توضیح حسین شریعتمداری درباره یادداشتی پیرامون مواضع آیت الله سیستانی

گروه جهان الف،   3990707100 ۴۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

آیت الله سیستانی متعلق به جهان تشیع است که گستره ای فراتر از این کشور و آن کشور دارد و به ایران و عراق و لبنان و سوریه و پاکستان و … محدود نمی شود .

توضیح حسین شریعتمداری درباره یادداشتی پیرامون مواضع آیت الله سیستانی

به گزارش الف، حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان طی یادداشتی نوشت: یادداشت اینجانب در کیهان روز شنبه ( ۵ مهرماه  ۹۹ ) که با توجه به انگیزه نگارش آن , عنوان "برخاسته از ارادت " را بر تارک خود داشت و از دلشوره ای نسبت به بخشی از بیانیه دفتر حضرت آیت الله سیستانی درباره نظارت سازمان ملل بر انتخابات پارلمانی  عراق حکایت می کرد , بازتاب گسترده ای درپی داشت و با برداشت های متفاوتی روبرو شده است که کماکان نیز ادامه دارد . از این روی توضیح پیش روی را  ضروری می دانم .

استناد اینجانب در یادداشت مورد اشاره به متن فارسی بیانیه ای بود که دفتر حضرت آیت الله سیستانی در باره ملاقات معظم له با خانم "جینین هینیس پلاسخارت”  نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد  منتشر کرده بود . برداشت نگارنده از بیانیه یاد شده آن بود که حضرت ایشان خواستار نظارت مستقیم سازمان ملل بر انتخابات آینده عراق شده اند. خوشبختانه دفتر حضرت آیت الله سیستانی ( دام عزّه) درپی انتشار  یادداشت کیهان توضیحی ارائه کرد که نشان می داد برداشت اینجانب با واقعیت فاصله داشته است  و حضرت ایشان آنگونه که در بیانیه دفتر معظم له آمده است خطاب به نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل فرموده اند " باید در مراحل مختلف برگزاری آن (انتخابات ) روند شفافیت مراعات شود و نظارت بر آن به صورت جدی و با همآهنگی بخش مربوطه در هیئت سازمان ملل متحد صورت پذیرد " و در ادامه آمده است  " بیانیه یاد شده از نظارت بر انتخابات توسط سازمان ملل سخن نمی گوید بلکه از همآهنگی نظارت با ضوابط سازمان ملل سخن می گوید و معنای آن این است که نظارت صرفاً از سوی عراقی ها صورت می گیرد ولی ویژگی اشخاص ناظر و ضوابط اعمال شده در اجرای انتخابات با ضوابط سازمان ملل همخوان باشد تا جای هیچگونه اعتراض و ایراد از طرف بعضی گروه های ذی ربط در صحت انتخابات وجود نداشته باشد " . 

همانگونه که ملاحظه می شود منظور ایشان همخوانی نظارت با ضوابط سازمان ملل بوده است و نه نظارت سازمان ملل بر انتخابات عراق . از این روی  برداشت اینجانب  از نظر حضرت آیت الله سیستانی با آنچه ایشان فرموده بودند همخوانی نداشته  است که به خاطر این خطای ناخواسته از محضر معظم له پوزش می خواهم و امید آن که عذر تقصیر اینجانب را بپذیرند .

و اما , در این وجیزه اشاره به سه نکته را ضروری می دانم ;
۱ ــ بعد از انتشار یادداشت کیهان , مسئولان و شخصیت های بلند پایه عراق , از جمله آقایان  رئیس جمهور , نخست وزیر , رئیس دستگاه قضائی , رئیس مجلس , آقای نوری مالکی , آقای حیدر العبادی و … با صدر بیانیه های جداگانه به حمایت از حضرت آیت الله سیستانی برخاستند و ضمن ابراز ارادت به ساحت مقدس مرجعیت , اینجانب و  یادداشتی را که نوشته بودم , به شدت محکوم کردند .  اعتراض حضرات  را می پذیرم و جائی برای خُرده گیری نمی بینم ولی آنچه در این میان حائز  اهمیت است  و درخور تقدیر  , اتحاد و یکپارچگی مسئولان محترم  عراق در دفاع از مرجعیت و حمایت از معظم له است که به یقین , برای مردم شریف عراق امید آفرین و برای دشمنان اسلام نا امید کننده و رنج آور  خواهد بود و از این روی بایسته شکر .

