نظرات برگزیده مخاطبین الف: چرا نمایندگان فقط شعار می‌دهند؟/ بیشترین سود از تحریم ها نصیب رانتخواران شد/ مجلس یازدهم در پنج ماه دو تذکر صریح از رهبری گرفت

گروه سیاسی الف،   3990807057 ۱۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

بینندگان «الف» هر روز با ارائه نظرات خود در تکمیل و تعمیق محتوای ارائه شده مشارکت می کنند. بسیاری از این نظرات گویای دقت و توجه مخاطبان و داوری عمومی آن ها نسبت به وقایع روز است. گزیده‌ای از نظرات مخاطبین «الف» را ذیل سه مطلب پر بحث هفته به انتخاب تحریریه «الف» بخوانید.

نظرات برگزیده مخاطبین الف: چرا نمایندگان فقط شعار می‌دهند؟/ بیشترین سود از تحریم ها نصیب رانتخواران شد/ مجلس یازدهم در پنج ماه دو تذکر صریح از رهبری گرفت

ویدئوی نطق یکی از نمایندگاندر انتقاد از وضعیت کشور با نظرت متعدد کاربران الف همراه شد که تعدادی از آنها را می خوانید:

*شعار دادن هنر نیست، کسی که تشخیص نمی‌دهد که پراید گران نشده است بلکه ارزش پول ملی به دلیلی چاپ پول بدون پشتوانه ده برابر سقوط کرده است، نمی‌تواند علت درد را تشخیص دهد و برای آن راهکار ارائه دهد.

*خانم عزیز از اینور فریاد مبارزه با استکبار و دفاع از ارمانهایتان میزنید که به لطف آن از تجارت جهانی محروم میشویم و ارزی وارد کشور نمیشه و از اونطرف فریاد گرانی میزنید.با خودتون چند چندین؟این هیاهوها ..

*(پاسخ به کامنت بالا)متاسفانه در آنسوی دست برداشتن از آرمانها .. و جان فروشی به غربیان که نمونه کوچکی از آن در برجام دیده شد هم اتفاقی نیفتاد که هیچ خیره سر تر شدن .. کلید حل مشکلات در داخل کشور است نه در تجارت جهانی . البته که اگر تولید داخل بهینه شد جهان خود برای خرید محصولت راه تجارت با تو را خواهد یافت

*اینایی که ذهن ملت رو پر کردن از اینکه ریشه مشکلات بر میگرده به تحریم ها به فکرمن و شما نیستن میخوان بی عرضگی های خودشون رو توجیه کنن و از طرفی با فشاری که در اثر گرانی بر مردم میاد مردم رو وادار به همراهی با هدف خودشون یعنی سازش با دشمن خونخوار کنن

*از این حرفها تندتر را هم قبلی ها زدند و هیچ فایده ای نداشت! در ثانی، حرف این خانم هم بی ربط است! دشمن کاری به پراید و نخود و لوبیا ندارد بلکه ساختار اقتصاد را هدف میگیرد و وقتی ساختار اقتصاد در هم شکست پراید بنجل میشود 150 و نخود و لوبیا هم پر میشکد و مرغ میشود 30 هزار! این خانم حتی نمیداند از چه چیز و چطوری انتقاد کند!.. مافیای خودرو را افشا کند، مافیای کنکور را افشا کند، مافیای .. را افشا کند! حرفهای کلی و هیجان انگیز دردی دوا نمیکند و فقط باعث تخریب افکار عمومی است.

*تا وقتی که انحصار در تمام زمینه ها از جمله اقتصاد، رسانه، سیاست و.... وجود دارد چیزی درست نمی شود.

*.. مجلس با کلاس درس انشاء فرق دارد از نظر من نماینده باید طرحی برای حل مشکلی و یا راه حلی برای معضلی داشته باشد ..

*این حرفا خیلی ضعیفه. احتمالا فقط قیمت اهن الات و پلاستیک مصرفی پراید خیلی بیشتر از ۸ میلیون بشه. این حرفای غلط و طرفداری متعصبانه کمکی به صنعت خودرو نمی کنه. اشخاصی که آنقدر .. متوجه نمیشن که هزینه های تولید چقدر هست نباید اصلا وارد مجلس می شدن.

