توضیح روحانی درباره تفاوت تحریم‌ها و جنگ اقتصادی!/ واعظی: اصلاح‌طلبان مراعات رفقای خود را بکنند/ لاریجانی مصمم است / خیانت اصلاح‌طلبان به دموکراسی

گروه سیاسی الف،   3990709095 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنانکه اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

توضیح روحانی درباره تفاوت تحریم‌ها و جنگ اقتصادی!/ واعظی: اصلاح‌طلبان مراعات رفقای خود را بکنند/ لاریجانی مصمم است / خیانت اصلاح‌طلبان به دموکراسی

آخرین آمار کرونا در ایران

سیما سادات لاری امروز ‌‌چهار‌شنبه در خصوص آخرین وضعیت ویروس کرونا در کشور گفت: از دیروز تا امروز ۹ مهر و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۵۸۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۱۵۶۷ نفر از آنان بستری شدند. متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۸۳ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۲۶ هزار و ۱۶۹ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص وضعیت استان‌های کرونایی اظهار داشت: استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان و یزد در وضعیت قرمز قرار دارند.

دکتر مینو محرز متخصص بیماری‌های عفونی به شهروند گفت: «در این مدت در خیلی از کشورها و همچنین در کشور ما تصمیمات اشتباه گرفته شد. بازگشایی مدارس از پانزدهم شهریور اشتباه بود. زمان موشک‌باران در جنگ عراق و ایران هم مدارس تعطیل شد. بچه‌ها تمام مدت با رادیو و تلویزیون درس خواندند. حالا هم می‌شود همین کارها را ادامه داد...

سازمان جهانی بهداشت آمار شما را زمانی قبول می‌کند که پی‌سی‌آر مثبت داشته باشید. مثبت کاذب کم است، اما 30 تا 40‌درصد در تست‌ها منفی کاذب داریم، به همین دلیل 30 تا 40‌درصد از بیمارهایمان گزارش نمی‌شوند. پزشکان باید به بیماران بگویند که اگر تست کسی منفی بود و با این حال علایم داشت، به این معنی است که او به کرونا مبتلا شده است.»

سیما سادات لاری پیش از ظهر چهارشنبه در حاشیه سفر به مازندران در نشستی خبری با اعلام اینکه برای تعطیلی تهران پیگیر هستیم تا مصوبه دورکاری صورت گیرد و در برخی استان‌ها از جمله تهران تعطیلی یک هفته‌ای داشته باشیم، افزود: در مورد مدارس حضور دانش آموزان جدی نبوده و زیر ۱۵ درصد است و الزامی به حضور دانش آموزان در مدارس را نداشتیم.

وی با بیان اینکه بیماری کووید همه بیماران ما را درگیر می‌کند که ۵۰ درصد افراد بستری شده دارای بیماری زمینه‌ای بودند و ۷۰ درصد فوتی‌های کرونا را بالای ۶۰ سال بودند، گفت: در حوزه کودکان نیم درصد فوتی‌های ۶ تا ۱۸ سال بودند که بچه‌ها ناقلین هستند و فوتی در افراد مسن و بیماران زمینه‌ای در ردیف فوتی‌ها بودند.

بیشتر بخوانید:

مینو محرز: کادر درما‌ن خسته شده/ ۳۰ تا ۴۰ ‌درصد از بیماران کرونایی گزارش نمی‌شوند/ سه راهکار برای پیشگیری از کرونا

***

خیانت اصلاح‌طلبان به دموکراسی

عبدالکریم حسین زاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در اعتماد نوشت: «اغراق نيست اگر بگوييم علت‌العلل به حاشيه رفتن روند دموكراسي‌ و اصلاحات در ايران، بيش و پيش از هر مانع و جريان بيروني، اصلاح‌طلباني بودند كه خود را در مقام مدعي دموكراسي معرفي كردند چراكه به هر تفسير تكليف جناح رقيب از ابتدا مشخص بود و اين جريان، به‌صراحت و به‌طور علني عداوت و عدم پذيرش مفاهيمي چون دموكراسي و مردم‌سالاري را آشكار ساختند اما اصلاح‌طلبان كه خود را مقابل تماميت‌خواهي و گستراندن دامنه‌هاي خودي و غيرخودي نشان مي‌دهند، تمامي اين سال‌ها به بدترين شكل ممكن دست به كار بازتوليد اين مفاهيم در لباسي نونوار و تازه بوده و در عمل با به مخاطره كشيدن جمهوريت، تهي كردن فكر و ذهن يكايك افراد ملت از حس مشاركت سياسي و نيز به‌دليل ناتواني در برقراري برابري اقتصادي- اجتماعي در مسير مقابل دموكراسي و اصلاحات گام برداشته و با نوعي اطمينان‌بخشي به ملت مبني بر اينكه دولت، مجلس و شوراهاي شهر موردحمايت اين جريان سياسي، آنچه را كه ملت مي‌خواهد و انتظار مي‌كشد، انجام خواهد داد، عملا به اين اطمينان خيانت كردند...