۲ ــ برخی از منتقدان , یادداشت نگارنده را توهین آمیز  نامیده اند که اتهامی ناروا و به دور از انصاف است چرا که تواضع نسبت به ساحت حضرت آیت الله سیستانی و عرض ادب و ابراز ارادت به ایشان در  سطر سطرِ  یادداشت یاد شده موج می زند و اینجانب به باور قلبی و نه تشریفات ظاهری , از جایگاه برجسته و قابل تقدیر و احترام ایشان یاد کرده ام . به عنوان مثال ــ و فقط یک نمونه از آن میان ــ تاکید داشته ام که " با توجه به جایگاه برجسته و قابل احترام حضرت آیت الله سیستانی , این سازمان ملل است که برای توجیه صلاحیت خود به تائید حضرت ایشان نیاز دارد و نه ایشان به سازمان ملل" . نسخه های فراوان روزنامه کیهان به وضوح نشان می دهند که همواره از اقدامات حضرت آیت الله سیستانی با تقدیر یاد کرده ایم و مخصوصاً نقش ایشان در حفظ استقلال عراق را ستوده ایم .

۳ ــ شماری هرچند اندک نیز با اشاره به حضور  حضرت آیت الله سیستانی در عراق و اینکه معظم له یکی از مراجع بزرگوار  عراق هستند , به نگارنده اعتراض کرده اند که چرا درباره ایشان سخن گفته ای ؟! در این خصوص گفتنی است  مرزهای جغرافیائی اگرچه معتبر و قابل احترام هستند ولی نمی توانند جدا کننده امت یکپارچه اسلامی از یکدیگر باشند . آیت الله سیستانی متعلق به جهان تشیع است که گستره ای فراتر از این کشور و آن کشور دارد و به ایران و عراق و لبنان و سوریه و پاکستان و … محدود نمی شود . 

