سرنوشت نامعلوم هزاران خودرو در انبارهای خودروسازان

  3990729044

همزمان با کاهش عرضه خودروسازان، آن‌ها به دپو خودروهای خود در انبارهای‌شان متهم شدند اما بعضا تکذیب شده و هیچ‌گاه از رسیدگی به این تخلف مهم خودروسازان، خبری منتشر نشده است.

سرنوشت نامعلوم هزاران خودرو در انبارهای خودروسازان

خبرگزاری آنا نوشت: افزایش قیمت انواع خودرو در بازار علل مختلفی دارد اصلی‌ترین علت رشد سریع قیمت‌ها کاهش عرضه خودرو توسط خودروسازان است هجوم نقدینگی به بازار خودرو نیز عامل افزایش تقاضای سرمایه‌ای در این بازار شد.

خودروسازان برای کاهش عرضه محصولات خود دلایلی از جمله تحریم و کمبود نقدینگی را بیان کرده که باعث شده نتوانند قطعات مورد نیاز محصولات را تامین کنند.

به همین دلیل خودروسازان از ابزارهای قیمتی برای تامین قطعات مورد نیاز خود استفاده کردند آن‌ها با کاهش عرضه خودرو موجب افزایش قیمت در بازار شدند که با ورود وزارت صمت و شورای رقابت برای تنظیم بازار، خودروسازان مکلف به افزایش تولید و افزایش قیمت در هر سه ماه شدند.

این تصمیم در حالی اتخاذ شد که هدف‌گذاری تولید خودروسازان در سال جدید یک میلیون و دویست هزار دستگاه بوده که نیازمند تامین قطعات لازم و نقدینگی مورد نیاز برای افزایش تولید است.

با این حال آخرین آمارها نشان می‌دهد که تاکنون خودروسازان در زمینه افزایش تولید خودرو موفق بوده‌اند و تولیدات خودروسازان نسبت به سال قبل افزایش قابل توجهی داشته است.

این درحالی است که تعهدات بالای آن‌ها به مشتریان و همچنین کمبود قطعات موردنیاز موجب کندی روند افزایش عرضه شد که این موضوع نتوانسته هنوز بازار به تعادل قیمتی برساند و درحال حاضر بازار انواع خودروی داخلی در رکود کامل به سر می‌برد.

همزمان با کاهش عرضه خودروسازان، آن‌ها به دپو خودروهای خود در انبارهای‌شان متهم شدند اما بعضا تکذیب شده و هیچ‌گاه از رسیدگی به این تخلف مهم خودروسازان، خبری منتشر نشده است.

در حال حاضر نیز بررسی عکس‌های هوایی از انبارهای خودروسازان نشان می‌دهد که تعداد بالایی از تولیدات آن‌ها در پارکینگ‌های دو خودروساز سایپا و ایران خودرو قرار دارد و هنوز به بازار عرضه نشده است.

یکی از موضوعاتی که مسئولان وزارت صمت بیان کرده‌اند کمبود قطعات در برخی از خودروهای تولیدی است که موجب دپو این خودروها در انبارها شده، طبق آمارهای رسمی حدود ۴۵ هزار دستگاه انواع خودرو ناقص تولید شده‌اند و هنوز امکان عرضه آن فراهم نشده است.

در صورت درست بودن علت اصلی دپو خودرو در انبارها بازهم نمی‌توان پذیرفت که پس از گذشت ماه‌ها هنوز خودروسازان نتوانستند خودروهای تولیدی ناقص را تکمیل کنند این درحالی است که میزان خودرو موجود در انبار نیز افزایش یافته و این اتفاق بهانه جدیدی برای عدم عرضه خودروها است.

باید دید بالاخره تکلیف عکس‌های هوایی که از انبارها و پارکینگ‌های خودروسازان منتشر می‌شود چه زمانی روشن خواهد شد.