نظرات برگزیده مخاطبین الف: اگر مسئولین توان اداره کشور را ندارند مسئولیت را واگذار کنند/ در اقتصاد بیمار ما فقط دلالی سود دارد/ چرا مجلس با دولت مدارا می‌کند؟

گروه سیاسی الف،   3990708119 ۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

بینندگان «الف» هر روز با ارائه نظرات خود در تکمیل و تعمیق محتوای ارائه شده مشارکت می کنند. بسیاری از این نظرات گویای دقت و توجه مخاطبان و داوری عمومی آن ها نسبت به وقایع روز است. گزیده‌ای از نظرات مخاطبین «الف» را ذیل سه مطلب پر بحث هفته به انتخاب تحریریه «الف» بخوانید.

نظرات برگزیده مخاطبین الف: اگر مسئولین توان اداره کشور را ندارند مسئولیت را واگذار کنند/ در اقتصاد بیمار ما فقط دلالی سود دارد/ چرا مجلس با دولت مدارا می‌کند؟

اخبار گرانی سکه و دلار در هفته گذشته با نظرات متعدد کاربران الف همراه شد که تعدادی از آنها را می‌خوانید:

*وقتی همه چی درست میشه که مردم به اینده امید وار بشن و به پول ملی احترام بزارند و هر چی گران شد نخرند ولی برعکس است مردم هر چی گران میشه بیشتر صف میبندن و باز گرانتر میشود دولت هم از این رفتار حریصانه ملت سوء‌استفاده میکند اول دولت باید با ارزان کردن اجناس شروع به بالا بردن ارزش پول ملی کند و دروغ نگویند و وعده پوچ ندهند تا مردم اعتماد خودشونو بدست بیارن قوانین سفت و سخت و مالیاتهای سنگین بیشتر از 50 درصد برای دلالی زمین و مسکن بگزارن و مالکیت آنرا محدود کنند و ضروریات مردم را شدیدن کنترل کنند

*یکی‌ نیست‌ به‌ این‌ مسئولین‌ بگه‌ نمیتونید ‌مملکت‌ اداره‌ کنید‌ کنار برید‌ تا افراد توانمند‌ بیان ‌اداره‌کشور رودست‌بگیرن‌. پدر مردم‌ بدبخت‌ دراومد.

*هروقت مردم دلاررو وسط خیابان آتش زدن ترمز دلاردرست خواهدشدمگر مردم ما ازمردم ترکیه کمترند دیدید چه سیلی محکمی زدندتودهن اقتصاددانان آمریکاولی متاسفانه متاسفانه آقازاده های ما نمیگذارند همچین اتفاقی بیفته چون دلارهای راکه ازمردم خودمان باقیمت پائین خریدن نمیتوانندآتش بزنندچون بایدبه قیمتی گرانتر به خود مردم بفروشند وگر نه هزینه خوشگذرانی و اقامتشان درکشورهای اروپائی رو ازکجا دربیارن

*بانک مرکزی باید نرخ دلار آزاد کنه و دلار4200تومن کنسل کنه تا دست درازی به بیت المال کمتر بشه.بجاش بیمه سلامت مجانی و کالاهای اساسی کوپنی کنه.روغن.برنج.مرغ.گوشت.تخم مرغ.حبوبات.پنیر.کره.

*چه ترامپ چه بایدن آنها برعکس مسوولین ما که بفکر جیب وهزینه بچه های خارج نشینان هستند بفکر منافع ملی هستند پس هرکدام بیان تا مسوولین ما درست نباشد همینه

*دلار  خیلی ارزان هست  چرا ناشکری می کنید  این اقتصاد پر از فساد  ورانت ومفت خوری وبورس الکی خوش که همه مسئولین  هم وغمشان بالا بردن آن است  وحتی از صندوق توسعه کشور بر می دارند یعنی غصب می کنند وشارژ بورس می کنند که در اقتصاد ناسالم ایران تورم زا هست الان دلار باید بالای ۵۰ هزار تومان باید باشد وسکه بالای ۵۰ میلیون    بازم جای شکرش باقی هست

*با نهایت تاسف در شش ماه گذشته تا حالا ارزش ریال مردم مستضعف کشور به نصف کاهش پیدا کرده است و در واقع طلا و ارز ثروتمندان و قدرتمندان کشور نسبت به اقشار ضعیف 2 برابر شده است. ..

*من فکر می کنم نه بهتره بگم مطمئنم با وجود ثروت فراوان ایران این گرانی و تورم ایجاد شده به درستی به دست دولت هدایت میشه و بالای نود درصد عامل داخلی داره .شما فکر کنید کشور نود میلیونی با سی میلیون خوانوار و این همه ثروت خدا دادی باید اینطور باشه ؟نه هدف مصمم جهت تحریک عموم مردم علیه حاکمیت در راستای تسلیم و مذاکره و تحقیر ایران است این یه چیز بلا شک هست .آخه شما نه در هر استانی بلکه در هر شهرستانی که سر بزنید می بینید چقدر ثروت خدادادی هست که معلوم نیست دارن چه به سرش میارن.

