افزایش نرخ کرایه‌ها در تهران رای نیاورد

گروه اجتماعی الف،   3990729064

اعضای شورای شهر تهران افزایش نرخ کرایه حمل و نقل عمومی را برای جبران کسری موجود شهرداری راهکار مناسبی ندانستند.

افزایش نرخ کرایه‌ها در تهران رای نیاورد

به گزارش مهر، محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل عمومی شورای شهر تهران در جلسه دویست و چهل و چهارم شورای شهر تهران به تشریح بررسی لایحه پیشنهادی شهرداری تهران در خصوص افزایش نرخ بلیت کرایه تاکسی و اتوبوس پرداخت و گفت: شهرداری این لایحه را برای بار دوم در سال ۹۹ ارائه داده است و اعلام کرده است با توجه به شرایط شیوع کرونا و مشکلات اقتصادی موجود مشکلات این دو شرکت زیاد شده خواسته‌اند ۲۵ درصد به قیمت کرایه‌ها افزوده شود.

وی با اشاره به اینکه نرخ مورد نظر به طور متوسط حدود ۲۰۰ تومان است که اگر هم تصویب شود و به هیأت تطبیق ارسال شود مشخص نیست با این مساله موافقت شود و ادامه داد: ضمن اینکه میزان درآمد تا پایان سال زیاد نیست و در خوشبینانه‌ترین وضع ۵۰ میلیارد در نظر گرفته شده است.

علیخانی با اشاره به اینکه مسافرین حمل و نقل عمومی به دلیل کرونا کاهش یافته‌اند، ابراز داشت: با توجه به هزینه فایده این کار به صرفه نیست و از طرفی شهرداری تهران طبق قوانین و مصوبات، مطالبات زیادی از دولت دارد که وصول نشده و باید پیگیر آن باشد از جمله این مطالبات، درآمد حاصل از جرایم رانندگی است که در سال ۹۸ حدود ۷۲۰ میلیارد سهم شهرداری بوده که تنها ۳۰ میلیارد داده شده است.

وی ادامه داد: سال ۹۹ سال ۹۹، ۸۰۰ میلیارد وصول آن یک ریال هم پرداخت نکرده است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل عمومی شورای شهر تهران اظهار داشت: شهرداری می‌گوید دولت این مطالبات را به ما اختصاص نمی‌دهد و این مساله نشان می‌دهد که این مساله نیازمند عزم جدی است.

وی با یادآوری این نکته که شبیه این پیشنهاد را شهرداری در شورای قبل، تصویب کرده و به دولت پیشنهادی مبنی بر اختصاص ۳ میلیارد دلار از محل توسعه ملی را داده است و موفق بوده است، گفت: متن پیشنهادی ما هم در این زمینه آماده است.

علیخانی با اشاره به اینکه شهرداری باید ماهی ۱۰۰ میلیارد از محل خسارت ناشی از کرونا را از دولت دریافت کند، گفت: با توجه به خسارات وارده بر سیستم حمل و نقل همگانی شهر تهران و کاهش درآمدها و افزایش صددرصدی خدمات و با توجه به عدم امکان جبران هزینه‌های ای تحمیلی و لزوم جلوگیری از خلل در خدمات رسانی بخصوص در میان بخش خصوصی، سازمان برنامه و بودجه با تصویب ستاد ملی مقابله با کرونا باید نسبت به ایجاد ردیف بودجه در کمک به جبران به میزان ماهانه ۱۰۰ میلیارد تومان اقدام کرده و نتیجه را به شهرداری ابلاغ کند.

وی افزود: شهرداری موظف است با ستاد کرونای تهران در پیگیری مطالبات جبران ضرر به شرکت اتوبوسرانی و شرکت بهره برداری راه آهن، تاکسیرانی از محل اعتبارات ستاد ملی اقدام کند.

حامد مظاهریان معاون شهرداری تهران در واکنش به این گزارش شورای شهر گفت: با توجه به افزایش قیمت‌ها، سطح کیفیت ارائه سرویس کاهش یافته، باعث شده هر روز بودجه مورد نیاز افزایش یابد و یکی از راهکارهای مورد نظر افزایش نرخ بلیت بود اما در حوزه اتوبوسرانی که بخشی از آن از طریق بخش خصوصی اداره می‌شود با مشکلات جدی تری مواجه‌اند و این بخش نمی‌تواند خدمات لازم را ارائه دهد و اگر به فکر نباشیم در آینده با مشکلات زیادی برخورد می‌کنیم.

وی افزود: ما خیلی از دولت مطالباتمان را پیگیری کردیم اما به نتیجه نرسیدم، و می‌خواستیم با این لایحه قسمتی از هزینه‌ها جبران شوند. و برای تحقق آن نیازمند کمک زیادی از اعضای شورا هستیم چون شورای شهرداری و شهرداری هر دو مسئولیت ارائه خدمات به مردم هستند.

در نهایت اعضای شورای شهر با ۱۲ موافق به رد این لایحه پیشنهادی شهرداری رأی دادند.