چرا ایران قرمز شد؟

گروه اجتماعی الف،   3990807073 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

یک فوق تخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری به بیان توضیحاتی در خصوص اقداماتی که کشور‌های موفق در زمینه کنترل بیماری کووید۱۹ انجام داده‌اند، پرداخت.

چرا ایران قرمز شد؟

شروین شکوهی در گفت‌وگو با میزان در خصوص اقداماتی که کشور‌های موفق در زمینه کنترل کرونا انجام داده‌اند، گفت: کشور‌هایی که در زمینه مهار کرونا موفق بوده‌اند به جای تمرکز بر درمان و اینکه چه دارو‌هایی برای درمان این بیماری تجویز شود، به کم کردن تعداد بیماران با اقدامات تشویقی و تنبیهی در جامعه متمرکز شدند.

وی ادامه داد: تنها کاری که برای کاهش تعداد مبتلایان می‌توان انجام داد این است که رفت‌وآمد‌ها و تماس افراد با یکدیگر قطع شود که به این اقدام قرنطینه گفته می‌شود و قرنطینه سطوح مختلفی دارد و کشور‌هایی که در زمینه کنترل کرونا موفق بوده‌اند، قرنطینه سطح بالا را اعمال کرده‌اند و مرز‌های خود را بستند و با این مسئله توانستند، جلوی شیوع بیشتر این بیماری در کشورشان را بگیرند.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری ضمن اشاره به اینکه ما از زمان شیوع ویروس کرونا در کشورمان سطوح بالای  قرنطینه به طور کلی نادیده گرفتیم، اظهار کرد: بعد از توصیه‌های بسیار برای اعمال قرنطینه در سطوح پایین تنها چند روز در ایام نوروز تعطیلی‌ها اعمال شد که تازه آن‌هم بعد از این ایام همه جا با وجود توصیه‌های بسیار مبنی بر ادامه تعطیلی‌ها بازگشایی شد.

این پزشک متخصص از عدم اعمال تعطیلی‌های تاثیرگذار پایتخت انتقاد کرد و افزود: علیرغم  اینکه چند هفته پیش در تمام رسانه‌ها اعلام شد که تهران تعطیل شد، هیچ کجا تعطیل نشد و صنوف مختلف طی این مدت به فعالیت خود ادامه دادند.

وی با اشاره به اینکه تنها با حرف زدن نمی‌توان کووید را مهار کرد و برای کنترل این بیماری هم مسئولین و هم مردم باید وارد عمل شوند، بیان کرد: خواهش تمنا از مردم برای رعایت پروتکل‌ها و پرهیز از رفتن به مسافرت طی چند ماه گذشته بی فایده بوده است و باید در این خصوص اقداماتی انجام شود.

وی با بیان اینکه کره جنوبی که یکی از کشور‌های موفق در زمینه مقابله با کرونا بوده‌است، تمام راه‌های خود را بست و همه ارتباط‌های نزدیک را قطع کرد و شروع به گرفتن تست کرونا از افراد جامعه کرد، متذکر شد: گرفتن تست از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، اما افزایش تست گیری و شناسایی تعداد بیشتری از بیماران در جامعه‌ای موثر است که مردم آن پروتکل‌ها را رعایت می‌کنند و برای مثال فرض کنید در ایران میزان آزمایش‌های کرونا افزایش یابد و به جای شناسایی ۵ هزار مبتلا ۲۰ هزار بیمار شناسایی گردد و در این صورت آیا مردم فرهنگ قرنطینه شدن و در خانه نشستن را دارند؟ و آیا ضمانت اجرایی هست، که یک ارگان بتواند مردم را در خانه نگه دارد؟

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه در کشور کره جنوبی هر فردی که جواب آزمایشش مثبت بود با مراقبت قرنطینه می‌شد، عنوان کرد: در کشور ایران افراد مبتلا حتی اشخاصی از میان کادر درمان قرنطینه را رعایت نمی‌کنند و بنابراین اگر ما بخواهیم از کشور‌های موفق نظیر کره جنوبی و امارات برای کنترل این بیماری الگو برداری کنیم، باید تعداد زیادی تست از افراد جامعه گرفته شود و موارد مثبت را کاملا قرنطینه کنیم، اما هنگامی که مردم فرهنگ قرنطینه شدن را ندارند و برای این امر ضمانت اجرایی وجود ندارد، افزایش تست‌های کرونا بی فایده است.

این فوق تخصص بیماری عفونی و گرمسیری با اشاره به اینکه ما برای مقابله با کرونا در زمینه فرهنگی و اجتماعی با مشکل روبه رو هستیم، توضیح داد: بر خلاف تصور عده‌ای که کم کاری تعدادی از مسئولین را علت این مسئله می‌دانند، من معتقد هستم مردم هم در پیش آمدن این وضعیت مسئول هستند چرا که نمی‌توان آن‌ها را کنترل کرد و با وجود توصیه‌های بسیار پزشکان و رسانه‌ها مردم رعایت پروتکل‌ها را جدی نمی‌گیرند.

