سخنگوی وزارت خارجه: انگلیس باید بدهی‌اش را بپردازد/ ۲۷ مهر پایان محدودیت‌های تسلیحاتی ایران

گروه سیاسی الف،   3990721059

خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اعلام کرد ساعت ۳:۳۰ بامداد یکشنبه ۲۷ مهرماه محدودیت‌های تسلیحاتی مندرج در قطعنامه ۲۲۳۱ ملغی می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه: انگلیس باید بدهی‌اش را بپردازد/ ۲۷ مهر پایان محدودیت‌های تسلیحاتی ایران

به گزارش فارس، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران ضمن تشریح آخرین تحولات حوزه سیاست خارجی به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

او در ابتدا فرارسیدن ایام رحلت حضرت رسول اکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی و علی بن موس الرضا (ع) را تسلیت گفت.

*ساعت ۳:۳۰ بامداد ۲۷ مهر ماه محدودیت‌های تسلیحاتی مندرج در قطعنامه ۲۲۳۱ ملغی می‌شود

وی در ابتدای این نشست خبری گفت: ۱۸ اکتبر (۲۷ مهر ماه/ یکشنبه) ساعت ۳:۳۰ بامداد محدودیت‌های تسلیحاتی مندرج در قطعنامه ۲۲۳۱ ملغی می‌شود. به علت اینکه براساس برجام و ضمیمه دو قطعنامه ۲۲۳۱ پنج سال بعد از تصویب برجام این اتفاق می‌افتد و آن زمان پنجمین سالگرد تصویب برجام است.

خطیب‌زاده اضافه کرد: در آن ساعت دو اتفاق می‌افتد. اول اینکه محدودیت صادرات و واردات اقلام تسلیحاتی از مبدا و به مقصد ایران ملغی می‌شود. دوم اینکه محدودیت سفر ۲۳ شخص حقوقی موضوع فهرست ۲۲۳۱ هم خاتمه می‌یابد. ولی مهمترین بعد این تاریخ، باور شکست مجدد تاریخی آمریکاست که به رغم تمامی گردنکشی‌ها، حیله گری‌ها و اقدامات فراقانونی نتوانست کار خودش را جلو ببرد و جمهوری اسلامی ایران بار دیگر نشان داد آمریکا اینقدر که عنوان می‌کند قدر قدرت نیست.

*دولت ترامپ می‌خواهد قاضی، پلیس و دادستان و مجری تمامی احکام باشد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره تحریم‌های غذایی و دارویی عنوان کرد: تحریم‌های غیرقانونی و فراسرزمینی واشنگتن جدا از آن چیزی است که در برجام است. آمریکا در شهریور ماه تمام تلاش خود را کرد که جلوی برداشته شدن محدودیت‌های تسلیحاتی مندرج در قطعنامه را بگیرد و نتوانست. نه دارو نه غذا و نه مراودات هیچ کدام تحریم نیستند، اینجا دولت ترامپ است که می‌خواهد قاضی، پلیس و دادستان و مجری تمامی احکام باشد. البته وقت این گردنکشی‌ها خیلی وقت است، گذشته است.

وی با بیان اینکه پاسخی که آمریکایی‌ها از ایران گرفته‌اند همواره پاسخ یکسانی بوده است، افزود: طرف‌های سومی وجود دارند که بسیاری از شرکت‌های خصوصی آنها در رعب و وحشت تشر آمریکا قرار دارند و این یک واقعیت است و این بعد غیرقانونی تحریم‌های آمریکا از یک طرف و ارعاب آن نسبت به کشورهای ثالث و کمپانی‌های خصوصی از یک طرف، کار را سخت کرده است، ولی این مسئولیت حاکمیت در ایران را ذره‌ای کم نمی‌کند.

