وزیر دولت، حضور در انتخابات ۱۴۰۰ را رد کرد

گروه سیاسی الف،   3990721061

رضا اردکانیان، وزیر نیرو گفت: کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ نیستم و برنامه‌ای هم ندارم که کاندیدا بشوم.

وزیر دولت، حضور در انتخابات ۱۴۰۰ را رد کرد

رضا اردکانیان وزیر نیرو، در گفت‌وگو با اعتماد به شایعه احتمال کاندیداتوری‌اش در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ واکنش نشان داد. بخشی از این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

آقای اردکانیان، آیا شما می خواهید در سال ۱۴۰۰، کاندیدای ریاست جمهوری شوید؟

تصمیم دارم که کاندیدا نشوم.

در سال های گذشته زیاد دیده ایم، برخی برای ورود به انتخابات ریاست جمهوری، مجلس و یا پذیرش مسوولیتی، یک باره و حتی در روزهای پایانی ثبت نام، احساس تکلیف کرده اند! پس، همان ابتدای مصاحبه از اردکانیان می خواهم تا موضعش درباره کاندیدا نشدن در انتخابات ریاست جمهوری را شفاف تر کند. آیا پاسخ «خیر»ی که (در خصوص عدم تمایل تان برای کاندیداتوری ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰) ارایه کردید، قطعی است یا اینکه ممکن است شش ماه بعد احساس تکلیف کنید؟ یا اگر به شما تکلیف کنند احتمال دارد قبول کنید؟! چون اخیرا در برخی مطالب شما را به عنوان یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری آتی معرفی می کنند. حتی این گمانه هم زده می شود که برخی کارهای شما در این دوره، از جمله کمپین «الف- ب - ایران» ممکن است نمایش تبلیغاتی برای کاندیداتوری احتمالی شما در انتخابات ریاست جمهوری باشد.

«من هم این بحث ها را هر از گاهی شنیده ام. ولی این اولین باری است که توسط یکی از همکاران رسانه ای مورد سوال واقع می شوم. آخرین باری هم خواهد بود که به این سوال جواب می دهم. به این معنا که اگر احیانا باز هم مورد سوال واقع شوم، در جواب، به همین پاسخی ارجاع خواهم داد که الان خدمت شما عرض می کنم. ابتدا چند نکته را عرض می کنم. اول اینکه در کشور ما متاسفانه به دلیل عدم کارکرد مستمر و غیرفصلی احزاب، سیستم های ارزیابی عملکرد متداول و مستمری نیست که بر اساس مترهای مورد قبول جامعه، کارکردها را ارزیابی کنند. لذا ممکن است گاهی افرادی از عملکرد فرد یا دستگاهی احساس رضایت کنند، بعد شیوه ای که برای ابراز رضایت شان انتخاب می کنند این طور است که آن فرد را به عنوان کاندیدای منصبی معرفی می کنند. بنابراین تلقی من و برخی همکارانم این است که برخی از این گمانه زنی ها، صرفا به منزله ابراز رضایت نسبی از کار وزارت نیرو است.»

چه کسانی کاندیداتوری احتمالی شما برای ریاست جمهوری را گمانه زنی کرده بودند؟

عرض کردم اگر کسی (این گمانه را) گفته باشد ما این طور تلقی می کنیم. البته همکارانم از اینکه ببینند کارشان مورد رضایت نسبی افراد، گروه ها و مردم است، خوشحال می شوند و برای ادامه کار انگیزه می یابند. اما ماجرا شکل دیگری هم دارد که من شخصا با آن مشکل دارم و آن، اینکه برخی تریبون دارها به رغم شعاری که در خصوص لزوم خدمت رسانی به مردم طرح می کنند، خدمت رسانی به مردم به خاطر شایستگی شان را یک وظیفه تلقی نمی کنند و فکر می کنند اگر مسوولی وظیفه اش در خدمت رسانی را درست انجام داد، احتمالا به دنبال سمت و منصب دیگری است! مردم ایران مستحق بهترین خدمت رسانی ها هستند.

تک تک همکاران من در وزارت نیرو، قدر بزرگی فرصتی که برای خدمت رسانی به مردم در اختیارشان قرار گرفته است را می دانند. به همین دلیل است که عرض می کنم تقدیر و تشکرهایی که از ما شده است را نوعی پیش پرداخت می دانیم به جای اینکه دستمزد تلقی کنیم. یعنی بابت کاری که وظیفه مان است که انجام دهیم به ما گفته شده است: «خدا قوت.» لذا باید تا پایان این دولت برای ادامه خدمت رسانی و تامین آب و برق مطمئن به ویژه در شرایط کرونا و تحریم سر از پا نشناسیم. برخی - خصوصا در بیرون از ایران - همه استعداد و انرژی شان را صرف کاهش تاب آوری مردم می کنند. ما در نقطه مقابل تلاش می کنیم حداقل از ناحیه تامین آب و برق مردم دغدغه ای نداشته باشند.

آقای دکتر، جواب سوال من را واضح ندادید؛ آیا جنابعالی بنایی برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ دارید؟

خیر؛ من نه تنها تصمیم ندارم که کاندیدا بشوم، بلکه تصمیم دارم که کاندیدا نشوم.

پس چرا گمانه زنی درباره احتمال کاندیداتوری شما مطرح شده ولی درباره دیگر وزرا گمانه زنی نشده است؟

می توانید از وزرای دیگر سوال کنید. من اصلا خودم را در معرض این طور مسائل قرار نمی دهم. چون کار من، تامین آب و برق است. اول صحبت هم عرض کردم. این اولین باری است که از من سوال شده است و این آخرین باری است که به آن جواب می دهم. چون برای کار سنگین و بزرگی تعهد داریم. دوم شهریور امسال به مناسبت هفته دولت، جلسه هیات دولت به شکل مجازی در حضور رهبر معظم انقلاب تشکیل شد. ایشان در فرمایشات شان قریب به مضمون فرمودند که «این کار خوبی که وزارت نیرو انجام می دهد و هفته به هفته طرح هایش را مطابق برنامه افتتاح می کند باید به این قول تا آخر عمل کرد و باید با جدیت به آن عمل کند.» این یک باید است. در این شرایط تحریمی، ایفای این تعهد کار ساده ای نیست. حتی اگر همه چیز فراهم باشد برای انجام این تعهد به وقت و زمان نیاز داریم. در وزارت نیرو واقعا توجیهی نداریم برای اینکه وقت مان را به کار دیگری اختصاص دهیم.