بازداشت نماینده سابق مجلس/پاسخ مبهم سخنگوی شورای نگهبان به شائبه کاندیداتوری‌اش/ انتقاد تند روزنامه اصلاح‌طلب از هاشمی رفسنجانی/ روحانی جریمه خاطیان کرونایی را اعلام کرد

گروه سیاسی الف،   3990719111 ۱۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنانکه اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

بازداشت نماینده سابق مجلس/پاسخ مبهم سخنگوی شورای نگهبان به شائبه کاندیداتوری‌اش/ انتقاد تند روزنامه اصلاح‌طلب از هاشمی رفسنجانی/ روحانی جریمه خاطیان کرونایی را اعلام کرد

آخرین آمار کرونا در ایران

سیما سادات لاری،سخنگوی وزارت بهداشت بعد از ظهر شنبه نوزدهم مهر ۹۹، با اشاره به شناسایی ۳۸۷۵ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور، گفت: آمار مبتلایان تا کنون به ۴۹۶ هزار و ۲۵۳ نفر رسید.

وی از فوت ۱۹۵ بیمار کرونایی در شبانه روز گذشته خبر داد و افزود: آمار فوتی‌ها تا کنون به ۲۸ هزار و ۲۹۳ نفر رسیده است.

لاری افزود: استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان و یزد در وضعیت قرمز و استان‌های کردستان، هرمزگان، فارس و گلستان نیز در وضعیت هشدار قرار دارند.

علی ماهر، معاون برنامه‌ریزی ستاد کرونا در کلانشهر تهران به ایلنا گفت: از حدود بیست روز گذشته، شیبی به مراتب بیشتر از شیب افزایش کشوری در تهران داشتیم تا جایی که در یک روز 961 بیمار جدید برای بستری داشتیم، این میزان در دوران شیوع کرونا از همیشه بیشتر بوده است، البته با این وضعیت هنوز هم تخت خالی در بیمارستان‌ها پیدا می‌شود، اما با ادامه این روند قطعا دچار مشکل خواهیم شد.

دکتر فرشاد علامه،معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران به ایسنا گفت: بیماران مبتلا به کرونا هم نسبت به دوره اول و دوم بیماری بدحال‌ترند و نیاز به آی سی یو در آنها بیشتر است. در عین حال اگر در دوره اول شیوع بیماری از ۱۰ بیمار مبتلا به کرونا، یک نفرشان بستری می‌شد، در حال حاضر از ۱۰ بیمار دو برابر بیماران نیاز به بستری دارند... بر این اساس در دور اول بیماری در اسفند و فروردین ۱۱ درصد مراجعه‌کنندگان کرونایی به بستری نیاز داشتند و سایر بیماران به صورت سرپایی درمان می‌شدند، اما در حال حاضر در شرایط فعلی بالای ۲۲ درصد مراجعه کنندگان نیاز به بستری پیدا می‌کنند که نشان می‌دهد که افرادی که اکنون مراجعه می‌کنند، بدحال‌تر هستند و مراجعه کننده جدی‌تری محسوب می‌شوند که نیازمند بستری بیشتر، آی سی یو و امکانات بیشتری هستند.

بیشتر بخوانید:

آمار کرونا در ایران: ثبت ۱۹۵ فوتی جدید

محافظت از جان، با یک ماسک/ چه ماسکی برای‌ما مناسب است؟

با موج سوم کرونا چه کنیم؟ شما چه فکر می‌کنید؟

***

جریمه فردی که ماسک نزند

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی طی سخنانی در جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا با بیان اینکه همه افراد جامعه باید در اجتماعاتی که حاضر می‌شوند از ماسک استفاده کنند، گفت: اگر کسی از ماسک استفاده نکند پنجاه هزار تومان جریمه می‌شود و نیروی انتظامی و بسیج ما این وظیفه را بر عهده دارند که جریمه را به فرد متخلف اعلام کنند.

روحانی با تاکید بر اینکه فرد مبتلا ممکن است علامت هم نداشته باشد اما ناقل باشد، تصریح کرد: مهم است که جلوی مسیر انتقال را بگیریم و برای اینکه این مسیر گرفته شود، به محض آنکه فهمید مبتلا شده است، به خانواده و محل کار خود اطلاع دهد و دو هفته در قرنطینه باقی بماند و حق خروج از قرنطینه را نداشته باشد.