خطیب‌زاده ادامه داد: حاکمیت در جمهوری اسلامی ایران پاسخگو است و مسئولان و ارکان نظام، شرکت‌ها و اشخاص حقوقی و حقیقی به مسئولیت خود واقفند و آن تامین نیازها و امنیت مردم و مصالح عالی مردم است. به رغم تمامی فشارها اما همچنان دولت با جدیت کارها را انجام می‌دهد، ولی قصد ما اجرای نمایشی یا اعلام تبلیغاتی چیزی نیست، چون که فکر می‌کنیم در شرایط جنگ جدی اقتصادی با آمریکا و اذناب آن به سر می‌بریم و در این زمان جنگ، مهمترین چیز حفظ ارتباطات، مسیرها و مجاری است و در این مسیر هم ادامه می‌دهیم.

* سفر ظریف به چین برای رفع مراودات عادی پیش آمده 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره سفر ظریف به چین هم گفت: موانع دوجانبه‌ای در برخی مراودات عادی پیش آمده که سفر ظریف به طور مشخص در این خصوص بود که این موانع رفع شود. گفت‌وگوهای مثمرثمری بود و در مسیر ارتقای روابط دوجانبه در ابعاد اقتصادی و تجاری و پولی و مالی با طرف چینی صحبت‌های خوبی شده است. 

خطیب‌زاده با بیان اینکه هر دو کشور نگاه یکسانی درباره تحریم‌های یکجانبه و فراسرزمینی آمریکا دارند، خاطرنشان کرد که این سفر ابعاد منطقه‌ای و بین‌المللی، موضوعات مرتبط برجام و تحریم‌های آمریکا را هم در برداشته است.

*امیدواریم طرف‌های مختلف در منطقه خلیج فارس همگی به این درک و فهم برسند که زمان گفت‌وگوها خیلی وقت است، فرارسیده 

این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین درباره مذاکرات منطقه‌ای پیشنهادی چین عنوان کرد: چین هم مثل روسیه برای گفت‌وگوهای منطقه‌ای در خلیج فارس طرحی را ارائه کرد و ایران از هر طرح فراگیری که واقعیت‌های منطقه را بشناسد و به دنبال برقراری یک گفت‌وگوی درون منطقه‌ای باشد و سازوکارهای فراگیر باشد، استقبال کرده چه طرح روسیه باشد چه طرح چین باشد.

وی با بیان اینکه این موضوع به طرف چینی در این سفر و قبلا هم به اطلاع آنها رسیده است، یادآور شد: ما فکر می‌کنیم همچنان طرح جمهوری اسلامی ایران فراگیرترین طرح است و ابعاد و اصولی در این طرح‌ها با هم مشترک است و ساختار دارترین طرح ارائه شده در این خصوص طرح صلح هرمز ارائه شده از سوی ایران است. امیدواریم طرف‌های مختلف در منطقه خلیج فارس همگی به این درک و فهم برسند که زمان گفت‌وگوها خیلی وقت است، فرارسیده و آنها غایب هستند.

*گفت‌وگوی ظریف و همتای انگلیسی

سخنگوی وزارت خارجه درباره جزییات گفت‌وگوی تلفنی ظریف و «دومینیک راب» همتای انگلیسی که سؤالی بود، اظهار داشت: گفت‌وگوهای تلفنی یک امر بسیار مرسومی است و موضوعات مختلفی در دستورکار است. در گفت‌وگو با طرف انگلیسی موضوعات مورد علاقه دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی صحبت شده است.

* خانواده لوینسون باید پایان پرونده را در واشنگتن جستجو کنند نه در تهران

وی درباره حکم دادگاهی در آمریکا که ایران را به پرداخت ۱.۴۶ میلیارد دلار به عنوان غرامت به خانواده رابرت لوینسون تبعه مفقود شده آمریکا محکوم کرده، نیز گفت: خنده‌دار است که یک دادگاه، دولتی را محکوم کند. باز هم نگاه متوهمانه‌ای که واشنگتن و اجزای دولت و حاکمیت آمریکا دارند که همه کاره دنیا هستند و این خنده‌دار است و فقط به درد خودشان می‌خورد.

خطیب‌زاده عنوان کرد: بارها اعلام کردیم و هر اطلاعاتی که لازم بوده از مجاری مختلف داده شده است و اتفاقا وزیر خارجه وقت آمریکا به صراحت گفته که لوینسون از ایران خارج شده و در منطقه دیگری است. اینها بهانه گیری‌هایی است که عنوان می‌کنند و البته ما متوجه وضعیت خانواده او هستیم که دنبال یافتن پایانی بر این پرونده هستند، ولی باید پایان را در واشنگتن جستجو کنند نه در تهران.