اكنون بار ديگر به انتخاباتي سراسري نزديك مي‌شويم و اين در حالي است كه ديگر بار، همان نجواي قديمي و كهنه مبني بر ايجاد هراس عمومي از دشمن‌هايي ناپيدا چون «دولت پنهان»، نوا و صداي اصلي تريبون‌هاي اصلاح‌طلبان شده و بار ديگر شاهديم كه اين جريان سياسي، عملا هيچ مسووليتي براي خود قائل نيست.

با اين همه معتقدم آنچه عملا دولت منتخب مردم را از حيز انتفاع ساقط كرده، خود اصلاح‌طلبان بودند كه با راهبرد نادرست حمايت حداكثري و نظارت حداقلي، اجازه دادند دولت منتخب‌شان به‌راحتي به ملت پشت كند و هزينه اين راهبرد نادرست و كج‌فهمي سياسي اصلاح‌طلبان، نابودي سرمايه اجتماعي، اميد و اعتماد ملت بوده است.

امروز ديگر سخناني از جنس «خواستيم، نشد» و «دولت پنهان اجازه كار نداد» و امثال اينها بهانه‌هاي باورپذير و قابل قبولي نيست كه اصلاح‌طلبان بتوانند با پيش كشيدن آنها، ناكارآمدي خود را توجيه كنند. زيرا آنها بر اساس شناخت كامل از سپهر سياسي ايران ملت را وادار به راي به همين منتخبان كردند و در واقع انحراف معيار دموكراسي خواهي از آنجا رخ داد كه شما خودتان، مسووليت‌پذيري و وظيفه پاسخگويي را از دوش منتخبان مورد حمايت خود برداشتيد و در مقابل مطالبه‌گري مردم نيز دست به فرافكني و توجيه زديد.

آن روز كه صداي نمايندگان منتقد دولت در داخل جمع اصلاح‌طلبان را خفه مي‌كرديد و مي‌گفتيد آب به آسياب مخالفان تندروي دولت نريزيد، آن زمان كه نمايندگان منتقد را بايكوت كرديد و آن زمان كه مخالفت با هر وزيري را با اين توجيه كه در زمان دولت خاتمي يا هاشمي فلان مسووليت را داشته پس از او حمايت كنيم، پاسخ داديد و در نهايت هم وزارتخانه‌ها را به محل توزيع پست بين اعضاي احزاب گعده‌اي خود تبديل كرديد، زماني بود كه بايد مي‌ايستاديد و محكم مي‌گفتيد آقاي دولت ما به شما راي داديم براي اين امور اگر مي‌تواني انجام بده و اگر نمي‌تواني پاسخگو باش و گرنه استعفا بده.

اما چون مردم هفت سال و نيم بده و بستان‌هاي شما با دولت و قرباني شدن راي‌هاي‌شان براي منافع شما و اين دولت را ديده‌اند، امروز كه در ماه‌هاي پاياني عمر دولت، حرف از استعفا مي‌زنيد يا ژست منتقد مي‌گيريد و باز آنها را به انتخاباتي ديگر فرامي‌خوانيد، حناي‌تان براي‌شان رنگي ندارد، كما اينكه در انتخابات اسفند ماه گذشته نيز چنين بود.»