وی ادامه داد: اگر فرد تخلف کند برای هر نوبت تخلف، ۲۰۰ هزار تومان جریمه می‌شود. سازوکار و سامانه آن مشخص شده و وزارت بهداشت مسئول آن است. این تخلف باید به حسابی که وزارت بهداشت امروز آن را اعلام می‌کند، واریز شود و اگر آن را واریز نکند از روش‌های دیگر گرفته می‌شود.

بیشتر بخوانید:

روحانی: هر فردی که ماسک نزند، ۵۰ هزار تومان جریمه می‌شود/ جریمه خارج شدن از قرنطینه ۲۰۰ هزار تومان

چند سوال در خصوص جریمه‌های کرونا

***

رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس نهم بازداشت شد

فارس نوشت: نصرالله پژمان‌فر، رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی طی اظهارنظری اعلام کرد که یکی از اعضای قبلی کمیسیون اصل 90 پارلمان دستگیر شده است.

پیگیری‌ها حکایت از این دارد که فرد مورد اشاره پژمان‌‌فر، محمدعلی پورمختار نماینده سابق مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون اصل 90 پارلمان در مجلس نهم است که مدتی است توسط دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی بازداشت شده است.

پورمختار برای شرکت در انتخابات مجلس یازدهم هم ثبت‌نام کرده بود که از سوی شورای نگهبان ردصلاحیت شد.

بیشتر بخوانید:

پژمانفر: گران‌ترین و ناامن‌ترین اینترنت دنیا را داریم/ علت ارائه دنا پلاس به نمایندگان مجلس چه بود؟

***

کدخدایی نامزد انتخابات ریاست جمهوری می شود؟

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری امروز در پاسخ به سوالی مبنی بر احتمال کناره گیری وی از شورای نگهبان جهت حضور در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گفت: دوره فعالیت ما در شورای نگهبان تا سال ۱۴۰۱ ادامه دارد و الزاماً بعد از آن باید از این سمت کنار برویم.

سخنگوی شورای نگهبان در خاتمه درباره احتمال حضور در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ اظهار داشت: اگر ثبت نام کردیم مشخص می‌شود و اگر ثبت نام هم نکردیم مشخص می‌شود.

بیشتر بخوانید:

کدخدایی: دوره فعالیت من در شورای نگهبان تا ۱۴۰۱ است

***

سازندگی در فضای بسته سیاسی

شرق نوشت:با پایان دوران جنگ و آغاز دورانی که نیاز به بازسازی کشور یک اولویت بود، هاشمی‌رفسنجانی نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شد... هاشمی‌رفسنجانی تفکر اقتصادی دولت خود را بر مبنای حضور افراد فنی و مسلط به حوزه اقتصاد یا همان «تکنوکرات‌ها» پیش برد... همچنین دوران هاشمی‌رفسنجانی سرآغاز ورود سپاه پاسداران در اقتصاد بود. از این دوران بود که قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا در پروژه‌های عمرانی و غیرنظامی وارد شد... هرچند دوران ریاست‌جمهوری اکبر هاشمی‌رفسنجانی، به نسبت رؤسای پیش از او، کم‌دردسر بود. جنگ پایان یافته بود و مخالفان سیاسی رمقی برای اعتراض نداشتند؛ اما عدم تحقق وعده‌های اقتصادی از یک سو و فضای بسته سیاسی حاکم بر کشور شرایط را برای او آرام باقی نگذاشت. اگر خبری از اعتراضات سیاسی نبود؛ اما غم نان مردم را به خیابان‌ها کشید.

اصل اساسی که هاشمی به آن توجه کرد، کلمه «توسعه» بود؛ توسعه‌ای که از مسیر عدالت اقتصادی و فرهنگی عبور نکرد و سبب شد روز‌به‌روز فاصله مردم و اقشار اکثریت از مسئولان و سرمایه‌داران بیشتر شود. این مسیر به جای انجامید که بعد از انقلاب اسلامی، نخستین اعتراضات به روند اقتصادی نیز شکل بگیرد. مردم در شهرهای مشهد، اطراف تهران، اراک و چند شهر دیگر به گرانی و تورم ۵۰‌درصدی واکنش نشان دادند و تظاهرات به پا کردند... از سویی با هرگونه نقد از هاشمی به‌شدت برخورد می‌شد تا جایی که هواداران هاشمی با طرح شعار «مخالف هاشمی، دشمن پیغمبر است» عملا راه هرگونه نقد نسبت به اشتباهات شخص و دولت هاشمی را مسدود کرده بودند...

