گفت: بیش از 50 بیمارستان نیروهای مسلح از همان ابتدای اسفند سال گذشته تا امروز به طور کامل در اختیار پذیرش بیماران کرونایی هستند. طبق آمار 1437 بیمار کرونایی روی تخت های بیمارستان های نیروهای مسلح اعم از ارتش جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروی انتظامی و وزارت دفاع بستری هستند.

وی ادامه داد: ما در ستاد کل نیروهای مسلح از همان روزهای ابتدایی اسفند سال قبل قرارگاه بهداشتی درمانی امام رضا(ع) را تشکیل دادیم، مسئول این قرارگاه سرلشگر باقری ریاست محترم ستاد کل هستند و همه فرماندهان ارشد نیروهای مسلح نیز در این قرارگاه حضور دارند.

سردار عراقی زاده در پایان گفت: پس از فرمایشات رهبری در مورد لزوم مقابله جدی تر با شیوع کرونا یک بسیج کلی صورت گرفت و همه بیمارستان های نیروهای مسلح با تمام ظرفیت در اختیار بیماران کرونایی قرار گرفتند. تعداد این بیماران امروز با رشدی 50 درصدی از 900 بیمار به 1450 بیمار رسیده است.

مردم باید صدای واحدی از رسانه ها و دستگاه های اجرایی بشنوند

 صدیقه اعتماد سعید مدیر شبکه رادیویی سلامت که مهمان دیگر برنامه بحث روز بود با اشاره به اهمیت بیانات رهبری در جلسه با اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: جلسه حضوری  مقام معظم رهبری با اعضای ستاد مقابله با کرونا  نشان از اهمیت فوق العاده کار این ستاد دارد. از نگاه رهبری سلامت مردم به ویژه در شرایط فعلی بسیار مهم است و جایگاه والایی دارد.

وی ادامه داد: یکی از محورهای کلیدی بیانات رهبر انقلاب در جلسه اخیر این بود که برای مقابله با کرونا باید پیام واحدی از سوی همه دستگاه ها منتشر شود تا مردم دچار سردرگمی نشوند. نکته دیگر صحبت های ایشان لزوم تشکیل یک قرارگاه عملیاتی برای مبارزه با کرونا بود تا تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا به دقت اجرایی شوند. مردم ایران در نوروز امسال و روز سیزده بدر ثابت کردند که اگر پیام واحدی از سوی رسانه ها و دستگاه ها بشنوند و اقدامات اجرایی لازم انجام شود می توان از شیوع کرونا جلوگیری کرد.

مدیر رادیو سلامت درباره عملکرد رسانه ها در اطلاع رسانی در زمینه پیشگیری از ابتلای مردم به کرونا اظهار داشت: رسانه ها از همان ابتدای شیوع ویروس کرونا در ایران سعی کردند با اطلاع رسانی دقیق روزانه و لحظه ای روش های پیشگیری از ابتلا به این بیماری را برای مردم تبیین کنند و در این کار بسیار موفق عمل کردند به طوری که تغییر در سبک زندگی برای آحاد مردم اتفاق افتاد. البته برخی از افراد که نام خود را کارشناس می گذارند با اظهارات نسنجیده خود در رابطه با روش های درمان کرونا مردم را دچار سردرگمی کردند. 

اعتماد سعید در پایان گفت: برخی از مسئولان وزارت بهداشت در حوزه اطلاع رسانی نیاز به هماهنگی بیشتری دارند. گاهی معاون وزیر بهداشت آماری را اعلام می کند و رییس مرکز روابط عمومی این وزارتخانه حرف او را قبول ندارد. باید از درون وزارت بهداشت پیام واحدی بیرون بیاید.