کیسینجر: آمریکا و چین باید برای تقابلات خود حد و مرز تعیین کنند

گروه جهان الف،   3990717108 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

 وزیر امور خارجه پیشین آمریکا گفت، رهبران پکن و واشنگتن باید حدودی را تعریف کنند تا از افزایش درگیری پرهیز کنند در غیر این صورت شرایطی مشابه جنگ جهانی اول پیش خواهد آمد.  

به گزارش فارس، «هنری کیسینجر» وزیر امور خارجه پیشین آمریکا گفت، چین و آمریکا باید برای تقابلات رو به افزایش خود حد و حدود تعیین کنند.

به نوشته نشریه «بلومبرگ»، کیسینجر ۹۷ ساله گفت: «رهبران ما و رهبران آن‌ها باید حدودی را به بحث بگذارند تا تهدیدات [علیه یکدیگر] را افزایش ندهند و بعد از آن باید برای تعمیم این سیاست به یک بازه زمانی طولانی مدت راهی پیدا کنند».

وی افزود: «ممکن است بگویید این کار غیرممکن است. اگر کاملاً غیرممکن باشد به شرایطی مشابه جنگ جهانی اول سوق پیدا خواهیم کرد».

این دیپمات آمریکایی که در زمان ریاست جمهوری «ریچارد نیکسون» حرکت مجدد آمریکا به سوی چین را میسر کرد، در ادامه گفت در آن زمان هدف ایجاد یک تعادل بر علیه جماهیر شوروی بود.

کیسینجر گفت در حال حاضر شکل گیری جنگ سردی جدید میان آمریکا و چین او را به طور فزاینده‌ای نگران کرده است و پیشرفت‌های فن‌آوری که موجب تغییر چشم‌انداز ژئوپولیتیک شده‌اند را با آن مرتبط دانست.

به گفته او آمریکا به «طرز فکری جدید» نیاز دارد تا بتواند بفهمد جهان پیچیده‌تر از آن است که یک کشور «بتواند به برتری یک‌جانبه از لحاظ راهبردی و اقتصادی دست یابد و هیچکس آن را تهدید نکند».

آمریکایی‌ها از زمان روی کار آمدن دولت جدید این کشور تقابل و تنش با چین را به طور بی‌سابقه‌ای افزایش داده‌اند. آمریکا که وارد جنگ تجاری با چین شده است، از یک سو جدایی‌طلبان هنگ‌کنگی و تایوانی را تحت حمایت قرار داده و از سوی دیگر پکن را در شیوع ویروس کرونا در جهان مقصر می‌داند.