با گذشت سال‌های طولانی مردم عادی از آن سال‌ها با خاطراتی تلخ یاد می‌کنند که نه از شرایط اقتصادی مطلوبی برخوردار بودند و نه فضای سیاسی قابل تحملی را تجربه کردند.

***

 چرخاندن متهمان در مداری برخلاف قانون

محمد مهاجری، وکیل دادگستری طی یادداشتی در روزنامه فرهیختگان نوشت: یکی از اقداماتی که اخیرا در فضای مجازی و رسانه‌ای بازتاب گسترده‌ای در میان مردم داشته و واکنش‌های مثبت و منفی مختلفی را نیز برانگیخته است، گرداندن و چرخاندن متهمان یا مجرمان با عنوان اراذل و اوباش است... بعد از دیدن این سکانس از دوره‌گردانی متهمان، تلاش کردم تا ببینم در حافظه‌ام ماده یا تبصره‌ای از قانون مجازات اسلامی و قانون آیین دادرسی کیفری وجود دارد که دوره‌گردانی را به‌عنوان مجازات تجویز کرده باشد یا کتک زدن در میان انبوهی از مردم و توهین و تحقیر متهم یا مجرم را تجویز کرده باشد، هرچه اندیشیدم چیزی به‌خاطر نیاوردم، بلکه بالعکس در این موضوع، از قانون اساسی تا قانون حفظ حقوق شهروندی بر احترام و رعایت کرامت انسانی متهمان اشاره شده است و به‌نظر نمی‌رسد چنین اقداماتی بر مدار قانون باشند هرچند از طرف مردانی انجام شده است که باید مجری قانون باشند...

این اقدامات انجام‌شده از لحاظ حقوقی به قطع و یقین تحقیر و استخفاف متهمان بوده است و خود این اقدام جرم محسوب می‌شود و از لحاظ کیفری قابل پیگیری است.

بی‌شک واکنش به مجرمان و انجام اقدامات کیفری جهت اصلاح و بازگشت آنها به جامعه و جهت جلوگیری از تکرار جرم امری تخصصی است که باید از سوی حقوقدانان جزا و جرم‌شناسی یا وکلای دادگستری مورد بررسی موشکافانه و کارشناسانه قرار بگیرد و پس از آن به‌صورت قانون درآید و سپس توسط قضات و ضابطین قضایی و سایرین با نهایت دقت و احتیاط اجرایی شود.

امید است هرچه سریع‌تر بساط این چرخاندن و دوره‌گردانی‌های متهمان جمع شود و با مأموران متخلف برخورد قانونی بشود تا حقوق شهروندی احقاق و تضمین شود.

***

مدیران شهرداری جسارت ندارند

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران گفت: باید گفت که هنوز شهرداری در دوره فعلی به میزان دوره گذشته از ظرفیت‌های منابع مالی غیر نقد در پروژه‌ها استفاده نکرده است و متأسفانه بخش بودجه غیر نقد که در گذشته یکی از منابع اصلی ساخت مترو بود، به میزان بسیار کمی مورد استفاده قرار می‌گیرد، شاید کمبود ریسک پذیری و فقدان جسارت مدیران شهرداری یکی از دلایل آن باشد که می‌توانست مشکل بسیاری از پروژه‌های عمرانی را حل کند.

هاشمی گفت: اصولاً در سال آخر، مدیران دولتی و اجرایی دچار یک محافظه کاری مضاعف می‌شوند که بخشی از آن ناشی از ترس از دستگاه‌های نظارتی است، مدیران اجرایی فکر می‌کنند هر تصمیم شجاعانه و ریسک‌پذیر آنان می‌تواند تبدیل به یک پرونده در دستگاه‌های نظارتی شود که پس از مسئولیت باید در دادگاه‌ها و بدون حمایت دستگاه مربوطه پاسخگوی آن باشند... در این دوره، در شهرداری برخی مدیران از ابتدای مسئولیت خود دچار این محافظه کاری بودند.

