انتقاد بهزاد نبوی از اصلاح‌طلبان با اشاره به هاشمی‌رفسنجانی/حمایت از محوریت فیلسوف-دیپلمات برای انتخابات/ دفاع جهانگیری از مجلس/ اگر روحانی به کرونا مبتلا شود چه خواهد شد؟

گروه سیاسی الف،   3990714094 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنانکه اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

انتقاد بهزاد نبوی از اصلاح‌طلبان با اشاره به هاشمی‌رفسنجانی/حمایت از محوریت فیلسوف-دیپلمات برای انتخابات/ دفاع جهانگیری از مجلس/ اگر روحانی به کرونا مبتلا شود چه خواهد شد؟

آخرین آمار کرونا در ایران

سیما سادات لاری،سخنگوی وزارت بهداشت سخنگوی وزارت بهداشت گفت: از دیروز تا امروز ۱۴ مهر ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، سه هزار و ۹۰۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند که یک هزار و ۹۵۳ نفر از آنها بستری هستند.

وی با بیان اینکه مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۴۷۵ هزار و ۶۷۴ نفر رسید، افزود: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۲۳۵ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۲۷ هزار و ۱۹۲ نفر رسید.

وی خاطرنشان کرد: استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان و یزد در وضعیت قرمز قرار دارند.

دکتر علیرضا زالی،فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا در کلانشهر تهران با بیان اینکه مطالعات در کشور نشان می‌دهد که ۳۲ درصد از مبتلایان به کرونا از سردرد شکایت دارند، گفت: همچنین بین ۱۲ تا ۱۵ درصد از مراجعه کنندگان به مراکز درمانی استان تهران دچار سرگیجه و حدود پنج درصد از مراجعین دچار سکته مغزی هستند.

زالی با اشاره به اینکه برای تحلیل علت وخامت اوضاع بیماری در کشور باید شرایط محیطی بررسی شود، گفت: شهر و استان تهران در یک وضعیت کاملا بحرانی به سر می‌برد. تعداد مرگ و میر، ابتلا و بستری به شدت افزایش یافته و در کمتر از ۱۰ روز عدد میزان فوتی، ابتلا و بستری در تهران با آمار سه تا ۴ هفته‌ای در پیک دوم برابری می‌کند.

بیشتر بخوانید:

ابتلای ۳۹۰۲ نفر به کرونا در کشور/ ثبت ۲۳۵ فوتی جدید

رکورد بستری و فوتی کرونا در تهران طی روزهای اخیر

پروتکل‌ها، اصناف و دورکاری مانع تعطیلی تهران می‌شوند؟!

زالی: ۳۲ درصد از مبتلایان به کرونا از سردرد شکایت دارند

۶ دستورالعمل برای مقابله با ویروس کرونا

***

پاسخ آذری جهرمی به سؤالی درباره کاندیداتوری در انتخابات

تسنیم نوشت: در برخی محافل رسانه‌ای عنوان شده است که وی{محمد جواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات} یک دیدار انتخاباتی با برخی چهره‌های سیاسی اصلاح‌طلب داشته. از وی در حاشیه جلسه هیئت دولت سوال کردیم که گفته می‌شود شما در انتخابات با وجود این که فعلا تکذیب می‌کنید اما شرکت می‌کنید؟ وزیر ارتباطات پاسخ داد: بله بنده حتما در انتخابات شرکت می‌کنم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا به عنوان کاندیدای این دور از انتخابات شرکت می‌کنید؟ اظهار داشت: بنده قبلا در این باره صحبت کردم اما حتما شرکت می‌کنم و رای خواهم داد.

***

مردم، اظهار عجز و القای ناتوانی را از مسؤولان نمی‌پذیرند

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، در جلسه صبح امروز شورای عالی قوه قضائیه با اشاره به جنگ اقتصادی و رسانه‌ای دشمن که سال هاست علیه ملت ایران در جریان است، خاطر نشان کرد: آنچه جلوی قلدری دشمن را می‌گیرد، نشان دادن اقتدار است و هر گونه ضعف و سستی و کم کاری در این راه، دشمن را گستاخ‌تر می‌کند.

آیت الله رئیسی با بیان این که هرگاه مسؤولان مقتدرانه مقابل دشمن ایستادند پیروزی حاصل شده است، به مسؤولان هشدار داد رهنمود‌های امام و رهبری را سرلوحه کار خود قرار دهند و از هر گونه اظهار عجز و سستی و ضعف در برابر دشمن پرهیز نمایند.