*نقشه راه بین ایران و چین

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره سفر ظریف به چین و نقشه راه همکاری ۲۵ ساله دو کشور بیان کرد: سند مشارکت راهبردی بین ایران و چین بیشتر یک نقشه راه بین ایران و چین است که چندین سال است بین دو کشور در حال گفت‌وگو است و در این سفر به صورت خاص (سفر ظریف) مورد گفت‌وگو قرار گرفت و ابعاد فنی و غیرفنی بین کارشناسان در جریان است. اجماع جدی در داخل ایران و چین در این خصوص وجود دارد و این اجماع بسیاری ارزشمند است برای اینکه روابط به یک سطح مشارکت راهبردی ارتقا یابد.

*درخواست مستقلی از وزارت ورزش و باشگاه پرسپولیس دریافت نکرده‌ایم

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی با بیان اینکه وزارت خارجه برای کمک به باشگاه‌ها و وزارت ورزش برای پیشبرد امور خود آماده است و در این خصوص کمک کرده‌ایم، درباره درخواست کمک پرسپولیس از وزارت خارجه برای پرداخت بدهی خود به برانکو بیان کرد: در این ارتباط درخواست مستقلی از وزارت ورزش و باشگاه مورد اشاره دریافت نکرده‌ایم. بخشی در وزارت خارجه برای همین ارتباطات با فدراسیون‌ها وجود دارد. درباره پرسپولیس و استقلال و دیگر باشگاه‌ها تلاش می‌کنیم نهایت همکاری را داشته باشیم.

*جمهوری اسلامی ایران یک دولت مسئول است

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال دیگری بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران یک دولت مسئول است و از تمامی ظرفیت‌های خود استفاده کرده و می‌کند که صلح و امنیت را در فضای بین‌الملل برقرار کند و محدودیت‌های تسلیحاتی که ناروا اعمال شده بود برداشته می‌شود تا ایران در موضع دفاعی و مسئولیت‌های بین‌المللی و منطقه‌ای خود در چارچوب یک دولت مسئولیت‌پذیر بهتر اقدام کند.

*دولت آمریکا مسئول جدی جبران خسارت‌هاست

خطیب‌زاده درباره تحریم‌های ۱۸ بانک ایرانی توسط دولت آمریکا نیز بیان کرد:‌اینها واقعا یک نمایش است. نمی‌گوییم تاثیر ندارد، اینها خسارت‌های بسیار جدی برای سیستم‌های مالی و پولی ما داشته است. اعلام این تحریم‌ها و نه فقط این بانک‌ها، خسارت‌ها احصاء شده و در لایحه ایران به دیوان بین‌المللی دادگستری هم آمده است. دولت آمریکا قطعا مسئول جدی جبران این خسارت‌هاست و این هم به لیست خسارت‌های دیگری که آمریکا باید بپردازد، اضافه شده است.

وی عنوان کرد: ما در داخل برای اینکه جلوی این شوک‌ها را بگیریم، ماه‌ها و سال‌هاست که تلاش می‌کنیم. یک کارزار ضد اطلاعات و جنگ روانی آمریکا علیه ایران شکل داده و همه اقدامات آمریکا به این خاطر است که هر قدمی برداشتند جوابی نگرفتند و الان به جنون تحریم رسیده‌اند.

این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: اینها جنگ روانی است. مردم شک نداشته باشند که قران قران این خسارت‌ها را نقد خواهیم کرد.

*انگلیس باید بدهی‌اش را بپردازد و ربطی به موضوعات دیگر از جمله زندانی‌ها ندارد

وی درباره گفت‌وگوی تلفنی ظریف و همتای انگلیسی و بدهی انگلیس به ایران هم گفت: ‌انگلیس یک بدهی قطعی به جمهوری اسلامی ایران دارد و هر روز که در بازپرداخت بدهی‌ها تاخیر دارد، کنتور آن بیشتر می‌افتد. بدهی را باید بپردازد و ربطی به موضوعات دیگر از جمله زندانی‌ها ندارد.

