خط قرمزهای سید حسن نصرالله برای مکرون

گروه جهان الف،   3990708069

حزب الله لبنان در واکنشی قاطع به اظهارات اتهامی رئیس جمهور فرانسه ضد لبنانی ها پس از ناتوانی در تشکیل دولت، به امانوئل مکرون هشدار داد.

خط قرمزهای سید حسن نصرالله برای مکرون

به گزارش الف به نقل از روزنامه لبنانی الاخبار، برخلاف تاکید «امانوئل مکرون» بر تمدید مهلت تعیین شده برای لبنان در تشکیل دولت و اجرای ابتکار فرانسه (طرح اصلاحات پاریس برای نجات لبنان) این ابتکار به پایان رسیده و همه احزاب و نیروهای سیاسی لبنان منتظر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هستند.

الاخبار نوشت: در پی مداخلات بیش از  حد فرانسه در امور داخلی لبنان با هدایت ایالات متحده، روز گذشته حزب الله پیامی برای مکرون فرستاد با این مضمون که «حد خودت را نگه دار». امشب نیز قرار  است «سید حسن نصرالله» دبیر کل حزب الله در سخنرانی خود مواضع قاطع مقاومت لبنان را دراین زمینه اعلام کند.

به گزارش روزنامه الاخبار، درحالی که رئیس جمهور فرانسه مهلت خود را برای خروج لبنان از این بن بست سیاسی به مدت 6 هفته دیگر تمدید کرده؛ هیچ خبری از  رایزنی های سیاسی و برگزاری جلسه نیست و چشم اندازی نیز برای تشکیل دولت دیده نمی شود. سیاستمدارن لبنانی ماه های گذشته در انتظار طرح و برنامه های فرانسه برای خروج از بحران بودند، بعد از آن در انتظار انتخابات آمریکا و نتیجه آن نشسته و امشب نیز منتظر سخنان سید حسن نصرالله هستند.

روز گذشته حزب الله لبنان در بیانیه ای که توسط شبکه المنار منتشر شد از رئیس جمهور فرانسه خواست تا حد و حدود خودش را درباره لبنان نگه داشته و از ادبیات تهدیدآمیز ضد این کشور استفاده نکند. (رئیس‌جمهور فرانسه در سخنرانی هفته جاری خود که پس از استعفای «مصطفی ادیب» نخست‌وزیر مکلف لبنان صورت گرفت از سران لبنان بشدت و با استفاده از انواع «صفت‌ها» انتقاد کرد و در اقدامی مداخله‌جویانه، چهار تا شش هفته دیگر به آنها برای تشکیل دولت جدید در چارچوب طرح پیشنهادی فرانسه مهلت داد.)

الاخبار افزود: اینکه سید حسن نصرالله امشب در سخنان خود واکنش تندی به اتهامات مکرون خواهد داشت یا اینکه فضای سخنرانی وی در این زمینه آرام خواهد بود مشخص نیست. حزب الله از این تعبیر و تفسیر  مکرون درباره لبنان به شدت ناراحت و عصبانی است؛ به ویژه اینکه حزب الله در نشست با رئیس جمهور فرانسه در اوایل سپتامبر صراحتا شرایط خود را بیان کرده بود.

روزنامه الاخبار  تصریح کرد: حزب الله شب گذشته توسط شبکه المنار  با ابراز ناراحتی خود خطاب به مکرون تاکید کرد: «در روش خودت اشتباه کردی و آدرس را گم کردی. به نظر می رسد که نقش نظارتی خود را با قیمومیت اشتباه گرفته ای».

شبکه المنار لبنان گزارش داد که این سخنان نشان می دهد که رئیس جمهور فرانسه بعد از شکست ماموریتش در لبنان به دلیل تحرکات آمریکا و هم پیمانان منطقه ای خود در تنگنا قرار گرفته و  ئیام های تهدید آمیز آن ضد لبنان کاملا مردود و محکوم است.

المنار همچنین درباره نقش مکرون در لبنان بعد از این تحولات سوال کرد که آیا این نقش یک عکس برگردان و کپی از موضع ایالات متحده و  همراهی با موضع رژیم صهیونیستی و  برخی کشورهای عربی خواهد بود؟

این شبکه در ادامه خواستار نشر متن ابتکار فرانسه برای لبنان شد تا مردم بدانند چه کسی کشور آنها را به این وضعیت کشانده و چه کسی موافق تسهیل در اجرای این طرح بوده است. المنار به رئیس جمهور فرانسه تاکید کرد که با واقعیت لبنان روبه رو شود؛ واقعیتی که شباهتی به اظهارات برخی مشاوران و  رسانه های گزینشی در کنفرانس های خبری ندارد.

به نوشته الاخبار در همین راستا شماری از منابع ارشد جریان 8 مارس گزارش دادند که مذاکرات مربوط به تشکیل دولت طی هفته های آینده متمرکز بر  مبانی تشکیل دولت پیش از توافق درباره گزینه نخست وزیری خواهد بود. از سوی دیگر میشل عون به دلیل ترس از تکرار تجربه مصطفی ادیب، به دنبال رایزنی های سریع پارلمانی برای انتخاب نخست وزیر مکلف نیست؛ اما در  دیدار با سفیر فرانسه تاکید کرد که لبنان همچنان پایبند به ابتکار  پاریس است.

طبق اطلاعات روزنامه لبنانی الاخبار وی همچنین به دلیل عدم توانایی ادیب در تشکیل دولت ابراز تاسف کرد. محافل جریان آزاد ملی نیز گزارش دادند که این جریان هیچ شرط و خواسته غیرقانونی نداشته و مانع تشکیل دولت نمی شود. یکشنبه هفته جاری شبکه روسیا الیوم گزارش داد که مکرون و « محمد بن‌سلمان» در یک تماس تلفنی توافق کرده‌اند حل بحران این کشور عربی از طریق «سعد الحریری»، نخست‌وزیر سابق لبنان و رئیس جریان المستقبل صورت بگیرد.

اما منابع نزدیک به حریری به روزنامه الاخبار  گزارش دادند که حریری پس از  استعفای مصطفی ادیب از ماموریت تشکیل دولت تحرکات خود را کاهش داده و خود را در یک موقعیت نگران کننده می بیند؛ چرا که نه قادر به مقابله با حزب الله است و  نه حتی واشنگتن و ریاض.