رئیس دستگاه قضا، «امیدآفرینی» را راهبرد اساسی امروز نظام عنوان و تصریح کرد: مردم اظهار عجز و القای ناتوانی مسؤولان در حل مشکلات کشور را نمی‌پذیرند و خواستار همت و کار و تلاش آن‌ها برای گره‌گشایی از امور هستند.

بیشتر بخوانید:

رئیسی: مردم اظهار عجز مسئولان در حل مشکلات کشور را نمی‌پذیرند/ نباید اجازه داد کوچه‌ها جولانگاه اشرار باشد

***

اصابت خمپاره به کشورمان ادامه یابد تذکرات قوی‌تر خواهیم داد

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور در حاشیه جلسه ستاد اطلاع رسانی تبلیغات اقتصادی کشور در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که آیا در خصوص قره‌باغ در مرزهای کشورمان مشکل امنیتی داریم؟ اظهار داشت: در شمال کشور، ما بین دو کشور اتفاقی افتاده است که از نظر وزارت کشور، امنیت داخلی ما از مرزها تا اقصی نقاط کشور اولویت بالایی دارد و هر منطقه مرزی ما جزئی از امنیت ملی ماست و نیروهای مسلح و انتظامی ما دقیق مناطق مرزی را کنترل می‌کنند.

وزیر کشور تصریح کرد: امیدواریم با دقتی که خواهند کرد و با استقرار قوی و رصد خوبی که ما در مناطق مرزی داریم‌، در آن مناطق دچار ناامنی نباشیم. برخی گلوله ها به صورت خمپاره به مناطقی از کشورمان اصابت کرده و از آنها خواستیم که این را کنترل کنند و اگر ادامه یابد تذکرات قوی‌تر خواهیم داد.

بیشتر بخوانید:

واکنش وزیر کشور به اصابت خمپاره های جنگ قره باغ به مناطق مرزی کشورمان

***

انتقاد بهزاد نبوی از اصلاح طلبان با چاشنی حمایت از هاشمی رفسنجانی

بهزاد نبوی، فعال سیاسی اصلاح طلب در گفت و گو با روزنامه آرمان ملی با اشاره به تندروی‌های اصلاح طلبان در دوران دولت سید محمد خاتمی، اظهار داشت: من به شدت مخالف برخوردهایی که در دوران اصلاحات با آقای هاشمی می‌‌شد، بودم. من به‌شدت مخالف برخوردهای تندی که با کارگزاران می‌‌شد، بودم. من با تیترهای تند برخی روزنامه‌ها، علیه آقای ‌هاشمی، خانواده‌اش و کارگزاران مخالف بودم. آن اختلاف نظر همچنان وجود دارد. اگر من می‌گویم نباید فرصت صندوق‌رای را از دست داد، اینگونه تحلیل می‌کنند که من در کنار کارگزارانم و با کارگزاران یکی شده‌ام، درحالی ‌که اصلا چنین تصوری درست نیست، مواضع من از مدت‌ها قبل هم مشخص است و همیشه گفته‌ام صندوق رای  تنها راه شناخته شده ما برایی تبدیل وضع موجود به وضع مطلوب در چارچوب راهکارهای اصلاح‌طلبانه است.

نبوی گفت: من هرگز با گرایش‌های  تخریبی برخی از افراد منتسب به اصلاحات برای تخریب کارگزاران، آیت‌ا... هاشمی و خانواده ایشان موافق نبودم. من معتقدم ما می‌‌توانستیم آقای هاشمی را به عنوان پشتیبان قدرتمند اصلاحات پس از دوم خرداد داشته باشیم و با عملکردهای اشتباه، او را از خود دور کردیم. البته ایشان هیچگاه در مقابل اصلاحات نایستادند. رفتار آن زمان ما با آقای هاشمی، بسیار شبیه رفتار کنونی جناح تندرو در کنار هم قرار دادن اروپا و آمریکا در بحث برجام و تلاش برای سوق دادن اروپائیان به سمت آمریکاست.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره حمایت‌هایش از دولت، نقدهای هم‌جناحی های خود با اصلاح‌طلبان را بیشتر سیاسی دانست و می‌گوید: اصلاح‌طلبانی که در این شرایط به دولت بابت مشکلات انتقاد می‌کنند، بیشتر به دنبال جدا کردن خرج خود از دولت، به امید کسب رأی در انتخابات بعدی‌اند، که اخلاقی نیست. 