***

واعظی: اصلاح‌طلبان مراعات رفقای خود را بکنند

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور در حاشیه جلسه هیئت دولت درباره انتقاد جناح‌های مختلف به رئیس جمهور بیان کرد: یک جریان که از روز اول منتقد روحانی بود و ما هیچ وقت ندیدم که بعد از انتخابات، رقابت‌های انتخاباتی تمام شده باشد. اما در میان اصلاح طلبان یک نظر خاص وجود ندارد و دیدگاه‌ها متفاوت است. از اصلاح طلبان وزیر و استاندار در دولت وجود دارد و اگر آنها منتقد هستند، به رفقای خودشان هم انتقاد باید بکنند.  ولی حداقل مراعات حال رفقای خود را بکنند.

واعظی درباره مطرح شدن پیشنهاد استعفای رئیس جمهور خاطر نشان کرد: یک نفر مطلبی نوشته که تیتر آن با متن هم خوانی ندارد او نمی‌گوید رئیس جمهور استعفا دهد بلکه می گوید، نمی‌گذارند رئیس جمهور کار کند. رئیس جمهور فردی نیست که فقط در زمان گل و بلبل و وقتی پول و امکانات اس,ت رئیس جمهور باشد و وقتی این همه مشکل وجود دارد، استعفا دهد. رئیس جمهور تا روز آخر کار خود به مردم بدهکار است و وظیفه خود می‌داند که خدمت گذار مردم باشد. ما شرمنده مردم هسیتم و تلاش می‌کنیم از همه ابزارهای خود بهره گرفته تا گشایشی در کار مردم ایجاد کنیم.

بیشتر بخوانید:

واعظی: چرا از اینکه رئیس‌جمهور گفت کاخ‌سفید را لعنت کنید، عده‌ای ناراحت شدند/ دولت در بورس دخالت نمی‌کند

***

توضیح روحانی درباره تفاوت تحریم‌ها و جنگ اقتصادی

رئیس‌جکهور در جلسه هیئت دولت گفت: در بسیاری از مشکلات امروز باید آدرس صحیح به مردم بدهیم که چرا این مشکلات وجود دارد. یک مشکلات ساختاری از قدیم بوده و ممکن است مشکلات مدیریتی هم وجود داشته باشد، مهم این است که باید ببینیم درصد اینها در این شرایط جنگ (اقتصادی) به چه میزان است؛ برخی دوباره شرایط کنونی را با شرایط تحریم مقایسه نکنند.  

رییس دولت دوازدهم گفت: در شرایط جنگی قرار داریم که از سال ۱۳۹۷ آغاز شده است؛ واقعیت‌های جامعه را تحریف نکنیم، همان طور که رهبری فرمودند واقعیت‌های دفاع مقدس نباید تحریف شود امروز هم در جنگ اقتصادی واقعیت‌ها نباید تحریف شود باید به همان صورتی که هست مبدا تاریخ و مقدار (مشکلات) باید برای مردم تبیین شود.

وی اضافه کرد: برخی مثلامی گویند که این هشت سال جنگ که با عراق داشتید قبلا هم بوده، مثلا سال ۱۳۵۱ یا ۵۲ هم با عراق جنگ بوده است، آن زمان فقط چند درگیری کوچک مرزی بوده  که چند نفر هم کشته شدند و چند نفر هم اسیر شدند. آن درگیری کوچک را با  دوران جنگ (هشت ساله) نباید مقایسه کنند.  

روحانی افزود: تحریم هم در سال‌های قبل بوده، گاهی تحریم بیشتر و گاهی هم کمتر شده است. اما جنگ اقتصادی از سال ۱۳۹۷ شروع شده است. نباید آدرس و تاریخ اشتباه داده و تحریف شود بلکه باید واقعیت‌ها را برای مردم بیان کنیم. البته به این معنای این نیست که ما در برابر توطئه‌های دشمنان ترسیدیم و عقب نشینی کردیم و یا مشکل داریم. شرایط جنگ با شرایط صلح متفاوت است، همه باید این واقعیت‌ها را بدانند و روی آن دقت کنند.

بیشتر بخوانید:

روحانی: نگاه دولت به بیرون نیست/ وزارت صمت در خط مقدم مبارزه با تحریم است/ تکرار می‌کنیم که باید با دنیا تعامل کرد

***

نخستین کارت زرد مجلس یازدهم

 نمایندگان مجلس در نشست علنی امروز (چهارشنبه) پارلمان، از پاسخ‌های زنگنه به سوال رضایی نماینده دشستان قانع نشدند و به وزیر نفت کارت زرد دادند.

