حماس: گفتگو با آمریکا پیرامون معامله قرن را نپذیرفتیم

گروه جهان الف،   3990726012

نائب رئیس دفتر سیاسی حماس اعلام کرد، این جنبش گفتگو با دولت آمریکا پیرامون طرح ادعایی معامله قرن را رد کرد.

به گزارش ایسنا، صالح العاروری، معاون رئیس حماس در شبکه ماهواره ای "الاقصی" وابسته به این جنبش گفت، هدف از درخواست آمریکا برای گفتگو درمورد طرح معامله قرن ایجاد شکاف در موضع فلسطین و استفاده از آن برای تهدید رهبری سازمان آزادی بخش فلسطین (ساف) است.

وی درباره اینکه چه کسی و چه زمانی این درخواست را کرده، توضیحی ارائه نداد و افزود، آشتی ملی پاسخی به پروژه معامله قرن و نابودی مساله فلسطین است. این رژیم صهیونیستی است که نقشه نابودی مساله فلسطین را می کشد و دولت آمریکا و متحدانش در منطقه آن را به اجرا در می آورند.

العاروری ادامه داد: نشان دادن اسرائیل به عنوان یک نهاد قابل قبول در منطقه مستلزم نابودی مساله فلسطین مطابق میل اسرائیل و آمریکا است. اسرائیل هیچ راه حل بین المللی را قبول ندارد و خواهان انحلال کامل مسئله فلسطین است. رژیم اشغالگر با حرص و طمع زیاد قدس را از طریق یهودی سازی و شهرک سازی هدف قرار می دهد زیرا می داند که قلب مساله فلسطین است.

وی درباره عادی سازی روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی هم گفت، این اقدام یکی از راههای نابودی مساله فلسطین است.

العاروری درمورد مذاکرات آشتی بین دو جنبش فتح و حماس که در ترکیه انجام شد، گفت، برگزار شدن این گفتگو در استانبول به این معنی نیست که فلسطین در مقابل کشورهای عربی موضع منفی دارد. در گفتگوی ملی هیچ کشوری جایگزین دیگری نمی شود هر گفتگویی که در کشورهای مختلف انجام می شود در راستای مساله فلسطین بوده و جایگزین هیچ کسی نیست.

وی ادامه داد: به تفاهماتی که در استانبول صورت گرفت پایبندیم و از آن صرف نظر نمی کنیم.

اخیرا پس از دیدارهای متعدد میان رهبران حماس و فتح در ترکیه، قطر و لبنان با هدف پایان دادن به دودستگی های داخلی، برقراری آشتی و برگزاری انتخابات سراسری، نوعی همگرایی میان دو جنبش دیده می شود.

دو جنبش ماه میلادی گذشته در ترکیه بر سر چشم انداز مربوط به پایان دادن به دودستگی و اتحاد برای مقابله با اقدامات ضد مساله فلسطین به توافق رسیده و تاکید کردند که این چشم انداز به زودی در قالب گفتگوی ملی جامع ارائه خواهد شد.

فلسطین از سال ۲۰۰۷ از زمان کنترل حماس بر نوار غزه شاهد دودستگی است‌.