ارزهای خانگی از پستوها در آمد؟

گروه اقتصادی الف،   3990730130 ۳۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

دیروز در دومین روز ریزش قیمتها در بازار ارز اگر چه کاهش قیمت ارز مثل روز نخست نبود اما بازار ارز پذیرای هجوم متقاضیان خانگی نه برای خرید بلکه برای فروش ارزهایی بود که روزها و ماههای قبل برای سود بیشتر خریده بودند.

ارزهای خانگی از پستوها در آمد؟

به گزارش خبرنگار  الف، بازار ارز و سکه دیروز بعد از دو روز ریزش قیمتها حال و هوای جالبی داشت و دیدنی بود.  اکثر مراجعه کنندگان را متقاضیان خرید ارز روزهای گذشته تشکیل می داد که از ترس کاهش قیمتها و جلوگیری از ضرر و زیان بیشتر به بازار مراجعه کرده بودند.

سوال کلی تمام این مراجعه کنندگان از صرافان و دلالان سرپایی بازار ارز این بود که آیا نرخ ارز و قیمت سکه باز هم نزولی خواهد بود و یا باز هم قیمت به روزهای قبل خود باز خواهد گشت؟ 

اگر چه صرافان به این سوالات واکنش چندان روشن و مشخصی نشان نمی دادند اما اکثر صرافان اعلام می کردند که  آینده بازار بدون پیش بینی است و هر احتمالی وجود دارد.

برخی صرافان معتقد بودند که قیمتها روند کاهشی خواهد داشت و همین موضوع باعث شده است تا سرمایه گذاران ارزی که تا هفته های قبل بازار ارز را به عنوان یک بازاری نقد شونده و سودآور انتخاب کرده بودند اکنون برای تبدیل ارزهایی که خریده بودند به بازار ارز مراجعه کنند.

اما نکته ای که بسیار حائز اهمیت بود این بود که حتی صرافها و دلالان سرپایی نیز چندان علاقه ای به خرید ارز از این سرمایه گذاران و مراجعه کنندگان از خود نشان نمی دادند و همین مساله عطش آنها را برای فروش را بیش از پیش افزایش می داد.

این سودآوری بازار ارز و سکه برای برخی سرمایه گذاران ارزی در حالی این چند روز به محلی برای ضرر و زیان تبدیل شده است که هفته گذشته بارها همتی رییس کل بانک مرکزی اعلام کرده بود که بازار ارز و سکه پرریسک ترین بازار سرمایه گذاری است. 

کارشناسان ارزی بر این باور هستند که پس از تشدید نوسانات ارزی، افزایش عرضه ارز در بازار با برداشتن سقف فروش در سامانه نیما، آزاد شدن فروش ارز پتروشیمی ها در صرافی های مجاز و از سرگیری فروش ارز سهمیه ای و کاهش اختلاف دلار در بازار رسمی و آزاد مقدمات کاهش نوسانات قیمتی را در بازار ارز فراهم کرد. اما دیروز  نوسان نرخ ارز و به تبع آن سکه و طلا کمتر از روز گذشته بود. 

کارشناسان اقتصادی و بانکی نیز معتقد هستند که حال که سیل نقدینگی در پی رکود اقتصادی هر روز به بازاری سرازیر می شود بهترین گزینه برای جمع آوری سرمایه های سرگردان هدایت آن به سمت بانک ها با اجرای سیاستهای افزایش نرخ سود بانکی است.
 
دیروز نرخ دلار در محدوده 28 هزار و 700 تومان بود. نرخ دلار آمریکا دیروز به یکباره تا کانال 27 هزار و 700 تومان هم پایین آمد. نرخ یورو نیز امروز به 33 هزار و 70 تومان رسید که اندکی نسبت به روز قبل تقویت شده بود. 
بهای  هر اونس طلا در بازارهای جهانی نیز  با 13 دلار افزایش باعث شد تا بهای هر گرم طلای 18 عیار را تا مرز یک میلیون و 288 هزار و 500 تومان بالا بکشد.