وکلای ملت با 87 رای موافق، 129 رای مخالف و 9 رای ممتنع از مجموع 241 نماینده حاضر در صحن مجلس به وزیر نفت کارت زرد دادند.

سؤال نماینده دشتستان از وزیر نفت درباره دلایل تأخیر در بهره‌برداری از فاز 14 پارس جنوبی و خسارت 10 میلیارد دلاری (معادل 290 هزار میلیارد تومانی) بود.

***

چرا روحانی در مجلس حاضر نمی‌شود؟

به گزارش خانه ملت، سید ناصر موسوی لارگانی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه، 9 مهرماه) مجلس شورای اسلامی در تذکری با استناد به ماده 22 آیین ‌نامه داخلی مجلس گفت: قطعاً اگر ما سوال از رئیس جمهور را که با امضای 196 نفر از نمایندگان مطرح شد، در دستور کار مجلس قرار داده بودیم رئیس جمهور به این میزان به مجلس و نمایندگان که طبق فرمایش رهبری عصاره فضائل ملت هستند، توهین نمی‌کرد.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی افزود: طبق قانون اساسی رئیس جمهور باید برای بررسی رأی اعتماد وزرا در صحن علنی حضور پیدا کند اما متأسفانه دو بار نسبت به این مسئله بی‌اعتنایی کرده این در حالی است که رئیس محترم قوه قضائیه و رئیس محترم قوه مقننه از نظر جایگاه و شأن در حد رئیس جمهور هستند اما مشاهده می‌کنیم که آنها حاضرند که بین مردم بروند.

موسوی لارگانی افزود: از رئیس مجلس می‌خواهیم که به جد پیگیر این موضوع باشند از این رو اگر ما در قالب سوال هم رئیس جمهور را نیاوریم وی را دعوت می‌کنیم تا همین سوالات را جواب بدهد حال سوال پیش می آید که چه زمانی قرار است این امر محقق شود.

***

 لاریجانی آماده برای حضور در انتخابات

سیدحسین نقوی حسینی، فعال سیاسی اصولگرا در گفتگو با نامه نیوز درباره آرایش شخصیت های اصولگرا برای انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 گفت: بعد از اتفافاتی که برای آقای فتاح پیش آمد، آقایان رئیسی، سعید جلیلی و قالیباف به ترتیب اولویت، گزینه اول تا سوم نامزدی اصولگرایان برای نامزدی در صحنه انتخابات ریاست جمهوری 1400 هستند.

وی با اشاره به مقبولیت ابراهیم رئیسی نزد مردم و توانمندی او در ساماندهی قوه قضائیه افزود: دوره گذشته انتخابات ریاست جمهوری نیز ایشان قریب به 16 میلیون رأی کسب کرد. با در نظر گرفتن این مولفه ها، نهایتا تصمیم اصولگرایان به حمایت از آقای رئیسی ختم می شود. اگر آقای رئیسی بیایند هیچ یک از شخصیت های اصولگرا در صحنه نمی مانند چون همه اصولگرایان روی آقای رئیسی اجماع دارند.

این فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه اگر آقای رئیسی نامزد انتخابات ریاست جمهوری شود، آقای جلیلی نمی آید، افزود: البته آیت الله رئیسی منصوب رهبر معظم انقلاب در ریاست قوه قضائیه هستند و حتما باید اجازه رهبر انقلاب را برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری داشته باشند.

وی درباره چرایی قرار گرفتن قالیباف در اولویت سوم اصولگرایان اظهار کرد: او رئیس قوه مقننه است و جایگاه مهمی در اختیار دارد، اصولگرایان ترجیح می دهند آقای قالیباف ریاست مجلس را ادامه دهد و کسی غیر از آقای قالیباف در مسند ریاست جمهوری قرار بگیرد اما تمایل خود آقای قالیباف نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری است.

نقوی حسینی درباره کاندیداتوری علی لاریجانی و قرار گرفتن او در قطب مقابل ابراهیم رئیسی زمان انتخابات ریاست جمهوری گفت: آقای لاریجانی مصمم هست که در صحنه انتخابات حضور پیدا کند و شنیدم که ایشان استجازه هم کرده است.