***

حدود اختیارات قوا مشخص نیست/ نمی‌توان پشت درهای بسته برای مردم تصمیم‌گیری کرد

اسحاق جهانگیری،معاون اول رئیس جمهور تعدد مراجع قانون گذاری در کشور و مشخص نبودن حدود اختیارات قوا را از جمله ایرادات موجود در اداره کشور برشمرد و گفت: با اتکاء به سیاست‌های کلی نظام قانونگذاری ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، می توان بخش زیادی از این ایرادات را برطرف کرد.

وی با تاکید بر اینکه باید وظایف، تکالیف و حدود اختیارات قوا، دستگاه‌ها و نهادهای مختلف به شکل دقیق و روشن مشخص باشد، اظهار کرد: همانطور که امور اجرایی کشور باید در حیطه وظایف و اختیارات دولت باشد، قانونگذاری نیز در حقیقت وظیفه اصلی مجلس شورای اسلامی است اما امروز شاهد تعدد مراکز قانونگذاری در کشور هستیم و حتی برخی از شوراهای عالی نیز قانون تصویب می کنند.

جهانگیری افزود: امر قانونگذاری باید منحصر به مجلس شورای اسلامی باشد و اساساً برگزاری علنی جلسات مجلس نیز به دلیل وظیفه خطیر قانونگذاری نمایندگان برای مردم و جامعه است زیرا وقتی حقوق مردم مطرح است باید فرآیند قانونگذاری شفاف و علنی باشد چرا که نمی توان پشت درهای بسته قانون تصویب و برای مردم تصمیم گیری کرد.

بیشتر بخوانید:

جهانگیری: امر قانونگذاری باید منحصر به مجلس باشد

***

زلزله در «بهشت»

آرمان ملي نوشت: ساختار مديريت شهري تهران ديروز رنگ عوض کرد و 6 شهردار پايتخت تغيير کردند... همچنين پيروز حناچي، مصطفي سليمي را به سمت سرپرست معاونت هماهنگي امور مناطق شهرداري تهران منصوب کرد... تغييرات در شهرداري موضوع عجيبي نيست؛ چنانکه هنوز علت اصلي اين تغييرات اعلام نشده است اما گمانه‌زني‌هايي درباره تصميم به تعويض 6 شهردار مطرح است؛ از جمله اينکه برخي اين تغييرات را چنين توصيف کرده‌اند که بعد از انتقاد اعضاي شوراي شهر به عملکرد شهرداري و تاکيد بر اين موضوع که حناچي نبايد با مديرانش عقد اخوت ببندد، اين تغييرات صورت گرفته است. 

البته پیروز حناچی، شهردار تهران با بیان اینکه این انتصابات و تغییرات عجیب نیست، گفت: برخی همکاران ما بازنشسته شده بودند یا در حال بازنشستگی بودند و برخی از انتصابات هم بیشتر جابجایی است مانند محمود کلهری که از منطقه 17 به 5 منتقل شده یا حسن رحمانی از 21 به 2 و احمد تواهن هم که از قدیمی‌های شهرداری هست به منطقه 3 رفت.

شهردار تهران تأکید کرد: این تغییرات فرصتی برای جوان‌ترهاست که با انرژی بیشتر توانایی‌های خود را نشان دهند این جوانان در سمت‌های مدیرکل و معاون مدیرکل بودند که در انتصابات جدید از آنها استفاده شده است.

***

پازل تکمیل شد؛ ظریف کنار کشید
صبح نو نوشت: اینکه وزیر امور خارجه به‌طور عیان اعلام کرده که با عبور از شرایط خطیر فعلی و «با شکل‌گیری چنین اجماعی من هم خواهم توانست وظایف خودم در وزارت خارجه را بهتر انجام دهم»، تاییدی بر برخی شنیده‌های این روزهاست که بیان می‌دارد در صورت استمرار گفتمان دولت فعلی در قاموس دولت سیزدهم، ظریف از شانس بالایی برای پوشیدن مجدد ردای وزیر خارجه برخوردار خواهد بود.