حسین شریعتمداری

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۶۱۸۲۳۴۱۸:۰۹:۳۴ ۱۳۹۹/۷/۷
برداشت شما اغلب با واقعیت فاصله داره
حسن۱۶۱۸۲۳۷۱۸:۱۰:۵۰ ۱۳۹۹/۷/۷
جناب شریعتمداری لطف کنید در باره ی مزیت های فراوان سکوت مطالعه بفرمایید.
ناشناس۱۶۱۸۲۳۸۱۸:۱۱:۰۹ ۱۳۹۹/۷/۷
چرا عاقل کند کاری که باز آرد پشیمانی
ناشناس۱۶۱۸۲۴۹۱۸:۱۴:۳۱ ۱۳۹۹/۷/۷
آیت الله سیستانی، هرگز به ایران سفرکرده بعداز صدام، ولی با رهابه لندن رفته، همین گویای میزان علاقه ی این مرجع عظیم المقام به شیعیان ایران، وطن مادري ایشان است، نمک ایران شوری وگیرایی ندارد.
ناشناس۱۶۱۹۵۰۴۱۱:۲۳:۰۷ ۱۳۹۹/۷/۸
حضرت آیت الله سیستانی فقط یکبار جهت عمل قلب خودبه لندن رفته اند .اینکه عنوان شود بارها به لندن رفته انددروغ محظه!!!!!
ناشناس۱۶۱۸۲۶۰۱۸:۱۷:۴۲ ۱۳۹۹/۷/۷
مگر مرجع تقلید قدیس است؟
ناشناس۱۶۱۹۲۰۰۰۸:۵۸:۰۱ ۱۳۹۹/۷/۸
دخالت در کار عراق به ما چه؟
ناشناس۱۶۱۸۲۷۶۱۸:۲۴:۵۷ ۱۳۹۹/۷/۷
اگر هم واقعا گفته شده بود که سازمان ملل نظارت کند به هیچ عنوان نباید عذر خواهی می کردی چون همه انسان هستیم و خطا می کنیم ولی الان که مشخص شد متن ها اشتباه بوده خوب است عذر خواهی کردی
ناشناس۱۶۱۸۹۵۷۰۲:۳۹:۵۳ ۱۳۹۹/۷/۸
ببخشید متوجه نشدم، یعنی چون انسان هستیم و خطا می کنیم نیازی به عذرخواهی نیست؟!
ناشناس۱۶۱۸۲۸۲۱۸:۲۷:۲۰ ۱۳۹۹/۷/۷
آیا امکان ندارد در سایر موارد هم برداشت شما از واقعیت فاصله داشته باشد و به خاطر اینکه طرف، وزن آیت الله سیستانی را در نظر شما ندارد ، از اقرار به آن خودداری کرده باشید؟
ناشناس۱۶۱۸۲۸۴۱۸:۲۷:۲۶ ۱۳۹۹/۷/۷
در شرایط فعلی اگر مردم عراق هم بر ضد ایران اقدام کنند تمامی سرمایه اندوخته شده این چند سال از بین خواهد رفت با توجه به نامه آقای شریعتمداری دفتر آیت الله سیستانی اطلاعیه عذر خواهی و شفاف سازی منظورشان را به سمع مردم عراق برسانند
سیدرضا۱۶۱۸۲۸۵۱۸:۲۸:۴۷ ۱۳۹۹/۷/۷
با سلام واحترام آقای شریعتمداری باید علاوه بر آیت الله سیستانی مرجع عالیقدر شیعیان از مردم ایران هم بخاطر برخی تحلیل ها واظهار نظرها ی اشتباه در روزنامه کیهان معذرت خواهی کند.
ناشناس۱۶۱۸۲۹۲۱۸:۳۲:۳۵ ۱۳۹۹/۷/۷
فکر کرده کی هست !
املی۱۶۱۸۳۰۲۱۸:۳۷:۱۸ ۱۳۹۹/۷/۷
اولا جناب شریعتمداری مشخص شد شماهرنقدی را سرسری بیان میکنید این خیلی بدهست دوم اینکه اگر بجز از آیت الله سیستانی بود آیا شهامت وشجاعت اخلاقی داشتید بپذیرید که اشتباه کردی؟ قطعا تابحال من نقادی شماهارا درباره دولت ورئیس جمهور دیدم که برخلاف واقع بود وشماهم همچنان پافشاری برنقد خودداشتید سوم اینکه چرا ازمجلس ..،.. درمورد دناپلاس وواکسن نقدی نزدید؟
ناشناس۱۶۱۸۷۳۷۲۲:۵۰:۴۵ ۱۳۹۹/۷/۷
هر چی در مورد دولت بود درست گفته
ناشناس۱۶۱۸۳۲۲۱۸:۴۶:۵۵ ۱۳۹۹/۷/۷
به همگان پیشنهاد می کنم یادداشت آقای زیدآبادی در خصوص متن آقای شریعتمداری را مطالعه کنند. بسیار منطقی و قابل تامل است.
ناشناس۱۶۱۸۷۷۱۲۳:۱۷:۱۲ ۱۳۹۹/۷/۷
یادداشت زیدآبادی راخوانده ام سرتاسر دروغ گویی است
ناشناس۱۶۱۸۳۲۳۱۸:۴۷:۱۹ ۱۳۹۹/۷/۷
جناب شریعتمداری بهتر نیست بازنشسته شوی..با خانواده روزگار را به خوشی به پایان ببری؟
علی 671۱۶۱۸۳۴۰۱۸:۵۳:۰۰ ۱۳۹۹/۷/۷
کار بسیار سنجیده و عاقلانه و درستی بود که حاج حسین انجام دادند و با این عذر خواهی مشتی محکم بر دهان یاوه گویان کوبیدند .احسن بر این شجاعت .
هادی۱۶۱۸۳۴۶۱۸:۵۴:۵۵ ۱۳۹۹/۷/۷
بگو اشتباه کردم خلاص
سالم۱۶۱۸۳۵۳۱۸:۵۸:۵۵ ۱۳۹۹/۷/۷
( چرا عاقل کند کاری که باز آرد پشیمانی ) و بعدش هم ماست مالی .
ناشناس۱۶۱۸۷۴۱۲۲:۵۲:۲۵ ۱۳۹۹/۷/۷
وقتی ترجمه را اشتباه دفتر این مرجع بیرون میدهد ایراد از پایه بوده ونه این روزنامه نگار
ناشناس۱۶۱۸۳۶۲۱۹:۰۳:۴۳ ۱۳۹۹/۷/۷
اگر یه مقداری قبل از صحبت‌کردن و تند تند هر روز نوشتن، فکر هم انجام بشه، یعنی فرصتی را هم برای فکر کردن بگذاریم، خیلی از مشکلات حل می‌شود.
ناشناس۱۶۱۸۳۷۲۱۹:۰۶:۵۹ ۱۳۹۹/۷/۷
اتفاقا منظور ایشون به درستی نظارت مستقیم سازمان ملل بود که خیلی هم خوبه کاش در ایران هم همینجور بشه
ناشناس۱۶۱۸۳۷۳۱۹:۰۷:۰۹ ۱۳۹۹/۷/۷
نظر رسمی کشور را وزارت خارجه مشخص می کند نه حسین شریعتمداری. وزیر خارجه کشور هم واکنش مناسبی نشان داد. در شرایط شکننده اوضاع متاسفانه حاج حسین سوتی داد.
امیر حسین سلطان/تهران۱۶۱۸۳۷۸۱۹:۱۰:۳۵ ۱۳۹۹/۷/۷
