۱۳ کلید برای ورود به کاخ سفید

گروه جهان الف،   3990805093 ۲۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

یک تحلیلگر سیاسی ۱۳ کلید را به عنوان شاخص‌های اصلی جهت پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا معرفی کرده است.

۱۳ کلید برای ورود به کاخ سفید

به گزارش الف به نقل از مرکز مطالعاتی المستقبل، کمپین‌های انتخاباتی ریاست جمهوری در ایالات متحده یک عامل مهم در روند انتخابات به شمار می‌رود و ساز و کار اصلی برای ارائه ایده‌ها و برنامه‌های نامزدهای ریاست جمهوری است؛ این همان چیزی است که «آلان لیختمن» در کتاب «پیش بینی رئیس جمهور بعدی؛ کلیدهای کاخ سفید»  مطرح و از کمپین‌های انتخاباتی این کشور انتقاد کرده است.

به نوشته المستقبل، در سال ۲۰۰۲ کنگره آمریکا اهمیت حمایت از یکپارچگی دموکراسی آمریکا را به رسمیت شناخته و قانون «به آمریکا برای رای دادن کمک کنید»  را صادر و کمیسیون جدیدی برای کمک به دولت‌ها در اصلاح سیستم های انتخاباتی خود ایجاد کرد. در سال ۲۰۰۵  «جیمی کارتر» رئیس جمهور وقت ایالات متحده و «جیمز بیکر» جمهوری خواه کمیته مستقلی برای اصلاح روند انتخابات تشکیل دادند که تحت نظارت مرکز دموکراسی و مدیریت انتخابات بود.در آن زمان کارتر بر اهمیت تعریف یک سیستم انتخاباتی برای قرن بیست و یکم تاکید کرد که بتواند اعتماد آمریکایی‌ها را بازگرداند.  اما با این وجود هر چهار سال آمریکایی ها در معرض کمپین های انتخاباتی قرار می گیرند که آلان لیختمان  آنها را سطحی و مشابه یکدیگر توصیف می کند؛  چرا که رسانه‌ها، کاندیدها نظرسنجی‌ها و مشاوران در یک ایده مشترک هستند؛ اینکه انتخابات چیزی جز مانور سیاسی نیست که رای دهندگان با آن بازی می‌کنند و در این میان مذاکرات سطحی صورت می‌گیرد که هیچ معنایی ندارد  و بنابرین اصلاحات سیاسی آمریکایی هرگز محقق نخواهد شد.

مرکز مطالعاتی المستقبل افزود:علت آن است که انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به گفته ناظران حول محور کیفیت حکمرانی است نه  نحوه عملکرد نامزدها در کمپین های انتخاباتی.  تحلیلگران معتقدند برای حل این چالش نامزدهای ریاست جمهوری باید ابزار تبلیغات هجومی را کنار گذاشته و در عوض برنامه‌های چهارساله خود را به شکل واضح بیان کنند.لیختمن  معتقد است که رای دهندگان آمریکایی با توجه به عملکرد حزبی که کاخ سفید را اداره می‌کند، رویدادهای سیاسی، شرایط اقتصادی، موفقیت‌ها و ناکامی‌های سیاست خارجی، ناآرامی‌های اجتماعی، رسوایی‌ها و سیاست های تازه  رئیس جمهور را انتخاب میکنند  و اگر نامزدی بتواند در این زمینه تبلیغات خوبی داشته باشد پیروز خواهد شد.

 این تحلیلگر سیاسی در کتاب خود 13 کلید را به عنوان شاخصهایی برای پیش بینی انتخاب رئیس جمهور آینده در نظر می گیرد که در درجه اول عملکرد حزب حاکم را مورد بررسی قرار می دهد:

1-تثبیت قدرت حزب حاکم: اینکه حزب حاکم پس از انتخابات میان دوره ای کرسی‌های بیشتری را در کنگره به خود اختصاص دهد.

2-رقابت کاندیداتوری: عدم وجود رقیب واقعی در برابر حزب حاکم.

3 -تصدی سمت ریاست جمهوری: این که نامزد حزب کنونی همان رئیس جمهور فعلی باشد.