***

تکذیب شایعه ابتلای قالیباف به کرونا

مدیرکل حوزه ریاست مجلس شایعات منتشره درباره ابتلای رئیس مجلس به ویروس کرونا را تکذیب کرد. احسان عسکری مدیرکل حوزه ریاست مجلس در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت:

«درست است که دشمنان مشغول به شایعه‌سازی و بیمارسازی آقای دکتر ⁧‫قالیباف⁩ هستند، اما ایشان بی‌توجه به تمام این مسائل مشغول به کار، کار و کار است.‏»

بیشتر بخوانید:

ابتلای «قالیباف» به کرونا تکذیب شد

***

کنایه‌های سنگین زیباکلام به عارف

صادق زیباکلام، تحلیل گر مسائل سیاسی درباره اعلام نامزدی محمدرضا عارف در انتخابات سال آینده به نامه‌نیوز گفت: آقای عارف متوجه نیست که حتی اگر آقای خاتمی در انتخابات نامزد شود و اتفاقا تأیید صلاحیت هم بشود مردم رأی نمی‌دهند چه رسد به خودش که چهار سال مهر سکوت بر دهان کوبید. آقای عارف در چهارسال دوره نمایندگی‌اش که بسیاری اتفاقات مهم در زندگی مردم رخ داد، هیچ اظهار نظری نکرد و اصلا برایش مهم نبود که بر سر مردم می‌آید و در تمام این احوال که هیچ سخنی در دفاع از حق مردم نگفت، خود را نماینده اول تهران معرفی می‌کرد و بعد از مجلس دهم تا امروز هم از دیوار صدا در می‌آید از عارف نه و در چنین شرایطی می‌آید و می‌گوید می‌خواهم در انتخابات نامزد شوم؛ در صورتی که یک نفر هم به او رأی نمی‌دهد...

او ادامه داد: «واقعا اعلام نامزدی عارف و سخنان او آن‌قدر بی‌اهمیت است که صحبت‌کردن درباره آن اتلاف وقت است. اصلا او چه نگاه و ایده‌ای برای حضور در انتخابات دارد که بخواهیم تجزیه‌ و تحلیل کنیم. سخنان عارف واقعا ارزش بحث‌کردن ندارد».

باشگاه خبرنگاران نیز در گزارشی با عنوان«آقای معاون اول در دو راهی استقلال - اصلاحات »نوشت: تایید شدن صلاحیت توسط شورای نگهبان، همه ماجرای ورود به انتخابات ریاست جمهوری نیست و کارآمدی و حمایت شدن از طرف سایر هم گروهی‌ها هم تکه‌های دیگر پازل ورود به ماراتن پاستور هستند. رئیس هیئت مدیره بنیاد باران که مدت نسبتا زیادی مدیریت‌های رده بالای اصلاح طلبان را برعهده داشت، بعد از عملکرد ضعیفش در مجلس دهم، فراکسیون امید و شورای‌عالی سیاست‌گذاری، موج زیادی از اعتراضات و شکایات را متوجه خود کرد...

حرکت خودسرانه محمدرضا عارف در انتخابات ۹۲ و خالی کردن پشت او توسط جریان اصلاح طلب در نزدیکی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ دو اتفاقی هستند که در کنار آمادگی عارف برای ورود به انتخابات، می‌توانند او را بیش از هر چیزی به حرکت در مسیر جدا از اصلاحات و حضور مستقل در انتخابات نزدیک کنند؛ باید منتظر ماند و دید که در آینده چه اتفاقاتی در انتظار محمدرضا عارف و اصلاح طلبان است؛ کسی چه می داند؛ شاید فصل استقلال عارف فرار سیده است.

بیشتر بخوانید:

زیباکلام: مردم به خاتمی هم رأی نمی‌دهند/ عارف واقعیت‌های ایران را نمی‌بیند

***

نوشدارو بعد از مرگ سهراب به کار نمی‌آید

علی مطهری، نماینده تهران در مجلس دهم در یادداشتی در روزنامه اعتماد با عنوان «شجریان و آزادی انتقاد» نوشت: ... امروز رییس‌جمهور و معاون اول و وزیر ارشاد پیام تسلیت می‌دهند ولی باید از آنها پرسید در زمان حیات او چه اقدامی در این زمینه کردید، خصوصا رییس‌جمهور که رییس شورای عالی امنیت ملی است. لابد مسوولان ما در موضوع حصر خانگی هم منتظرند آنها از دنیا بروند و پیام تسلیت بدهند. نوشدارو بعد از مرگ سهراب به کار نمی‌آید. این سیاست که منتقد نظام باید حذف شود تا همه یک نظر داشته باشند باید در جمهوری اسلامی کنار گذاشته شود.