اولا: تیتر مناسب این مطلب ^^ پوزش خواهی مدیر مسئول روزنامه کیهان از محضر آیت الله العظمی سیستانی ^^ است. ثانیا: چرا در گفتار و نوشتار رعایت احترام کامل یک مرجع عالیقدر جهان تشیع را نمی کنید؟ حضرت آیت الله العظمی سیستانی و نه اینکه حضرت آیت الله سیستانی و این نکته ای است که همچنان از نگاه مدیر مسئول کیهان مورد غفلت واقع می شود. بسنده کردن به لفظ آیت الله(و نه آیت الله العظمی) فقط از سوی مراجع معظم قابل پذیرش است وگرنه در سطوح پایین تر و مشخصا رسانه ها اینگونه کم دقتی ها و بعضا حتی به خاطر رعایت باصطلاح اختصار! پذیرفتنی نیست(همچنین قابل توجه سایت وزین الف) و ثالثا مهمتر از همه اینها آنچه هنوز جناب آقای شریعتمداری به آن نرسیده اند اینکه مواضع شخصیت والا و کم نظیری در سطح حضرت آیت الله العظمی سیستانی(مد ظله العالی) هر چه که می خواهد باشد به کیهان و کیهانیان و حتی بالاتر از کیهان نرسیده که این چنین شتابان و بی مطالعه و بی دقت و بی تامل شخصیت این مرجع عالیقدر را مورد پند و اندرز قرار دهند! تا چه برسد به آنچه که از آن حتی به نوعی توهین یاد شود. والله اعلم
ناشناس۱۶۱۸۳۸۲۱۹:۱۱:۴۴ ۱۳۹۹/۷/۷
ولی دم حاج حسین گرم! از معدود دفعاتی است که میبینم عذر خواهی کرد و از اشتباهش کوتاه اومد.بیشتر دقت کن برادر
ناشناس۱۶۱۸۳۸۹۱۹:۱۵:۲۲ ۱۳۹۹/۷/۷
احسنت
ناشناس۱۶۱۸۴۶۱۲۰:۰۰:۱۴ ۱۳۹۹/۷/۷
آقای شریعتمداری متاسفانه قضاوت های شما بعضی وقت ها عجولانه است. در مورد بسیاری از مسئولین مملکت هم که دیدگاه سیاسی موافق شما را ندارند اتهام جاسوس آمریکا و انگلیس را زده اید که من نگران این روش شما هستم
ناشناس۱۶۱۸۴۶۲۲۰:۰۰:۱۷ ۱۳۹۹/۷/۷
مثل همیشه زود قضاوت کردی همیشه هر وقت خواستی تذکر بدهید اول به خود طرف یا دفترش نامه بزن بعد دیدی جواب نداد، نامه ت علنی کن تو روزنامه تون #حق الناس
معلم۱۶۱۸۴۸۲۲۰:۰۹:۳۲ ۱۳۹۹/۷/۷
نتیجه قضاوت عجولانه!
ناشناس۱۶۱۸۵۰۰۲۰:۱۷:۱۴ ۱۳۹۹/۷/۷
پس وقتی امارات و عربستان درباره مسائل داخلی ایران نظر میدن نباید عصبانی بشی. خودتون گفتید امت اسلامی یکپارچه هستن
ناشناس۱۶۱۸۵۱۵۲۰:۳۱:۳۵ ۱۳۹۹/۷/۷
مشكل شما جناب شريعتمداري اين است كه خودرا عقل كل مي دانيد
شهاب۱۶۱۸۵۴۵۲۰:۵۳:۲۸ ۱۳۹۹/۷/۷
شریعتمداری فکر کرده آیت الله سیستانی جایگاهش مثل مرحوم آیت الله صانعی هست، که درباره اش هرچی بخواد بگه
ناشناس۱۶۱۸۵۴۷۲۰:۵۵:۳۷ ۱۳۹۹/۷/۷
حتی اگر آقای سیستانی عنوان کرده بود که برای نظارت بر انتخابات موافق به دخالت سازمان ملل یا سازمان دیگری است باز هم به شریعتمداری مربوط نبود چرا یاد نمی گیریم دخالت گر دیگران نباشیم در حالی که مملکت خودمان این همه مشکل پیچیده دارد ؟؟
ناشناس۱۶۱۸۵۴۸۲۰:۵۵:۴۷ ۱۳۹۹/۷/۷
فقط اين يك مورد نيست شما خيلى خيلى عذرخواهى به ملت ايران بدهكارى
ناشناس۱۶۱۸۵۸۸۲۱:۲۳:۱۲ ۱۳۹۹/۷/۷
آقای شریعتمداری فکر کردی به مرجعیت عراق هر چی گفتی مثل ایران کسی چیزی بهت نمی گه.
سهیل۱۶۱۸۵۸۹۲۱:۲۴:۲۹ ۱۳۹۹/۷/۷
بنظر قدم خوبیست که حسین شریعتمداری نیز فهمید ممکن است در مورد اشخاص برداشت اشتباه کند وبا انصاف بیشتری در مورد دیگران قضاوت کند انشاا.. قضاوتهای آینده ایشان در مورد دیگران توام با رعایت موازین اخلاقی همراه باشد
ناشناس۱۶۱۸۵۹۰۲۱:۲۵:۱۳ ۱۳۹۹/۷/۷
کاش بزرگان کشور این آقا رو یه کم نصیحت می کردن که اینقدر در مسایلی که تخصص و اشراف در اون ندارن دخالت نکنه‌
امید۱۶۱۸۶۰۰۲۱:۳۴:۳۵ ۱۳۹۹/۷/۷
بسم الله الرحمن الرحیم من از ارادتمندان آقای شریعتمداری هستم ولی می شدبعد از هماهنگی دفتر ایشان و شنیدن کامل بیانات حضرت آقای سیستانی حفظ الله مقاله را می نوشتید .
ناشناس۱۶۱۸۶۰۱۲۱:۳۵:۱۶ ۱۳۹۹/۷/۷
حاجی تو چه کار به کار اونا داری ؟ خوبه یه عراقی بیاد تو کار کشور ما دخالت کنه ؟
ناشناس۱۶۱۸۶۴۶۲۲:۰۶:۲۳ ۱۳۹۹/۷/۷
حالا فرض کن ایشون بخواد سازمان ملل به انتخابات عراق نظارت کنه به شریعتمداری چه ربطی داره؟!
ناشناس۱۶۱۸۶۸۲۲۲:۲۴:۴۹ ۱۳۹۹/۷/۷
خوب شد ایشون به شما توضیح دادن که منظورشون منطبق با خواست و علایق شما بوده. دیگه شب راحت سر بر بالین می گذارید ما هم یک نفسی از دست شما می کشیم.
ناشناس۱۶۱۸۷۰۹۲۲:۳۷:۱۴ ۱۳۹۹/۷/۷
عالی گفتید و باید می گفتید.
ناشناس۱۶۱۸۷۴۸۲۲:۵۵:۴۹ ۱۳۹۹/۷/۷
ملت چقدر نقد ناپذیر هستند. بابا بخدا چیز توهین آمیزی ننوشته بود اتفاقا انقدر سعی در عذرخواهی در انتقاد داشت حال من یکی بهم میخورد. سیاسیون عراق هم مطمینا خودشون مقاله را نخوندن وگرنه محکومیت شدید خیلی عجیب هست. مطلب خلاصه و انتخاب شده به عرضشان رسانده شده. از این خطر باید نگران و حساس شد.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. کمی دیر نیست؟

