آمریکا: اس-۴۰۰ مانع پیشرفت روابط ما با ترکیه است

گروه جهان الف،   3990726043

وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد، وضعیت موجود درباره سیستم‌های دفاع موشکی روسی اس-۴۰۰ موانعی را بر سر راه پیشرفت روابط دوجانبه آمریکا و ترکیه ایجاد کرده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری تاس، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا با اشاره به این مساله که ترکیه اس-۴۰۰های روسی را برای نخستین بار در جریان یک رزمایش آزمایش کرده، گفت: پنتاگون از گزارش‌های مربوط به یک آزمایش احتمالی اس-۴۰۰ از سوی ترکیه آگاهی دارد. اگر این گزارش صحت داشته باشد، وزارت دفاع به شدت آن را محکوم می‌کند. ما گفته‌ایم که سیستم‌های علمیاتی اس-۴۰۰ روسی با تعهدات ترکیه به عنوان یکی از اعضای ناتو و متحد آمریکا مطابقت ندارند.

وی افزود: ما با خرید این سیستم‌های دفاع موشکی از سوی ترکیه مخالف هستیم و به شدت نگران گزارش‌هایی هستیم که ترکیه آنها را عملیاتی می‌کند. این اقدام نباید صورت گیرد. این مساله پیامدهای جدی برای روابط امنیتی دو کشور به همراه دارد. ترکیه پیشتر به خاطر این خرید از برنامه ساخت مشترک جنگنده‌های اف-۳۵ کنار گذاشته شد و اس-۴۰۰ها همچنان مانعی بر سر پیشرفت روابط دو جانبه آنکارا و واشنگتن هستند.

پیشتر، مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز گفته بود، آنکارا در صورت استقرار و عملیاتی کردن این سامانه‌های دفاع موشکی روسی با پیامدهای جدی روبرو می‌شود.

یک منبع مطلع هم گفت، ترکیه اس-۴۰۰های روسی را برای نخستین بار در جریان یک مانور نظامی در شمال این کشور و در ناحیه "سینوپ" مورد آزمایش قرار داده است. ترکیه نخستین عضو ناتو است که چنین سیستم‌های دفاع موشکی را از روسیه خریداری کرده است. تحویل این سامانه‌ها از ۱۲ ژوئیه ۲۰۱۹ به ترکیه آغاز شد.