*این گرونی هک سرگرمی واسه دولت شده که میخوان بدونن مردم چقد تحملشو دارن خودشون که تو ناز و نعمت هستن.این ضرب والمثل رو که میگن سواره از حال پیاده خبر نداره همینه دیگه اونا چه میدونن قشر ضعیف جامعه چه باید بکنن از کجا بیارن بخورن زنان از بدبختی به هزارتا راه کشیده میشن مردا هم از اینکه پیش زن و بچه سرشون پایین نباشه هزارتا خلاف میکنن بعدشم همینا میان میگن چرا اینکارو کردی نباید میکردین .

***

نطق یکی از نمایندگان مجلس در انتقاد از رئیس‌جمهور نظرات متعدد مخاطبین الف را در پی داشت. عمده نظرات در حمایت از این نطق و انتقاد از رئیس‌جمهور بود. برخی از این نظرات را می‌خوانید:

* آیا مسوول اختلاس ها، فساد های مالی، انواع سلاطین سکه، ارز، مسکن،..... ، فساد های اداری، رانت ها و هزار و یک فساد مشابه که گریبانگیر این مملکت شده کاخ سفید است؟ و آیا کدام قوه باید پیگیر  دستگیری و مجازات مسوولین این فساد ها و احقاق حقوق مردم باشد، قوه اجراییه یا قوه قضاییه؟!!

*این منطقی است که همه ی ایرانیان به آن رسیده اند و بارها تذکر داده اند به روحانی و جهانگیری اگر این دو روزه سکوت بگیرند و بگذارند مملکت با همین حال کجدار و مریض این مدت را می گذراند تا دوره این آقایون تمام شود که با هر سخنرانی اعصاب مردم به می ریزد و منتظر یک گرانی لسام گریخته دیگر هستند .آقای روحانی لطفاً حرف ،حرف ،حرف نزنید .مردم آرامتر هستند و اجناس تغییر نمی کنند .

*مشکل دولت روحانی و این و آن نیست . متاسفانه رفتارهای اشرافی  نهادینه شده است و هیچکدام حاضر نیستند از آن جدا شوند.

*بزرگترین اشتباه شما نمایندگان اینه که مراعات دولت می کنید. اگر مبنی بر مراعات و تذکر فلانی جهت ادامه دولت فعلی بود که بدون حضور شما هم این روند انجام می شد پس در این نابسامانی کشور شما هم کمتر از دولت قصور نکردید

*تا زمانیکه ریشه سلطان اصلی ( فساد) خشکانده نشود... این درخت میوه سلطان ( افراد فرصت طلب و رانتخوار) میدهد

***

مخاطبین الف درباره ویدئویگله‌ها و شکایت‌های یک تولیدکننده نظرات زیادی ارسال کردند که تعدادی از آنها را می‌خوانید:

*وضعیت کشور شبیه داستانی است که کاسترو در سفرش به ایران تعریف کرد. کاسترو به معاونش مشکوک شده بود که جاسوس هست ولی هیچ مدرکی ازش نداشتن، تنها چیزی که باعث شده بود کاسترو بهش شک کنه این بود که هرکاری که به این فرد ارجاع میشد و در راستای پیشرفت کشور و بهبود شرایط بود به این فرد که میرسید متوقف میشد و این فرد سنگ اندازی میکرد، خلاصه بعد از بازجویی ها اعتراف کرد که در همون اوایل که به این مقام رسیده بود از یک سرویس اطلاعاتی باهاش تماس گرفتن و خواستن در قبال پول، هرکاری که بهش ارجاع میشه و مفید هست را جلوش سنگ اندازی کنه! دقیقا مثل رفتار خیلی از آدمها در ایران، کاملا مشکوکه، یعنی هرکاری که در راستای ایجاد شغل، بهبود وضع اقتصادی، تولید، شرکت های دانش بنیان به این افراد ارجاع میشه کلا از ریشه کنده میشه! بعد هم که رهبری در مورد نفوذ صحبت میکنه، بعضی ها دنبال نفوذی با کروات و موهای بلوند و چشم های آبی میگردن! نمیدونم اینها خودشون رو زدن به اون راه یا خودشون هم جزو نفوذی ها هستن.

