ترامپ چگونه رژیم‌های عربی را وادار به سازش با صهیونیست‌ها کرد؟

گروه جهان الف،   3990805045 ۳۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

دونالد ترامپ در آستانه برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا رژیم‌های مرتجع عربی را وادار به توافقی با صهیونیست‌ها کرد که با توجه به سابقه مصر و اردن در این زمینه عملا هیچ سودی برای اعراب ندارد.

ترامپ چگونه رژیم‌های عربی را وادار به سازش با صهیونیست‌ها کرد؟

به گزارش الف به نقل از پایگاه خبری خلیج‌آنلاین، «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در پایان دوره ریاست جمهوری خود توانست کاری که روسای جمهور پیشین ایالات متحده  انجام نداده بودند در مدت کمی به انجام برساند؛ امضای سه توافق عادی سازی میان رژیم های عربی با رژیم اشغالگر اسرائیل  می‌تواند دستاورد انتخاباتی بزرگی برای ترامپ باشد.

خلیج آنلاین نوشت: دونالد ترامپ در دوره اخیر پیشرفت بی‌سابقه‌ای در تاریخ روابط عربی با رژیم صهیونیستی داشته است؛ جایی که امارات و بحرین وسودان را وادار به امضای توافق صلح با این رژیم کرد. علاوه بر آن اخباری درباره آمادگی چندین کشور عربی دیگر از جمله عربستان سعودی برای انجام اقدام مشابه در رسانه‌های غربی منتشر شده است. در طول تاریخ درگیری اعراب و اسرائیل آمریکا تنها موفق به انعقاد دو توافقنامه صلح میان صهیونیست ها و کشورهای عربی شد.اولین مورد آن در سال ۱۹۷۹ میان مصر و رژیم صهیونیستی بود که به توافق «کمپ‌دیوید» معروف شده و دومین مورد آن با اردن در سال ۱۹۹۴ موسوم به توافق «وادی عربه» است.

پایگاه خلیج آنلاین گزارش داد که در طول سال‌های گذشته کشورهای عربی بنا به دلایل مختلف که بارزترین آن شرط اتحادیه عرب برای عقب نشینی رژیم صهیونیستی از اراضی اشغال شده در سال ۱۹۶۷ و برپایی دولت مستقل فلسطین در مرزهای مشخص شده در این سال و حل مشکل آوارگان فلسطینی است قادر به برقراری روابط رسمی و علنی با رژیم اسرائیل نبودند. در این میان دونالد ترامپ با هدف جلب آرای آمریکایی‌ها و به ویژه یهودیان این کشور کشورهای عربی را وادار به سازش با صهیونیست ها قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا کرد.ترامپ در یکی از سخنرانی های خود در سپتامبر گذشته گفت که این توافق نامه ها نشان دهنده طلوع یک خاورمیانه جدید است و بسیاری از کشورهای منطقه این روند عادی سازی را دنبال خواهند کرد.

عبدالرحمان بلحاج منتقد اماراتی در گفتگو با خلیج‌آنلاین تاکید می کند که عادی سازی اعراب با رژیم صهیونیستی ۲۰ سال قبل از ورود ترامپ به کاخ سفید انجام شده بود؛ اما آنچه که رئیس جمهور آمریکا کشورهای عربی را وادار به آن کرد برقراری روابط با اسرائیل برای ایفای نقش بزرگ این رژیم در منطقه عربی و حوزه خلیج فارس بود.

به گفته این منتقد اماراتی آنچه که موجب موفقیت ترامپ در این روند شد تهدید رژیم‌های عربی به سلب حمایت خود از آنها بود. در واقع این کشورها همه چیز خود را در اختیار ترامپ قرار داده‌اند و از دست دادن ترامپ تهدید بزرگی برای رژیم های آنها به شمار می آید، به ویژه بعد از مشخص شدن جهت گیری‌های حزب دموکرات به سمت کشورهای حوزه خلیج فارس.

بلحاج در ادامه گفتگو با پایگاه خبری خلیج‌آنلاین گفت که در حال حاضر سه پروژه ژئوپلیتیک در منطقه وجود دارد که با یکدیگر رقابت می کنند: پروژه ایرانی و ترکی و صهیونیستی که آمریکا پشت پروژه صهیونیستی است.

وی افزود که در این میان محمد بن زاید ،ولیعهد ابوظبی و  رژیم های سازشکار عرب اردوگاه صهیونیستی را انتخاب کردند. در واقع امارات و عربستان و مصر  در تلاش برای مقابله با پروژه ترکی و ایرانی که منافع آمریکا یا همان پروژه صهیونیستی در منطقه را تهدید می‌کند هستند.

منتقد مذکور اماراتی اظهار داشت که علت موفقیت ترامپ در ایجاد توافق میان امارات و رژیم اسرائیل به دلیل وحشتی بود که بن‌زاید در مورد احتمال شکست رئیس جمهوری کنونی آمریکا در انتخاب پیش رو دارد.

به نوشته خلیج آنلاین مخالفان اماراتی معتقدند که در همه توافق‌ها میانه اعراب و رژیم صهیونیستی طرف ذینفع، صهیونیست‌ها هستند؛ چرا که علاوه بر دستاوردهای سیاسی این امر موجب حضور رسمی تل‌آویو در منطقه خلیج فارس که سرشار از منابع نفت و گاز است می‌شود و درهای امارات و سایر رژیم‌های عربی را برای شرکت‌های صهیونیستی باز می‌کند.توافق رژیم های عربی با تل آویو تحت حمایت ترامپ تنها  منطقه را به ویرانی می کشاند؛ زیرا سابقه توافق کشورهای عربی با رژیم اسرائیل نشان می‌دهد که اعراب هیچگاه در این توافق‌هاموفق نبودند بنابراین وضعیت امارات و بحرین نمی تواند بهتر از مصر و اردن شود.

به گزارش خلیج‌آنلاین در این میان ناظران معتقدند منافع کشورهای عربی که که تن به سازش با صهیونیست‌ها دادند هیچ اهمیتی برای ترامپ ندارد و او تنها در راستای منافع خود با هدف پیروزی در انتخابات پیش روی ایالات متحده اعراب را وادار به سازش با اسرائیل کرده است.

خلیج آنلاین افزود: در همین زمینه خلیل جهشان، مدیر اجرایی مرکز عربی در واشنگتن اعلام کرد که اعلامیه کاخ سفید درباره توافق صلح میان امارات و اسرائیل در واقع به شکل بیانیه انتخاباتی با هدف تقویت موضع ترامپ قبل از برگزاری انتخابات در نوامبر آینده بود. ترامپ تلاش کرد تا از طریق سازش امارات با تل‌آویو اردوگاه انتخاباتی خود را تقویت کند و در عین حال بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی را که با عتراضات و اتهامات فساد بی‌سابقه‌ای در اراضی اشغالی مواجه است نجات داد. توماس فریدمن نویسنده روزنامه نیویورک تایمز اخیرا توافق اعراب با رژیم اسرائیل را یک زلزله ژئوپلتیکی توصیف کرد که تنها اردوگاه حامیان آمریکا از آن سود می برند.

طبق گزارش پایگاه خبری خلیج‌آنلاین اعلام توافق میان سودان و رژیم صهیونیستی نیز از جمله تلاش های ترامپ در آخرین روزهای تبلیغات انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا بود. ترامپ در واقع قصد داشت نشان دهد اگر جو بایدن نماینده حزب دموکرات، رئیس‌جمهور آمریکا بود هرگز چنین توافق هایی به انجام نمی‌رسید.