  12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  13. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  14. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  15. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  16. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  19. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  20. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  21. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  22. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  23. اسراییل چه باید بکند؟ 

  24. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  25. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    2. فرار رو به جلوی نتانیاهو در واکنش به پاسخ ایران/ «بی بی»: حملات ایران را دفع‌کردیم

    3. موج نخست موشک‌های بالستیک ایران به اراضی اشغالی شلیک شد

    4. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

    5. پایان جلسۀ شورای امنیت بدون صدور قطعنامه

    6. سفیر ایران به وزارت خارجه فرانسه دعوت شد

    7. مشاهده پهپاد شلیک شده به سمت رژیم صهیونیستی در کرمانشاه

    8. واکنش انگلیس به حمله پهپادی ایران علیه رژیم صهیونیستی

    9. آمریکا عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد  

    10. نتايج عمليات وعده صادق

    11. وزیر خارجه اردن: مسوولیت جلوگیری از افزایش تنش در منطقه برعهده اسرائیل است

    12. نیویورک‌تایمز: اسرائیل گزینه حمله تلافی‌جویانه به ایران را کنار گذاشته است

    13. اولین واکنش کاخ سفید به حمله هوایی ایران علیه رژیم صهیونیستی

    14. تماس تلفنی کامرون با امیرعبداللهیان؛ تاکید بر کاهش تنش‌ها

    15. فرانسه به حمله پهپادی و موشکی ایران به اسرائیل واکنش نشان داد

    آخرین عناوین