* زاغری براساس رای دادگاه محکومیت خود را طی می‌کند هر چند در مرخصی است

خطیب‌زاده درباره نازنین زاغری که به جرم جاسوسی در ایران زندانی است، هم گفت:‌ زاغری حکم دادگاه دارد و قوه قضاییه ما کاملا مستقل است و خانم زاغری براساس رای دادگاه محکومیت خود را طی می‌کند هر چند در مرخصی است و آن مسیر خاص خود را طی می‌کند و وزارت خارجه در کنار سایر قوا از جمله قوه قضاییه است که برخی امور را تسهیل کند.

* ایالات متحده از پنجره دولت ترامپ منزوی شده 

وی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره تلاش آمریکا برای خارج کردن ایران از شبکه جهانی سوئیفت بیان کرد:  شما از این موارد تا انتخابات آمریکا زیاد خواهید دید و شنید، خیلی توجه نکنید بیشتر برای مسائل داخلی آنهاست. ایالات متحده از پنجره دولت ترامپ منزوی شده و هر روز هم منزوی‌تر می‌شود و یک شکست راهبردی برای آمریکاست.

* نشست معاونان وزرای خارجه سه کشور ضامن روند آستانه تا پایان اکتبر

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین گفت که روند آستانه روند زنده‌ای است و قرار است تا پایان اکتبر نشستی احتمالا در سطح معاونان وزرای خارجه ایران، روسیه و ترکیه سه کشور ضامن روند آستانه برگزار شود و ادلب و شرق فرات و قانون اساسی از جمله مواردی است که در آن نشست بررسی خواهد شد.

*به محض اینکه طرف‌ها آمادگی پذیرش طرح ایران را داشته باشند، اعلام می‌شود

این دیپلمات ارشد کشورمان از گزارش‌های نقض آتش بس از سوی جمهوری آذربایجان و ارمنستان ابراز تاسف کرد و ضمن محکوم کردن بمباران مناطق مسکونی و زیرساخت‌ها را در درگیری‌های اخیر بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان، افزود:‌ ضمن اینکه طرف‌ها را به خویشتنداری دعوت می‌کنیم، فکر می‌کنیم از مسیر گفت‌وگوهای سیاسی و احترام به تمامیت ارضی دو طرف و ایجاد سازوکار برای پایان اشغال شهرهای اشغال شده، اینها مواردی است که می‌تواند به صلح پایدار در منطقه کمک کند.

وی درباره طرح ایران برای حل مناقشه قره باغ خاطرنشان کرد: در این زمینه گفت‌وگوهایی انجام شده و ‌به محض اینکه طرف‌ها آمادگی پذیرش را داشته باشند اعلام خواهیم کرد.

*استفاده از ظرفیت‌هایمان برای به نتیجه رسیدن گفت‌وگوهای درون فلسطینی

سخنگوی وزارت خارجه همچنین گفت: ما از همه ظرفیت‌های خود استفاده می‌کنیم که گفت‌وگوهای درون فلسطینی به نتیجه برسد.اگر امکان آن باشد تهران هم می‌تواند میزبان آن باشد.

*درباره تمامیت ارضی و اقتدار خود با کسی شوخی نداریم

وی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره اینکه اگر همزمان با لغو محدویت‌های تسلیحاتی ایران اگر آمریکا اقدامی را صورت دهد، واکنش ایران چه خواهد بود؟ خاطرنشان کرد: زبان ایران زبان حقوقی و بین‌المللی است و تا امروز هم همین بوده است. گروه‌های ضد ایرانی در واشنگتن تمام تلاش خود را کرده و می‌کنند که چند کار را صورت دهند اینکه جنگ روانی علیه مردم ایران به راه بیندازند و همه این نمایش‌ها و سیرک‌ها و خیمه شب بازی‌ها اهدافش این است، ولی جواب ما به همه طرف‌های برجام و متحدان، زبان حقوقی و بین‌المللی بوده است و ایران نشان داده تا چه حد با صبوری و محاسبه گری و دقت سیاست‌های خود را خارج از مباحث احساسی جلو برده و کماکان جلو خواهد برد.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: اگر منافع ایران مورد تهدید قرار بگیرد پاسخ ایران قطعی، بدون مکث و جامع خواهد بود. گفته شده و منتقل شده است. درباره تمامیت ارضی و اقتدار خود با کسی شوخی نداریم.

