پامپئو: اگر با شرکت کشتی‌رانی ایران تجارت کنید تحریم می‌شوید

گروه جهان الف،   3990728147

وزیر خارجه آمریکا با اشاره به تحریم‌هایی که دولت کشورش به تازگی علیه شرکت‌های چینی به بهانه ارتباط با ایران وضع کرده، کشورها و شرکت‌ها را تهدید کرد.

پامپئو: اگر با شرکت کشتی‌رانی ایران تجارت کنید تحریم می‌شوید

به گزارش فارس، «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا درباره تحریم‌های اعمال‌شده علیه چند شرکت کشتی‌رانی چین، کشورها و طرف‌ها را به تحریم در صورت تجارت با کشتی‌رانی ایران تهدید کرد.

پامپئو در توئیتر نوشت: «امروز ما اشخاص و شرکت‌های مستقر در سرزمین اصلی چین و هنگ‌ را به دلیل ارتباطشان با خطوط کشتی‌رانی ایران که به دلیل خطرات اشاعه‌ای تحریم شده‌اند تحت تحریم قرار دادیم. هشدار ما روشن است: «چنانچه با شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تجارت کنید با خطر تحریم‌ها مواجه خواهید شد.»

وزارت خزانه‌داری آمریکا امروز دوشنبه اعلام کرد اسامی ۶ شرکت و ۲ شخص را به بهانه ارتباط با شرکت کشتی‌رانی جمهوری اسلامی ایران و یکی از شرکت‌های تابعه آن به نام «شرکت کشتی‌رانی حافظ دریا آریا» در فهرست تحریم‌ها قرار داده است.

وزارت خارجه آمریکا هم اعلام کرده دولت این کشور  ۶ شرکت کشتی‌رانی چین و ۲ نفر از مدیران آنها را به دلیل اقدام آگاهانه در فروش، عرضه یا انتقال مقادیر قابل توجهی کالا یا خدمات مورد استفاده در ارتباط با بخش کشتی‌رانی ایران تحریم کرده است.

بیشتر بخوانید؛ آمریکا چند فرد و شرکت چینی را به دلیل ارتباط با ایران تحریم کرد

تحریم‌ها علیه شرکت کشتی‌رانی ایران

پامپئو ۱۹ خرداد (۸ ژوئن) سال جاری اجرایی شدن تحریم‌ها علیه شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت ای-سیل را اعلام کرد.

هرچند شرکت خطوط کشتی‌رانی ایران پیش از آن تاریخ هم در فهرست تحریم‌ها قرار داشتند اما تحریم‌هایی که از خردادماه اجرایی شد از این منظر تازگی داشت که بر اساس فرمان اجرایی ۱۳۳۸۲ و دو برچسب «اشاعه تسلیحات کشتار جمعی» و «مقررات تحریم‌های مالی ایران» صادر می‌شد.

هدف گرفتن صادرات دارو به ایران

وزارت خزانه‌داری آمریکا در توضیح خود در مورد آثار این تحریم‌ها، به صراحت عنوان کرده بود که اقدام تازه این کشور ارسال دارو و اقلام انسانی به ایران را محدود می‌کند.

در صفحه پرسش و پاسخ‌های خزانه‌داری آمریکا، در این رابطه آمده بود: «ایالات متحده مجوزها و معافیت‌های گسترده‌ای ذیل تحریم‌ها دارد که اجازه فروش محصولات زراعی، غذا، دارو و تجهیزات پزشکی به ایران توسط افراد آمریکایی یا غیرآمریکایی را می‌دهد. اما این مجوزها و معافیت‌ها عموما تراکنش با افرادی که ذیل فرمان اجرایی ۱۳۳۸۲ تحریم شده‌اند را شامل نمی‌شود.»

 واشنگتن اعلام کرده بود بعد از  ۸ ژوئن ۲۰۲۰ میلادی (۱۹ خرداد ۱۳۹۹) «اتباع ایالات متحده، مگر با دریافت مجوزهای موردی، از مشارکت در تراکنش با IRISL و E-Sail منع خواهند شد، از جمله از تراکنش‌های مربوط به فروش محصولات زراعی، غذا، دارو و تجهیزات پزشکی از سوی اتباع ایالات متحده یا از ایالات متحده.»

خزانه‌داری آمریکا می‌افزاید: «علاوه بر این، افراد غیرآمریکایی هم که آگاهانه در تراکنش‌های مشخص با IRISL و E-Sail مشارکت داشته باشند، حتی برای فروش محصولات زراعی، غذا، دارو و تجهیزات پزشکی، خود را در معرض تحریم‌های دیگر قرار می‌دهند.»

تنها راه‌حلی که آمریکا برای دور ماندن از تحریم‌ها به طرف‌های تجاری ایران ارائه کرده، این است که معاملات خود را تا پیش از زمان اجرایی شدن تحریم‌ها به پایان برسانند.

هدف اصلی تحریم کشتی‌رانی

این اقدام آمریکا در حالی صورت می‌گیرد که بخش بزرگی از واردات مواد غذایی و دارو به ایران از طریق دریا و توسط شرکت خطوط کشتی‌رانی جمهوری اسلامی به عنوان بزرگترین خطوط کشتی‌رانی ایران انجام می‌گیرد. 

در حقیقت برچسب‌های تازه‌ای که آمریکا به این شرکت افزوده، تنها از یک نظر در وضعیت پیشین خطوط کشتی‌رانی ایران تفاوت ایجاد کرده و آن هم دشوارتر کردن صادرات اقلام انسانی به ایران است.

این اولین بار نیست که آمریکا بخش‌هایی را هدف تحریم قرار می‌دهد که با زندگی روزمره مردم ایران در ارتباط است.

آبان ماه سال گذشته هم خزانه‌داری آمریکا بخش ساخت و ساز و مسکن ایران را تحریم کرد و قوانین تراکنش‌های مالی با ایران را سختگیرانه‌تر کرد.

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به آن تحریم‌ها، نوشت: «بر خلاف ادعاهای فریبکارانه ایالات متحده، مقررات جدید این کشور تروریسم اقتصادی علیه مردم ایران را تشدید می‌کند... حالا خزانه‌داری دارد نه تنها مواد غذایی، بلکه واردات اقلام دارویی را هم هدف قرار می‌دهد.»