مسئولان کجا بودند؟

گروه سیاسی الف،   3990807080 ۱۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

چند روز از همایش «عید بیعت» در مشهد گذشته و حواشی آن همچنان ادامه دارد.همایشی که در روزهای سخت درگیری با کرونا صدها نفر را در یک ورزشگاه جمع کرد تا بی اعتنا به شرایط به یک سخنرانی گوش دهند.

مسئولان کجا بودند؟

جنبه حائز اهمیت دیگر در ماجرای برگزاری «جشن بیعت» اما سکوت و انفعال مسوولان و متولیان است. بیژن مقدم فعال سیاسی و رسانه‌ای در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» به این نکته می‌‌پردازد.

او با این مقدمه که «نباید رفتارهای اجتماعی را تقسیم‌بندی ایدئولوژیک کرد اما مسوولان بهداشتی بارها تاکید کرده‌اند که رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مجامع مذهبی بیش از سایر مجامع صورت می‌گیرد» گفت: «در عین حال ما از دو موضوع افراط‌گرایی و بی‌مبالاتی و کوتاهی دستگاه‌های مسوول رنج می‌بریم.»

وی در توضیح مبحث افراط‌گرایی گفت: «وقتی در حرم حضرت معصومه را می‌بندیم که جمعیت جمع نشود و … و این نماد تقید جریان مذهبی به پروتکل‌های بهداشتی است، می‌بینیم که برخی در را می‌شکنند و وارد می‌شوند. این افراط‌گرایی است و کسی هم این رفتار را تایید نمی‌کند. این افراط‌گرایی‌ها را نباید به حساب جریان مذهبی گذاشت چون جریان مذهبی همان است که نماز جمعه را تعطیل می‌کند و ….»

مقدم موضوع اساسی‌تر را بی‌مبالاتی مسوولان دانست و گفت: «آنچه به عنوان همایش اخیر اشاره می‌کنید یک جمع ۱۰، ۱۲ نفره نبوده و در یک استادیوم بزرگ برگزار شده است. چطور می‌شود چنین همایشی بدون هماهنگی و اطلاع مسوولان استانی و مقامات امنیتی و انتظامی برگزار شود؟! یعنی کسی به خود نگفته که از نظر پروتکلی باید مجوز وزارت بهداشت یا اداره بهداشت استان را داشته باشد؟!

وی افزود: «این مسوولان استان هستند که باید در این باره پاسخگو باشند. اصلا فرض کنیم که افراد جمع شده در این همایش تعمد داشته باشند و بخواهند با هزار کار دیگر مخصوصا بیماری را شیوع دهند، آیا باید به آنان اجازه داد؟ فرقی ندارد که به نام مذهب و نیروی انقلابی این تجمع را برگزار کرده باشند یا به هر عنوان دیگری.»

این فعال سیاسی اصولگرا تاکید کرد: «چنین تجمعی نه موضوعیت دارد، نه ضرورت دارد و نه در شرایط فعلی باید مجوز می‌گرفت اما بحث اصلا این نیست. بحث این است که چرا مسوولان کوتاهی کرده‌اند.»

وی در واکنش به اینکه «وقتی حرف از مشهد است، نمی‌توان نفوذ و قدرت جریانی که تا چندی قبل می‌گفت مدیریت کرونا را به ما بسپارید، نادیده گرفت» گفت: «در شرایطی که مقام معظم رهبری تاکید می‌کنند همه باید به دستورات ستاد مقابله با کرونا عمل کنند حتما شاهد کوتاهی دستگاه‌ها در انجام وظایف اولیه بوده‌ایم. این موضوع کاملا روشن است. مشهد اکنون در وضعیت قرمز قرار دارد و در این اوضاع چطور ممکن است به چنین تجمعی مجوز داده شود؟ آیا نباید جلوی این افراد گرفته می‌شد؟ یک نفر بیاید بگوید ما خواستیم مانع برگزاری این همایش شویم و نتوانستیم. اصلا مگر آن ورزشگاه صاحب ندارد؟ مگر به سادگی می‌توان در آن همایش برگزار کرد؟ حتما از ماه‌ها قبل هماهنگی شده است. حرف این است که کوتاهی و کم‌کاری دستگاه‌های مسوول را نادیده نگیریم. اگر بحث نفوذ یک جریان است الان وزارت بهداشت بگوید من خواستم مانع شوم و نشد. مثلا نیروی انتظامی و شورای تامین استان همکاری نکردند. اما این حرف‌ها نیست و همه در حال توجیه کردن هستند.»

مقدم خاطرنشان کرد: «اصلا قصد ندارم به موضوع نگاه ایدئولوژیک داشته باشم و حتی بگویم اینها یک جریان پرقدرت هستند. آن که قدرت دارد، نظام جمهوری اسلامی است که باید در آنجا اعمال قدرت می‌کرد و نکرده است. استانداری، وزارت بهداشت، فرمانداری، نیروی انتظامی و… باید مانع می‌شدند و نشده‌اند. هدف همایش چه اهمیتی دارد؟ اصلا فرض کنیم این افراد می‌خواستند آنجا بزنند و بکوبند؛ چه فرقی می‌کند. فرض کنیم آنها اصلا کرونا را قبول ندارند و معتقد نیستند که نباید رعایت کنند، آیا نباید با اینها برخورد کرد؟»