*مشکل همین جاست که برخی پشت تریبون که قرار میگیرند فقط سعی میکنند به اندازه زمانی که دارند حرف بدهند و شعار مردم پسند بدهند تا این زمان پر بشود و به کیفیت و حقیقت بودن حرفها اعتقاد ندارند. وقتی شرایط اقتصادی کشور به سمت بحرانی شدن میرود این افزایش قیمت طبیعی است. به بیان دیگر پراید ۱۶۰ میلیون نشده این ۱۶۰ میلیون است که به اندازه یک پراید بی ارزش شده. برخی هنوز مشکل را پیدا نکرده اند و فقط میگویند چرا پراید ۱۶۰ میلیون شده. کل ساختار اقتصادی نیاز به تغییر اساسی دارد و این معجزه نیاز به اراده و فهم کل مسئولین از اقتصاد دارد.

***

«یا رومی روم یا زنگی زنگ !» عنوان یادداشتی در انتقاد از تناقضات رئیس جمهور بود. برخی از نظرات کاربران الف در این زمینه خواندنی است:

*من اگر 8 سال پیش رئیس جمهور می شدم به تدریج فروش نفت را کاهش داده و امورات مملکت را با چرخش منابع داخلی و صادرات مشتقات نفتی اداره می کردم و هیچ واسطه ای را هم برای پول و ارز قرار نداده و در صورت تحریم بانکی با طلا معامله می کردم و در برجام هم یک کاغذ که شرایط کامل ما باشد جلو آنها پرت کرده و می گفتم یا این یا هیچ.

*ای مردم خودمونیم واسه خودمون سدمشکلات میشیم.اتحادنداریم.هرچی گرون میکنندبیشترمیخریم فکراینده نیستیم.وهرکدوم به فکرخودمونیم.دولت هم برامون موش دوونی میکنه.

*امریکا ضربات سنگینی به اکثریت ملت زده وفقط عده ای خاص ورانتی نه تنها صدمه ای ندیدند بلکه با رانت سرمایه بیشتری کسب کردند

*اگر به موقع به شفاف سازی اقتصاد ، صرفه جویی ، برنامه ریزی برای تولید ، ارتباط با دنیا ، پرهیز از شعار زدگی و ... اقدام کرده بودیم ، اکنون تحریم آمریکا اینهمه فشار وارد نمیکرد که کار بجایی برسد که افرادی در حد رئیس جمهور ضرورت صلح را مطرح نمایند حتی در وضعیت فعلی هم برنامه مشخص و هماهنگی برای مقاومت و برون رفت از این وضعیت و کمک به اقشار ضعیف جامعه نداریم

*معمولا پیروزی مزایایی دارد که موجب شادمانی و غرور است نویسنده محترم بفرمایید این پیروزی ملت چه مزایایی برایشان به ارمغان آورده است البته بجز آنهایی که شمردند مانند گرانی کمر شکن و ناامیدی و ... ؟

*آیا کسی شک دارد که چرا مردم بیش از 25 میلیون به ایشان رای دادند ، رای دادند که با آمریکا به پشتوانه رای خود مذاکره و صلح کامل کند ، هم خودش نتوانست و هم نگذاشتند ، ناراحتی مردم از اینجاست که چرا رای بالای مردم را هدر داد و مذاکره و صلح نکرد

(پاسخ به کامنت بالا)مذاکره با امریکا (برجام) صورت گرفت اما شیطان بزرگ بدعهدی کرد و خباثت خود را نشان داد و ثابت کرد که قابل اعتماد نیست.

*در سطح جهان هیچ کشوری همیشه دوست و هیچ کشوری همیشه دشمن نیست باید بر اساس منافع ملی کشور هر تصمیمی را گرفت. استراتژی یا زنگی زنگ یا رومی روم اشتباه است.

*قطعا دولت فعلی نیز بسیاری از قصورها و تقصیرها را داشته است ولی وقتی پدیده ای مثل گرانی ارز مدام در دولتها تکرار میشود, زمانی که در مقابل اصلاح قانون اساسی و ساختارها مقاومت می‌شود, زمانی که اقتصاد هر روز سیاسی‌تر میشود و از شفافیت دورتر می‌گردد و..., این دیگر فراتر از این دولت و ان دولت و یک ناکارامدی حاکمیتی است.