***

اصلاح‌طلبان به اندازه سهم خود در ایجاد مشکلات از مردم عذرخواهی می‌کنند

محسن رهامی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب به ايسنا گفت: هر جریانی که در ایجاد مشکلات سهم داشته است متناسب با مسئولیت و سهمش باید از مردم عذرخواهی کند.

رهامی افزود: ما اصلاح طلبان باید مسئولیت حمایت از دولت روحانی را بپذیریم و به میزان سهم مجلس دهم و دولت روحانی در ایجاد مشکلات، از مردم عذرخواهی کنیم، ولی تمام مشکلات مربوط به دولت و اصلاح طلبان نیست. 

وی با بیان اینکه مردم در حال ارزیابی هستند که ثمره حمایت از اصلاح طلبان چه بوده است، اظهار کرد: اگر آنها ارزیابی مثبتی داشته باشند، در انتخابات پیش رو هم از اصلاح طلبان حمایت می کنند ولی الان مردم نسبت به اصلاح طلبان دلسرد و ناامید شده اند.‌ ما اصلاح طلبان تا سیاست های کلان خود را براساس خواسته های مردم تنظیم نکرده و مطالبات معیشتی و اقتصادی مردم را دنبال نکنیم، نمی توانیم پایگاه رای خود را مجدد بدست آوریم. مردم اعتماد خود به اصلاح طلبان را از دست داده اند و ما باید اعتماد مردم را مجدد بدست آوریم.

***

حمایت روزنامه اصلاح‌طلب از پیروزی جو بایدن در انتخابات آمریکا

شرق نوشت: ... اصلاح‌طلبان که تا چندی پیش ناامید بودند، با افزایش احتمال پیروزی بایدن به این باور رسیده‌اند که شاید برای انجام اصلاحات و برجام دیر نشده باشد. از این‌رو اندک‌اندک به شیوه متفاوتی وارد فضای انتخاباتی شده‌اند. در هنگامه کارزار انتخاباتی ترامپ و بایدن چه موهوم باشد چه واقعی، در میان جناح‌های سیاسی ایران زیر‌پوستی رقابتی جدی درگرفته است. البته بیش از هر چیز این رقابت، میان اصلاح‌طلبان و اپوزیسیون داخلی و خارجی است...

بایدن عامل خوف برای اپوزیسیون و تکرار اصلاحات و ترامپ عامل رجا برای آنان است. از چشم ترامپیست‌ها ترامپ کارکرد دوگانه‌ای دارد؛ دفع حداکثری اصلاح‌طلبان و شکست سیاست‌های ملی ایران. اصلاح‌طلبان (پوزیسیون) و مخالفان و منتقدان (اپوزیسیون) در نبردی پنهان در میدان مبارزه‌‌اند...

***

تكرار احمدي‌نژاد؟

روزنامه اعتماد نوشت: ... چندين خبر ماه‌هاي اخير درباره احمدي‌نژاد و حضورش در انتخابات -كه عمدتا محتوايي عليه او داشته و دارند- اگر به‌سودش تمام نشده باشد، دست‌كم اين نكته مثبت را داشته كه او دوباره به صدر اخبار بازگشته و ازقضا بعيد نيست بر آن گروه از راي‌دهندگان كم‌سن‌وسال‌تر انتخابات 1400، اثراتي مثبت و به‌سود جريان بهار داشته باشد؛ چه آنكه آنها يك دهه پيش كه دور، دور احمدي‌نژاد و بهاري‌ها بود كم‌سن‌و سال‌تر از آن بودند كه درگير مسائل سياست باشند و از آن‌چه طي آن 8 سال سخت، بر اين مملكت رفت، باخبر نيستند و اين به‌سود احمدي‌نژاد است؛ چراكه اولا اگر به‌ هر شكل، موفق به عبور از سد نظارت استصوابي شوراي نگهبان شود، حتي براي راي‌اولي‌ها هم شناخته‌شده است و ثانيا از آنجا كه اين سال‌هاي اخير، تصويري يك‌سر متفاوت از خود بروز داده و مي‌دهد، ممكن است به‌واقع بتواند راي آنها را نيز به دست بياورد.