از سویی برخی اخبار و اقوال نیز حکایت از آن دارند که نخبگان و سران جریان اصلاحات، روی محور لاریجانی-ظریف مشغول رایزنی هستند؛ لاریجانی در قامت نامزد ریاست جمهوری و ظریف در قامت وزیر امور خارجه یا معاون اول در صورت پیروزی لاریجانی در انتخابات... فعال ماندن مناقشه هسته‌ای میان ایران و دولت بعدی آمریکا(فارغ از اینکه ترامپ رأی بیاورد یا بایدن) بار دیگر می‌تواند اصلاح‌طلبان را با محوریت سیاست خارجی و شعار رفع تحریم‌ها، از لاک انفعال بیرون کشیده و با حمایت از محور لاریجانی-ظریف -که هر دو سبقه دیپلماتیک دارند- وارد کارزار انتخابات کند. هرچند علی‌القاعده پیروزی بایدن در مقایسه با ترامپ، می‌تواند اصلاح‌طلبان را بیشتر فعال و آن‌ها را برای تبلیغات حول لاریجانی و ظریف، مصرتر و آماده‌تر کند. 

بیشتر بخوانید:

دشمنتان شرمنده آقای ظریف
***

آدرس مشکلات داخلی کجاست؟

فارس نوشت: در حالی که حسن روحانی معقد است «این حرف نادرست، ناصحیح، غلط و تحریف کننده را تکرار نکنید و نگویید نگاه دولت به بیرون است» در هفته گذشته اصرار داشت که «مردم اگر می خواهند بخاطر مشکلات کسی را لعن و نفرین کنند، آدرس آن کاخ سفید است. عده ای به خاطر منافع باندی و جناحی درمورد مشکلات کشور به مردم آدرس غلط ندهند».

واقعیت آن است که اذهان عمومی این سوال را مطرح می‌کند که چه کسی واشنگتن دی سی را به حمایت داخلی ترجیح داد؟ و  چه کسی در سال‌های گذشته مطرح کرده که مسائلی چون محیط زیست، آب آشامیدنی و حتی سرمایه گذاری بخش خصوص منوط به نگاه به غرب و آمریکا است!

بیشتر بخوانید:

آدرس مشکلات داخلی «واشنگتن» است یا «پاستور»؟

***

 ابتلای روحانی به کرونا چه تبعات سیاسی و اقتصادی برای کشور به دنبال خواهد داشت؟

ایسنا نوشت: خبر ابتلای رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا به ویروس کرونا چند روزی است که رسانه‌های جهان را به خود مشغول کرده است. حال اگر در خبر ابتلا به کرونا، به جای نام دونالد ترامپ نام حسن روحانی و به جای سمت رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا، عنوان رئیس جمهوری اسلامی ایران را جایگزین کنیم به یک خبر فرضی خواهیم رسید: «حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران به ویروس کرونا مبتلا شد.»

 آیا در این هفت ماه، جلسات هیئت دولت، ستاد اقتصادی دولت، سران قوا، ستاد مقابله با کرونا، افتتاح پروژه‌های ملی و شوراهای عالی (امنیت ملی، انقلاب فرهنگی، فضای مجازی و...) تعطیل شده یا خللی در برگزاری آنها ایجاد شده است؟

بیشتر بخوانید:

اگر روحانی به کرونا مبتلا شود؛ چه خواهد شد؟

***

واکنش خاتمی به درخواست کاندیداتوری در انتخابات

حسین نورانی‌نژاد، چهره سیاسی اصلاح‌طلب، در این باره که بسیاری محمدجواد ظریف را به عنوان کاندیدای اصلاح‌طلبان مطرح می‌کنند، به برنا گفت: این گمانه‌زنی‌ها اتفاقی طبیعی است که در آستانه هر انتخاباتی شکل می‌گیرد، بدین گونه که برخی گمانه‌زنی می‌کنند و گمانه‌زنی‌های خود را به عنوان خبر، منتشر می‌کنند یا بخشی نیز جنگ روانی یک جریان علیه جریان دیگر در قالب خبرسازی است تا از آن فیدبک دریافت کند یا ممکن است یک جریان برای جریان مقابل کاندیداتراشی کند یا اینکه تلاش می‌کند، کاندیدایی را بسوزاند.

نورانی‌نژاد درباره گمانه‌زنی‌ها مبنی بر اینکه با خاتمی درباره حضور در انتخابات 1400 مذاکره‌ای شده یا خیر؟ اشاره کرد: در این باره چیزی نشنیده‌ام؛ شخص آقای خاتمی پاسخ این گمانه‌زنی‌ها را قبلا داده‌اند و در قالب یک ویدیویی گفتند که قصد بازگشت به قدرت را ندارند.

بیشتر بخوانید:

گمانه‌زنی‌ درباره حضور خاتمی در انتخابات