*مرزهای ما بسته نیست و باز است، ولی پروتکل خودش را دارد

این دیپلمات ارشد کشورمان درباره باز شدن مرزهای ایران و عراق نیز گفت: مرزهای ما بسته نیست و باز است، ولی پروتکل خودش را دارد و براساس پروتکل بهداشتی که در خصوص کرونا تهیه شده اقدام می‌شود. ابعاد انسانی فراوانی این مراودات داریم. مهمترین موضوع حفظ سلامت افرادی است که به ایران وارد می‌شوند. گفت‌وگوها ادمه دارد و امیدواریم به زودی برخی استثنائات را قائل شویم.

به گفته وی همه توان ایران متمرکز بر کنترل موج سوم کرونا است.

* مشکلات دانشجویان ایرانی برای بازگشت به اوکراین

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره مشکلات دانشجویان ایرانی برای بازگشت به اوکراین خاطرنشان کرد:‌ وزارت خارجه و سفارت پیگیر این موضوع هستند و معاونت کنسولی وزارت خارجه در حال پیگیری این قضیه است. با حساسیت موضوعات مرتبط با اتباع خود در خارج را پیگیری می‌کنیم و موردی برخی موارد را داریم حل می‌کنیم.

* از هیچ کسی انتظار لطف در قبال ملت ایران را نداریم

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی درباره انتظار ایران از اروپا در قبال تحریم‌های آمریکا علیه ایران خاطرنشان کرد:‌ما از هیچ کسی در مورد ملت ایران انتظار نداریم لطفی و کاری کنند، به تعهداتشان پایبند باشند. متاسفانه اروپا تمامی اعتبار خودش را در ایام برجام گروگان اخذ رضایت واشنگتن کرده است و بارها به آنها گفته‌ایم این راهبرد غلطی است. اروپا و برخی طرف‌های دیگر نتوانستند به تعهداتشان پایبند باشند.

وی خاطرنشان کرد: هر کسی که آمر این دستورات در واشنگتن و مجری این دستورات در دنیا باشد، در جنایت علیه ملت ایران مشارکت می‌کند.

*صبح ظفر نزدیک است 

خطیب‌زاده همچنین گفت:‌ غذا و دارو در ایران با محدودیت‌های جدی آمریکا روبرو شده است، ولی این نافی مسئولیت دولت نیست و دولت با جدیت و با هر سختی در تلاش است. صبح ظفر نزدیک است و آمریکا نفس‌های آخر خودش را با این نمایش‌ها علیه ملت ایران در قضیه تحریم ها طی می‌کند. تحریم‌ها به نقطه‌ای رسیده‌اند که خودشان دارند خودشان را می‌خورند. آمریکا با استفاده جنون آمیز از دلار و ارزهای دیگر و مکانیسم‌های پولی و مالی و استفاده جنون آمیز از تحریم‌ها دنیا را بیدار کرده و مکانیسم‌های متفاوتی شکل گرفته است و تهاتر و تعاملات با ارزهای محلی شکل گرفته و اینها اول راه است و هر چه جلوتر برویم ایالات متحده خواهد دید که چه شکست راهبردی را متحمل شده است.

سخنگوی وزارت خارجه درباره ادعای آمریکا برای کمک به ایران در مبارزه با کرونا بیان کرد: مواضع دولت آمریکا در حد بسیار روان پریشی است و هر چه می‌زنند بر در بسته می‌زنند و ادعای مضحکی بود که می‌خواهیم به ایران کمک کنیم. تا امروز یک قدم هیچ، بلکه بر عکس صدها قدم در مسیر برعکس برداشته شده است. 

خطیب‌زاده بیان کرد: امروز بزرگ‌ترین دشمن ملت ایران، آمریکا و دولت ترامپ است. 