*ایشون ظاهرا وامی از سازمان تامین اجتماعی دریافت کرده اند و به علت ورشکستگی قادر به بازپرداخت وامشون نبوده اند. البته از بعد انسانی مشکلاتی که برای ایشون پیش آمده بسیار ناراحت کننده است ولی لزوما باعث نمی شود حق با ایشان باشد. سازمان تامین اجتماعی به عنوان نماینده میلیون ها کارگر و کارمند که هرماه بخشی از حقوق ناچیزشون رو به این سازمان می دهند تا در دوران بازنشستگی از مستمری حداقلی برخوردار شوند موظف است امانت مردم را حفظ نمایند. ایشان یک انسان عاقل و بالغ و دنیادیده بوده است و هنگام عقد قرارداد باید تمامی بندهای آن را مطالعه می کرد. به هرحال هر فعالیت اقتصادی ممکن است منجر به پیروزی و یا شکست بشود. سوال اینجاست که ایشان به چه دلیلی انتظار دارد هزینه ورشکستگی ایشان از جیب میلیون ها کارگر و کارمندی صاحبان سرمایه سازمان تامین اجتماعی هستند پرداخت شود؟ نکته دیگر این که بهتر بود ایشان فعالیت اقتصادی خود را با همان میزان سرمایه ای که داشت و در حد محدودی آغاز می کرد و کم کم از محل درآمد حاصله بیزینس خود را گسترش می داد. متاسفانه بعضی از ما دوست داریم یک شبه ره صد ساله را طی کنیم و تصور می کنیم که بانک ها فرشته نجات ما هستند تا ما به آرزوهای مان برسیم در حالی که سرنوشت غم انگیز ایشان نشان می دهد بهتر است آهسته و پیوسته قدم برداریم و تا جای ممکن به سمت وام بانکی نرویم.

*تنها راه اصلاح زیر ساخت ها نابود کننده سازمان تامین اجتماعی ، تخریب کامل و بازسازی آن است. این سازمان در رقابت با دارایی، اصلی ترین سهم را در تخریب تولید دارند.

*برخی دوستان به این نکته اشاره کرده اند که دلیل مشکل بی کفایتی خود تولید کننده بوده است. حتی اگر این مسئله صحیح باشد در شرایط سخت تحریمی دولت باید با حداکثر توان از بنگاه های تولیدی حمایت مادی و معنوی بنماید و اجازه تعطیلی حتی یک واحد تولیدی را ندهد.

* من که بعنوان یک واحد خدماتی کوچیک داشتم وفعالیتم درزمینه صنف فست فود بوداینقدر همین سازمانهای مزاحم علی الخصوص تامین اجتماعی و اداره مالیاتی ، کاری کردن که من عطاش رو بخشیدم به بقاش وحدود ۳۰ کارمندم بیکار شدن پس حرف زدن از تولید واین حرفا وحمایت از تولید همش کشکه اقتصاد این مملکت اقتصاد دلالیه وهمین شد که این واحد خدماتی رو بستم چونکه همین سازمان تامین اجتماعی حدود ۹۰میلیون تومان منو نقره داغ کردن مالیات هم که خودش حدیث مفصلیست.

*شالوده اصلی کشور ما اعم زیرساختها، قوانین حمایتی، سیاست گذاریها و از همه مهمتر تفکر غالب به خصوص در مسولین و متولی تاثیر گذار بر اقتصاد، فقط بر مبنای واردات پایه گذاری شده است. علیرغم تاکید چندین ساله رهبری مبنی بر این که راه نجات مملکت خود کفایی و تولید هست و علیرغم پتانسیل کم نظیر کشور شامل سرمایه انسانی و منابع مادی، تفکر خود خواهی و راحت طلبی و بدست آوردن پول باد آورده و آسان در مسولین ذیربط و سرمایه گذاران، مانع رشد تولید در کشور هست. شعار حمایت از تولید در ظاهر سر درب همه ارگانها هست ولی تصمیم گیری و اقدامات در راستای عکس آن هست. این موضوع فقط مشمول دولت و زیر مجموعه های آن نیست بلکه در قوه مقننه و قضاییه و حتی زیر مجموعه های وابسته به ارکان اصلی هم دیده میشود.

*در یک مملکتی که اکثرا دلال اند و بعضا قوانین و مصوبات به نفع آنهاست شما میخواهی تولید کنی؟؟؟؟ چرا به آرمانها خیانت می کنی؟ کشور، کشور دلالی است. مگر وضع کشاورز بدبخت رو نمی بینی که انارش را ۱۷۰۰ میخرند و در تهران ۱۲۰۰۰ میفروشند؟ تولید را بخوابان و همین الان سکه و دلار بخر، درست است که کارآفرینی از بین میرود، درست است که کارگران بدبخت بیکار میشوند ولی پولدار میشوی و ..فقط پولدارهای لواسان نشین ارزش دارند و نه تولید کنندگان.