میلگرد ساده صنعتی، بررسی وضعیت بازار و کاربردهای آن

گزارش بازرگانی،   3990728020

می‌دانیم که کشور در چند ماه گذشته وضعیت اقتصادی سختی را گذرانده و با افزایش قیمت ارز، بازارها دچار نوساناتی شده‌اند. صنعت فولاد و میلگرد چقدر از این وضعیت متأثر شده است؟ آیا تولیدکنندگان میلگرد از بحران‌های پیش‌آمده اقتصادی آسیب دیده‌اند؟

به سراغ یکی از متخصصان حوزه فولاد رفته‌ایم و درباره این سؤالات با ایشان گفت‌و‌گو کرده‌ایم.

جناب آقای مهندس احمد حیدری مهر، مدیرعامل شرکت نورد فولاد آیین صنعت، تولید کننده میلگرد ساده صنعتی و دیگر مقاطع فولادی مهمان ما در این گفت‌وگو هستند.

  • درباره شرکت نورد فولاد آیین صنعت و فعالیت‌های آن برای ما و خوانندگان، معرفی کوتاهی بفرمایید.

شرکت نورد فولاد آیین صنعت از سال ۸۳ فعالیتش را آغاز کرد و هدفش تأمین مواد ادلیه فولادی مثل میلگرد ساده برای صنایع مختلف بود.

محصولات شرکت نورد فولاد آیین صنعت، مقاطع فولادی از سایز ۱۸ تا ۴۲ هستند. کاربرد آن‌ها در صنعت است. میلگرد ترانس، ترانس کششی، پولیش و پیلینگ از جمله این تولیدات هستند. خرید میلگرد ساده عمدتاً در بخش صنعت اتفاق می‌افتد. ما در واقع مواد اولیه صنایعی مثل خودروسازی، ماشین آلات کشاورزی و صنعتی، صنایع پیچ و اتصالات و نظیر این‌ها را فراهم می‌کنیم.

  • بازار میلگرد را در حال حاضر چطور می‌بینید؟

متأسفانه بازار در این مدت بسیار ملتهب بود و شاهد افزایش قیمت بودیم. افزایش قیمت باعث ایجاد رکود در بازار میلگرد شده است. افزایش قیمت پس از نوسانات قیمت ارز پیش آمد و البته مشکلات تأمین مواد اولیه هم یکی دیگر از دلایل این افزایش قیمت‌هاست.

  • روند بازار همین‌طور باقی خواهد ماند یا پیش‌بینی می‌کنید تغییر کند؟

به میزان تقاضا در بازار بستگی دارد. نوسان قیمت ارز و ادامه روند افزایشی آن می‌تواند بر بازار میلگرد تأثیر بگذارد. اگر همچنان تقاضا کاهش یابد، این رکود ادامه پیدا خواهد کرد و اگر تقاضا بیشتر شود، قیمت‌ها همچنان افزایش خواهند داشت.

  • پارامترهای اصلی برای قیمت‌گذاری‌های اخیر میلگرد چه بوده است؟

پارامترهای بسیاری در قیمت‌گذاری میلگرد دخیل‌اند. نوسان ارز ارتباط مستقیم با قیمت میلگرد دارد. قیمت و نحوه تأمین مواد اولیه عامل مهم بعدی است. با کاهش عرضه در بازار هم قیمت‌ها افزایشی می‌شوند.

مسائل سیاسی و اقتصادی هم در قیمت میلگرد تأثیرگذار است.

عامل مهم بعدی حمل و نقل است. هزینه حمل و نقل ارتباط مستقیم با هزینه تمام شده شمش دارد. ما هزینه حمل و نقل را یک بار با خرید مواد اولیه و یک بار برای تحویل محصول نهایی خودمان باید بپردازیم. این هزینه‌ای که به ما تحمیل می‌شود، باعث بالاتر رفتن قیمت میلگرد ساده شده.

  • توصیه شما به فعالان در حوزه خرید و فروش میلگرد چیست؟

با فضایی که بر بازار حاکم است، تحلیل مسائل و پیش‌بینی صعودی یا نزولی شدن قیمت‌ها بسیار سخت است. اما از آنجا که فعالیت ما در حوزه صنعت است به همکاران خود در این عرصه توصیه می‌کنم در پی تهیه میلگرد باکیفیت باشند.

تهیه میلگرد باکیفیت در گرو ارتباط مستقیم تولیدکننده و مصرف‌کننده است. من به عنوان تولیدکننده محصولات تولیدی‌ام را تضمین می‌کنم.

با خرید مستقیم از تولیدکننده قیمت برای مصرف‌کنندگان مناسب‌تر خواهد بود. همین قیمت پایین‌تر برای آن‌ها هم این فرصت را فراهم می‌کند که قیمت تمام شده محصولاتشان را پایین‌تر بیاورند و بتوانند در بازار رقابت کنند.

  • مزیت محصولات شما در شرکت نورد فولاد آیین صنعت در مقایسه با دیگر محصولات مشابه که کاربرد صنعتی دارند، چیست؟

مهم‌ترین مزیت محصولات ما در آیین صنعت کیفیت کارمان است. کیفیت بالای محصولات ما مدیون وجود نیروهای متخصص و کارکشته، متدهای به‌روز و تأمین بهترین مواد اولیه است.

مصرف‌کننده محصولات ما، صنعتگران هستند که به محصول باکیفیت احتیاج دارند. مشتریان ما تا کنون همیشه رضایتشان را از کیفیت محصول ابراز کرده‌اند. کاربرد محصولات ما در فورجینگ، پیلینگ و کشش است و در این زمینه‌ها خوب جواب می‌دهد.

شرکت آیین صنعت به مشتریانش متعهد است و همین باعث لطف مشتریان به ما شده است.