ضمن آنكه بعيد نيست گذر ايام، بعضي خاطرات تلخ دولت بهار را از خاطر برخي راي‌دهندگان مسن‌تر نيز زدوده باشد و آنها به‌سادگي، امروز و اكنون احمدي‌نژاد را ملاك تصميم قرار دهند و نامش را روي برگه‌هاي راي انتخاباتي بنويسند كه به‌باور بسياري از ناظران، پيروزي در آن احتمالا با كمتر از 20 ميليون راي هم ممكن است. حال اگر پايگاه اجتماعي ثابت احمدي‌نژاد را هم به اين دو گروه راي‌دهندگان اضافه كنيم، آن‌وقت هيچ بعيد نيست كه تاريخ براي مردي كه روزگاري شعار «عدالت اجتماعي» مي‌داد و حالا از «آزادي» مي‌گويد، دو بار تكرار شود! 

***

اصلاح‌طلبان فرار نکنند

روزنامه صبح نو نوشت: ... اینکه محمود واعظی سعی دارد، خود و مجموعه دولت را نزدیک به طیف عمل‌گرا و نوعمل‌گرای اصلاح‌طلب و بری از رادیکال‌های آن نشان بدهد، از منظر انتخاباتی، تا حدودی قابل فهم است. واعظی شاید پیش‌فرض اظهارات اخیرش را این قرار داده که دولت و به‌ویژه نیروهای متصل به حزب اعتدال و توسعه، مستقلاً و به تنهایی توان و یارای کنش مستقل انتخاباتی را ندارند، بنابراین برای رفع این نقیصه باید خود را به طیف مقرون به صرفه اصلاح‌طلب که هزینه سیاسی کمتری هم دارد، چسباند.

واعظی در این باره، با تیزهوشی قصد کرده تا با بهره‌مندی از دوگانه و دوقطبی موجود در جبهه اصلاحات یعنی تندرو-عمل‌گرا، به نفع پیشبرد اهداف نیروهای دولت استفاده کند و به آن‌ها پیام دهد که نمی‌توانند از شراکت دولت شانه خالی کنند و باید نسبت به سهم‌شان در دولت پاسخ‌گو باشند.

حربه واعظی و دولت البته در نوع خود می‌تواند هوشمندانه باشد اما در شرایط فعلی که جریان اصلاحات با ریزش شدید پایگاه اجتماعی مواجه است، نمی‌تواند کارساز و کارگر باشد... از آن طرف، اصلاح‌طلبان نیز با‌توجه به کارنامه ضعیف خود طی سال‌های اخیر، شاید نیرویی مناسب‌تر از اعتدال‌گرایان برای خود نداشته باشند... دولت فعلی در نگاه مردم متهم اصلی در ایجاد وضع موجود است و ائتلاف مجدد با آن، دور از عقلانیت سیاسی خواهد بود. با‌توجه به این شرایط، ارتباط اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان را هر‌طور وصل و پینه زد، جز هزینه و هزیمت، چیزی عائد آن‌ها نخواهد شد.

***

مگر حتما باید یک نفر رهبر اصلاحات باشد؟

روزنامه آرمان ملی گفتگویی با مصطفی کواکبیان، دبیرکل حزب مردم سالاری و نماینده مجلس دهم انجام داده که مهمترین بخش‌های آن در ادامه آمده است:

- عملکرد مجلس دهم طوری نبود که مردم احساس رضایت داشته باشند. این هم به آن دلیل است که ما اکثریت مجلس را نداشتیم. این بزرگ‌ترین تهمت به اصلاح‌طلبان است که بگویند اکثریت مجلس دهم را داشته‌ایم.

- من در آذر 96، دقیقا یک ماه پیش از حوادث دی‌ماه، نطق مفصلی در مجلس داشتم که عنوانش این بود: «همشهری عزیز بجنب».که گفتم من به 43 شهر رفتم و شهر به شهر برای تو تبلیغ کردم اما امروز خجالت می‌کشم که بگویم از تو حمایت کرده‌ام البته از این بابت پشیمان نیستم.

- در مورد این هم که می‌گویند شاید جناب آقای موسوی‌خوئینی‌ها به جای رئیس دولت اصلاحات بیاید، باید بگویم که چرا شخص‌محوری کنیم؟ مگر حتما باید یک نفر رهبری اصلاح‌طلبان را به عهده بگیرد؟

بیشتر بخوانید:

کواکبیان: اگر برای روحانی تبلیغ نمی‌کردیم، رای نمی‌آورد/ از رای دادن به روحانی پشیمان نیستیم