وضعیت بازار خودرو چگونه است؟

گروه اقتصادی الف،   3990805073

بازار خودرو همگام با نزولی شدن نرخ ارز، چند هفته‌ای است که بر مدار ریزش قرار دارد. این ریزش‌ها امروز هم تداوم یافته و کارشناسان معتقدند درصورت افت نرخ دلار به کانال ۲۷ هزار تومان، قیمت پراید به کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان خواهد رسید.

وضعیت بازار خودرو چگونه است؟

ایرنا نوشت: بررسی‌ها از بازار خودروی پایتخت حاکی است امروز (دوشنبه)، قیمت هر دستگاه پراید ۱۳۱ بین ۱۰۵ تا ۱۰ میلیون تومان، تیبا صندوق‌دار ۱۳۵ تا ۱۴۲ میلیون تومان، کوئیک دنده‌ای بین ۱۶۰ تا ۱۶۵ میلیون تومان، سمند ال. ایکس ۲۰۸ تا ۲۱۲ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ جی. ال. ایکس ۲۰۸ تا ۲۱۵ میلیون تومان، پژو پارس ۲۴۵ تا ۲۵۰ میلیون تومان و هر دستگاه دنا معمولی ۳۰۵ تا ۳۰۷ میلیون تومان از سوی واسطه‌گران و فروشندگان خودرو اعلام شده است.

«سعید موتمنی» رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی پایتخت می‌گوید: اگر کاهش قیمت ارز آن طور که کارشناسان اقتصادی پیش‌بینی کرده‌اند به ۱۸ تا ۲۰ هزار تومان برسد، در بازار خودرو بیشتر نمایان خواهد شد و قیمت خودروها با شیب تندتری کاهش خواهد یافت.

وی دلایل این موضوع را حبابی بودن شدید قیمت‌ها، نبود مشتری در بازار و زیاد بودن خودرو دست واسطه‌ها و دلالان برشمرد.

موتمنی معتقد است: حتی پیش‌بینی می‌شود برای پراید ۸۵ تا ۹۰ میلیون تومانی هم مشتری نباشد.

یکی دیگر از کارشناسان بازار خودرو نیز گفت: هفته گذشته به‌جز روز چهارشنبه که قیمت ارز با افزایش همراه شد و برخی واسطه ها قیمت‌ها را روی کاغذ بالاتر اعلام کردند، ریزش قیمت‌ها را شاهد بودیم.

وی افزود: اگر امروز یا طی روزهای آینده دلار به کانال ۲۷ هزار تومان وارد شود، بعد از مدت‌ها پراید به عنوان شاخص خودروهای کف بازار به زیر ۱۰۰ میلیون تومان قیمت خواهد خورد.

این فعال بازار به افت ۳۰ میلیون تومانی پراید ۱۳۱، بیش از ۳۰ میلیون تومانی پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و ۴۰ میلیون تومانی دنا طی دو تا سه هفته گذشته اشاره کرد و ادامه‌داد: این کاهش در خودروهای مونتاژی و به‌خصوص خارجی بسیار بیشتر بوده است.

یکی از نمایشگاه‌داران نیز گفت: این روزها فروشنده خودرو در بازار زیاد است، اما در عمل مشتری نیست و معاملات به صفر رسیده است.

وی بیان‌داشت: اکثر فروشندگان را افرادی تشکیل می‌دهند که پیشتر به قصد سرمایه‌گذاری و کسب سود، اقدام به خرید خودرو کرده بودند.

این نمایشگاه‌دار تاکیدکرد:‌ هرچند مشتریان به امید کاهش بیشتر قیمت‌ها از خرید دست کشیده‌اند، اما به‌طور نمونه اگر فروشنده‌ای پراید را به ۹۰ میلیون تومان و زیر قیمت عرضه کند، به فروش خواهد رفت.