-4رقیب  سوم: عدم وجود کمپین انتخاباتی  مهم و سنگین برای حزب سوم و رقیب.

5-وضعیت اقتصادی در کوتاه مدت: اقتصاد کشور نباید در دوران تبلیغات انتخاباتی دچار رکود شود.

-6 وضعیت اقتصادی در دراز مدت:اینکه رشد اقتصادی سالانه واقعی  در دوره دولت برابر با متوسط ​​رشد در دو دوره قبلی باشد  یا از آن فراتر رود.

 

7- تغییر سیاست:ینکه دولت حاکم  بتواند در تغییرات سیاست ملی تأثیر بگذارد.

-8 ناآرامی های اجتماعی: عدم وجود هیچ گونه آشوب و ناآرامی اجتماعی مستمر  در دوره حکومت دولت کنونی.

9-رسوایی: دولت کنونی نباید آلوده به رسوایی ها باشد.

10- شکست خارجی یا نظامی: دولت حاکم نباید از شکست در امور خارجی یا نظامی رنج ببرد.

11- موفقیت خارجی یا نظامی: دولت حاکم باید بتواند در امور خارجی یا نظامی به موفقیت بزرگی دست یابد.

12- کاریزماتیک بودن: نامزد حزب حاکم باید دارای یک شخصیت کاریزماتیک بوده و به عنوان یک قهرمان ملی ظاهر شود.

13- کاریزماتیک نبودن رقیب: نامزد حزب رقیب نباید دارای شخصیت کاریزماتیک باشد.

به گزارش المستقبل لیختمن توضیح می‌دهد که این کلیدها شرایط و معیارهای اندازه گیری عملکرد هستند و ۴ کلید قدرت و وحدت حزب حاکم و ۵ تا ۱۱ کلید دستاوردها و ناکامی‌های آن را ارزیابی می کند.  دو کلید آخر به خوبی نشان می‌دهد که شخصیت چه تاثیری در سیاست‌های ریاست‌جمهوری آمریکا دارد؛ اما تفاوت آن زمانی مهم می‌شود که نامزد ریاست جمهوری یک شخصیت قهرمان داشته باشد. وی ادامه می‌دهد که اگر حزب حاکم ۵ یا تعداد کمتری از این کلیدها را نداشته باشد پیروز انتخابات خواهد بود اما در صورت نداشتن 6 کلید یا بیشتر از آن شکست خواهد خورد.

المستقبل نوشت: به گفته این تحلیلگر سیاسی این کلیدها نشان‌دهنده یک برنامه زمانی موفقیت‌آمیز از نتایج هر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از سال ۱۸۶۰ تا ۱۹۸۰ است.  در سال ۱۹۹۲ جورج بوش پدر به دلیل نابسامان بودن شرایط اقتصادی و فقدان دستاوردهای داخلی شانس خود را در دور دوم انتخابات از دست داد.همچنین  دولت باراک اوباما در سال ۲۰۱۲ با وجود این که از بدترین بحران های اقتصادی رنج می برد اما به دلیل برخورداری از یکسری شاخص‌های مثبت که در این کلیدها ذکر شده توانست یک بار دیگر اعتماد رای‌دهندگان را جلب کند.

طبق اطلاعات مرکز مطالعاتی المستقبل، با این وجود برخی از تحلیلگران معتقدند که ممکن است برای انتخابات پیش رو اتفاقات دیگری بیفتد چرا که یک رقابت شدید و تنگاتنگ میان جمهوری خواهان و دموکرات‌ها وجود دارد.لیختمن  در پایان گفت که با گسترش دموکراسی در سراسر جهان در قرن بیست و یکم رهبران دنیا باید آگاه باشند کسانی می توانند پیروز شوند که در ازای ناکامی دیگران به مردم خود خدمت کنند. این ۱۳ کیلد نشان می‌دهد آنچه در انتخابات ریاست جمهوری اهمیت دارد تمرکز بر مسائل اصلی مردم است و نه فعالیت‌های تبلیغاتی؛ زیرا مردم فریب نمی‌خورند و بنابراین تلاش برای دستکاری انتخابات از طریق رسانه‌ها تنها موجب اتلاف وقت، تلاش و هزینه‌ها می‌شود.