بیش از ۱۷۰ تن انگور در خلخال تولید شد

گروه اقتصادی الف،   3990726024

مدیر جهاد کشاورزی خلخال از پیش‌بینی برداشت بیش از ۱۷۰ تن انواع انگور از تاکستان‌های واقع در مناطق نیمه‌گرمسیری این شهرستان خبر داد.

بهبود علیزاده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در سال زراعی جاری ۳۵ هکتار از اراضی کشاورزی آبی و همچنین ۲۵ هکتار از اراضی دیم این شهرستان در مناطق نیمه‌گرمسیری بخش‌های خورش‌رستم و شاهرود به کشت انگور اختصاص یافته است.

وی بیان کرد: با توجه به عملکرد چهار تنی محصول در هکتار پیش‌بینی می‌شود بیش از ۱۳۸ تن انگور از اراضی آبی و با توجه به عملکرد هزار و ۳۰۰ کیلوگرمی انگور دیم در هکتار ۳۲ تن انواع انگور دیم از اراضی زیرکشت این محصول برداشت و روانه بازار مصرف شود.

وی از افزایش راندمان انگور دیم در سال جاری در مقایسه با سال گذشته خبر داد و افزود: با توجه به شرایط آب و هوایی و بارندگی‌های مناسب بهار امسال، محصول تولیدی انگور امسال در مقایسه با  سال گذشته ۶ تن افزایش خواهد داشت.

علیزاده با بیان اینکه تولید انواع انگور آبی و دیم در این شهرستان به روش سنتی و ارگانیک و بدون استفاده از کود و سموم شیمیایی از سوی کشاورزان و باغداران صورت می‌گیرد، اظهارداشت: انگور عسگری ،سلطانی ، کشمشی ، رشه و سفید بی‌دانه از ارقام مرسوم این منطقه است.

وی اظهارداشت: روستاهای کزج،چنارلیق ،کمر و برندق واقع در بخش خورش رستم  و روستای شال در بخش شاهرود خلخال بیشترین سطح تاکستان‌ها و تولید محصول کشاورزی انگور این شهرستان را به خود اختصاص داده‌اند.

خلخال دارای بیش از ۴۵ هزار هکتار اراضی مستعد کشاورزی بوده که از این میزان هفت هزار و ۵۰۰ هکتار به باغ‌های میوه اختصاص یافته و میوه‌هایی همچون انگور،انار ، پسته ، زیتون و انجیر از باغ‌های میوه مناطق گرمسیری حاشیه رودخانه قزل‌اوزن در بخش‌های خورش‌رستم  وشاهرود تولید می‌شود.

این شهرستان در جنوب اردبیل از جمله مناطق دارای شرایط آب و هوایی متنوع برای محصولات باغی سردسیری و نیمه‌گرمسیری است که منطقه جنوبی این شهرستان از مناطق مستعد برای احداث باغ  از جمله انگور است.