* رژیم آمریکا در خواب هم نمی‌دید در حوزه نفت شکست بخورد

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری که پرسید آیا در نقشه راه همکاری‌های ایران و چین به بحث فروش نفت ایران به چین هم پرداخته شده؟ که گفت: سند ۲۵ ساله موضوع روز نیست و یک نقشه راه است، ولی در مورد نفت و مسائل دیگر به طور روزانه بخش‌های مختلف در حال کار هستند و اینکه فشارهای حداکثری آمریکا علیه ملت ایران به نتیجه نرسیده است به این خاطر است که ایران نه تنها با یک کشور خاص، بلکه با تمامی طرف‌هایی که داشته به انحا مختلف مسیر را جلو می‌برد. رژیم آمریکا در خواب هم نمی‌دید در حوزه نفت شکست بخورد و این هم به واسطه تلاش صنعتگران در حوزه نفت در ایران است.

*هر کسی با هر تحلیل و نیتی وارد حریم امنیت ما شود، سیلی خواهد خورد

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره تلاش آمریکا برای به راه انداختن جنگ نیابتی علیه ایران بیان کرد: اینکه چه چیزی به نفع چه کسی در داخل آمریکاست و کارزار انتخاباتی چه کسی از چه چیزی منتفع می‌شود هیچ ربطی به ما ندارد؛ جواب ما روشن است، ما اصلا محاسبه نمی‌کنیم که پاسخ ما به نفع کیست. ما آنچه را در چارچوب اصولی سیاست‌های دفاعی خودمان است، انجام می‌دهیم.

وی تصریح کرد: هر کسی با هر تحلیلی و با نیتی وارد حریم امنیت ما شود، سیلی خواهد خورد. مهم هم نیست به نفع چه کسی و یا به ضرر چه کسی خواهد بود. سیاست ایران حساب شده است و براساس این سیاست حساب شده عین الاسد را زدیم و براساس این سیاست، آمریکا به تانکرهای ایران نزدیک نشد و آن مسیر ادامه می‌یابد.

این دیپلمات ارشد ایرانی تصریح کرد: زبان ما زبان اقتدار است و زبان ما نسبت به واشنگتن زبان اذناب آنها در منطقه و ترسویان اروپا نیست. زبان ما زبان یک کشور متمدن چند هزار ساله با تاریخ و با قوت و شناخت نسبت به توانایی‌ها خود و ضعف‌های بسیار زیاد آمریکا در منطقه و جهان است. آنچه از واشنگتن می‌آید بیشتر از سر ترس است تا قدرت و نگران پاسخ ایران است.

وی گفت: پاسخ ایران نه به خاطر خوشامد کسی است نه بدآمد کسی. پاسخ ایران براساس دفاع از حاکمیت، تمامیت ارضی و منافع مردم بدون مسامحه خواهد بود .

*۲۷ مهر ماه به صورت خودکار تمامی محدودیت‌های تسلیحاتی بر وفق برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ برداشته می‌شود

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی درباره سفر ظریف برای جلوگیری از تلاش‌های آمریکا در راستای تمدید محدودیت‌های تسلیحاتی ایران بیان کرد: ۲۷ مهر ماه به صورت خودکار تمامی محدودیت‌های تسلیحاتی بر وفق برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ برداشته می‌شود. جمهوری اسلامی ایران ظرفیت‌های خود را می‌شناسد و به عنوان دولت مسئول همچنان عمل خواهد کرد.

خطیب‌زاده با اشاره به تحولات هفته‌ اخیر افزود: ۱۹ مهر ماه شاهد سفر وزیر خارجه و هیأت همراه به چین برای گفت‌وگوها بودیم که ملاقات بسیار خوب و مفصلی در استان یون نان انجام شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی عنوان کرد: ۱۶ مهر ماه نیز سفرای سوریه و ژاپن در پایان ماموریت خود با ظریف خداحافظی کردند و دومین رایزنی تلفنی ظریف با همتای روسی خود درباره قره باغ انجام شد. گفت‌وگوی تلفنی ظریف با همتای انگلیسی هم درباره موضوعات دوجانبه و مسائل فیمابین صورت گرفت.