وی ضمن تاکید بر اینکه هنگامی که مردم رعایت پروتکل‌ها را جدی نمی‌گیرند، مسئولین باید اقداماتی را به غیر خواهش و تمنا از مردم انجام دهند، چرا که خواهش کردن تا کنون بی فایده بوده‌است و دولت باید در این زمینه تمهیدات بازدارنده و تنبیهی برای متخلفین وضع کند، تشریح کرد: اینکه گفته شده‌است افرادی را که ماسک نمی‌زنند را جریمه می‌کنیم باید ضمانت اجرایی داشته باشد و اگر ساز و کار مناسب برای این امر وجود نداشته باشد، این صحبت‌ها کاملا بی فایده است و به هیچ دردی نمی‌خورد و حتی یک نفر هم از تعداد مبتلایان به کرونا کم نمی‌شود.

وی با بیان اینکه اگر شخصی در کشور‌های هم سایه نظیر امارات و ترکیه ماسک نداشته باشد همان موقع از آن فرد مبلغ جریمه دریافت می‌شود و در حالی که در ایران گونه نیست، گفت: کشور‌های موفق در زمینه کنترل کرونا قرنطینه را رعایت کردند و هنگامی که مشاوران با تجربه و دارای تخصص‌های مختلف تشخیص دادند، از قرنطینه خارج شدند، نه اینکه طی اقدامی شتابزده همه جا را بازگشایی کنند.

رییس بخش عفونی بیمارستان لقمان حکیم با اشاره به اینکه کشور‌هایی نظیر ایتالیا و اسپانیا که از وضعیت مناسبی برخوردار نبودند و توانستند با قرنطینه تا حدی بر اوضاع مسلط شوند، آمار مبتلایان آن‌ها مجددا در پی بازگشایی‌ها افزایش یافته است، اضافه کرد: کووید ۱۹ شوخی ندارد و با عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی به این اوضاع گرفتار شدیم و در حال حاضر تمام بیمارستان‌ها پر است از بیماران مبتلا به کرونا و جایی برای خواباندن آن‌ها وجود ندارد.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری تاکید کرد: قرنطینه سطوح مختلفی دارد و هنگامی که شیوع بیماری و زنجیره انتقال در مکانی بسیار زیاد است باید قرنطینه سطوح بالا اعمال شود و قرنطینه سطح بالا به این معنا ست که افراد به یکدیگر نزدیک نشوند و در خانه بمانند و مجبور نباشند برای امرار معاش بیرون از خانه کار کنند.

وی اظهار کرد: قبلا توسط برخی از صاحب نظران و مسئولین تصور میشد که ایمنی جمعی اتقاق می‌افتد و تعداد بیماران کاهش پیدا می‌کند، اما هم اکنون ثابت شده‌است که اینگونه نیست و با مبتلا شدن همه مردم ایران به کرونا باز هم این بیماری از بین نمی‌رود و امکان ابتلای مجدد وجود دارد.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری توضیح داد: به طور کلی کشور‌هایی در زمینه مقابله با کرونا موفق بوده‌اند که برحسب شرایط اقتصادی، اجتماعی و سیاسیشان سطوح مختلف قرنطینه را اعمال کردند و برخی از آن‌ها نظیر کشور‌های جنوب شرقی آسیا از لحاظ فرهنگی به گونه‌ای هستند که مردم پروتکل‌ها را بیشتر رعایت می‌کنند و بعضی دیگر که با مشکل فرهنگی مواجه هستند با جبر مسئولین مجبور به رعایت شدند، چرا که اگر مردم همکاری لازم را نداشته باشند، کنترل کرونا غیر ممکن خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه ما در ایران هیچ یک از سطوح قرنطینه را به صورت علمی و درست رعایت نکرده ایم و برای مهار کرونا به دنبال افزایش تعداد تخت‌های بیمارستانی، دستگاه ونتیلاتور، نیرو‌های کادر درمان و ... هستیم، متذکر شد: کشور آمریکا هم که تا کنون در زمینه کنترل کرونا ناموفق بوده است، همین اقدام را انجام داده و با جای اینکه به دنبال پیشگیری از ابتلای افراد به این بیماری باشد، به درمان اهمیت می‌دهد.

وی ادامه داد: اگر به تمام بیمارستان‌ها تخت اضافه کنیم و همه مدارس‌ را هم به بیمارستان تبدیل کنیم تا زمانی که با قرنطینه کردن بر طبق اصول علمی تعداد بیماران مبتلا به کرونا را کاهش ندهیم، نمی‌توانیم در زمینه مهار این بیماری موفق باشیم، چرا که کرونا کنترل نشدنی است و تنها راه این است که از تماس مستقیم افراد با یکدیگر جلوگیری شود.