***

یادداشتی با عنوان «جنجال توییت «ذوالنوری» به روایتی دیگر» از مطالب پربحث الف در هفته گذشته بود. برخی از نظرات مخاطبین الف را می خوانید:

*آنچه که مشخص شد این است که آقای ذوالنور در جایگاهی که قرار گرفته ؛ جایگاهش نیست و مسئول کمیسیون امنیت مجلس اینگونه صحبت کند؟ یا از سر عصبانیت و لج بازی است؛ یا بازی خورده و یا ساده اوح است.مجلسی که خود را انفلابی می داند در مدت 5 ماه دو تذکر صریح و روشن و بدون تفسیر از مقام معظم رهبری گرفت؟ اگر مجلس برمبنای انقالابی گری حرکت می کرد اولا باید حفظ حرمت ها را نگه می داشت که متاسفانه این کار انجام نشده است و در کارهایی که وظیفۀ آن ها نیست دخالت می کنند؟ در حالی که باید قانون گذاری کنند؟

*یک سوال چه اشکال دارد در امور مهم به ارای مردم مراجعه شود و نظر انها را پرسید ایا عقل و خرد مجموع ملت ایران از چند نفر مسئول تصمیم گیر کمتر است که در هیچ موردی به ارای مردم رجوع نمی شود و اصل رفراندوم که در قانون اساسی امده عمدا فراموش می شود

*علیرغم وجود روشهای علمی برای سنجش رای و نظر مردم همه سیاستمدران ما رای و نظر خود را به عنوان رای و نظر مردم مطرح می کنند که در چنین شرایطی بروز این بی اخلاقی ها اجتناب ناپذیر خواهد بود.

*سياست هايي كه در تاريخ اسلام آمده است : سياست هاي مذاكره اي و صلح و آشتي پيامبر اسلام، سياست هاي جنگي پيامبر، سياست ٢٥ سال خانه نشيني امام علي، سياست صلح امام حسن، سياست شهادت طلبي امام حسين، سياست دعايي امام سجاد،سياست فرهنگي و تربيت شاگردان زبده امام صادق، سياست قبول ولايتعهدي مامون از طرف امام رضا سلام الله عليهم اجمعين. نتيجه : نتيجه آن كه هر سياستي تابع مقتضيات و شرايط زمان و مكان خاصي است سياست سيال است ، سنگ خارا نيست تصدقتم

* اگر نظارت و کنترل و بازخواستی در کار بود ، که دولت فخیمه فرصتی برای این همه زرافشانی به پیکر مملکت تو تمام این سالها پیدا نمیکرد. شد یه بار غیر از ماجرای بنی صدر ، یکی یقه دولت رو بچسبه ، بپرسه داری چیکار میکنی ؟ نمونه بارزش تو قضیه گران کردن بنزین و قصه ی صبح جمعه ی روحانی ، کسی چیزی گفت ؟ دولت پاسخگوی کارش شد ؟ حرفا میزنی!

*فرض کنید چنین جملاتی که آقای ذوالنوری خطاب به رییس جمهور گفته رو یکی از سیاسیون به اقای جنتی میگفت چه اتفاقی میافتاد؟

*درست است دولتها به خواست مردم کاری نمی کنند، اما همیشه هم در موارد منفی و هم در موارد مثبت، پای مردم را بمیان می کشند. آقای روحانی چنین کرده است و آقای ذوالنور هم همانگونه رفتار کرده است، در واقع این هردو بنا به دلایلی که خود دارند نظری را اعلام و با چاشنی مردم آنرا تزئین کرده اند. 

*کاش اون روزی که روحانی پشت تریبون لفظ "بی شناسنامه ها" را خطاب کردن به ۱۴ میلیون ایرانی همون هایی که الان جامه ها می درند برای روحانی برای مردم هم جامه می دریدند. این نماینده کم کمش بر اساس منطق روحانی جواب داده.

*حال که مصلحت این است دولت استیضاح نشود لا اقل طرح سوال از رییس جمهور را اجرایی کند و یک مصوبه و قانونی تصویب کنند که بشود دولت ها را پس از سر آمدن مدتشان به خاطر عملکردهای سو و تخلفات و فسادها محاکمه کرد این کمترین کاری است که مجلس باید انجام دهد