آمریکا و روسیه پیشنهاد یکدیگر درباره موشک اتمی را رد کردند

گروه جهان الف،   3990726013

آمریکا و روسیه پیشنهاد یکدیگر را برای نجات آخرین بازدارنده حقوقی بالقوه نیروهای اتمی استراتژیک رد کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه خواستار تمدید بی قید و شرط برای استارت جدید شده و کاخ سفید این پیشنهاد را "مبتدی" می‌داند.

رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی آمریکا گفته که روس‌ها باید پیش از آنکه یک رقابت تسلیحاتی پر هزینه را دنبال کنند، به موضع خود مجدد بیندیشند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در روزهای منتهی به انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ به دنبال راه‌هایی برای تقویت سوابق سیاست خارجی خود است و اگرچه می‌گوید حامی کنترل تسلیحات اتمی است اما استارت جدید را برای آمریکا پر از عیب و نقص می داند. وی سال گذشته میلادی از پیمان اتمی آی ان اف (INF) با روسیه خارج شد و تا سال جاری میلادی منتظر ماند تا گفتگو با روسیه را درباره آینده توافق استارت جدید آغاز کند.

جو بایدن، کاندیدای دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری سال جاری میلادی در آمریکا نیز گفته که تعجیلی در توافق با پیشنهاد پوتین برای تمدید پنج ساله استارت جدید ندارد.

دولت ترامپ اخیرا پیشنهاد تمدید یک ساله را برای پیمان استارت جدید داده که فوریه ۲۰۲۱ منقضی می‌شود.

مارشال بیلینگزلی، مذاکره کننده آمریکا در امور کنترل تسلیحاتی روس‌ها را بابت از دست دادن یک فرصت تاریخی مقصر دانست و گفته است: آمریکا هر کاری را که از دستش بر می‌آمد، انجام داد اما روس‌ها در دستیابی به یک توافق که مانعی بر کلاهک‌های اتمی است، ناکام ماندند.

پوتین نیز پیشنهاد تمدید استارت جدید را بی هیچ قید و شرطی برای دست کم یک سال مطرح کرده که به دو کشور این امکان را می‌دهد تا درباره پیمان جدید گفتگو کنند.

وی افزود: در تمام این سال‌ها، استارت جدید کار کرده و نقش اساسی در کاهش رقابت تسلیحاتی ایفا کرده است.

پس از خروج روسیه و آمریکا از توافق نیروهای اتمی میان برد ۱۹۸۷ موسوم به آی ان اف، استارت جدید تنها پیمان کنترل تسلیحات اتمی بین دو کشور محسوب می‌شود.