احضار سفیر آمریکا در واکنش به اظهارات جنجالی ترامپ

گروه جهان الف،   3990804012

وزیر خارجه اتیوپی در واکنش به اظهارات جنجالی رئیس جمهور ایالات متحده در مورد پروژه سد النهضه بر روی رود نیل، سفیر آمریکا در آدیس آبابا را احضار کرد.

احضار سفیر آمریکا در واکنش به اظهارات جنجالی ترامپ

به گزارش مهر به نقل از راشاتودی، روز شنبه «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در یک اظهارنظر جنجالی مدعی شد که مصر سد مورد مناقشه النهضه اتیوپی بر روی رود نیل را «منفجر خواهد کرد».

مقامات اتیوپی با انتقاد از این اظهارات ترامپ، آنها را نوعی «تحریک به جنگ «خواندند.

در همین راستا، «گدو آندارگاچیو» وزیر خارجه اتیوپی «مایکل راینور» روز شنبه سفیر ایالات متحده را برای ارائه توضیحات درباره این گفته‌های ترامپ احضار کرد.

گفتنی است که ترامپ روز جمعه (۲۳ اکتبر) در کاخ سفید در خصوص این پروژه ۴.۶ میلیارد دلاری اتیوپی گفت که این پروژه یک «وضعیت بسیار خطرناک» را بوجود آورده است، زیرا مصر به عنوان یکی از کشورهای همجوار و واقع در پایین دست رود نیل به این رودخانه و انشعابات آن برای آبیاری و تأمین آب آشامیدنی خود وابسته است و «در این صورت [اجرای این پروژه] قادر به ادامه حیات نخواهد بود».

ترامپ که این اظهارات را در مراسم امضای توافقنامه عادی سازی روابط میان رژیم صهیونیستی و سودان- دیگر کشور واقع در پایین دست رود نیل- بیان کرد، در ادامه افزود که آنها [مصر] به انفجار این سد اقدام خواهند کرد. و من آن را گفتم و بلندتر و صریح‌تر می گویم. آنها [مصر] سد را منفجر خواهند کرد. و آنها باید کاری انجام دهند».