پرحاشیه‌ترین شخصیت‌هایی که از دولت روحانی جدا شدند

  3990707058

چهره‌های سرشناس بسیاری به دولت تدبیر و امید در دوره یازدهم و دوازدهم آمدند و رفتند. در این دولت‌ها بیشترین استعفاها و تغییرات را در بدنه دولت روحانی شاهد بودیم تا جایی که به دولت لقب «دولت استعفا» داده شد.

پرحاشیه‌ترین شخصیت‌هایی که از دولت روحانی جدا شدند

همشهری آنلاین نوشت: با آغاز دولت دوازدهم در ترکیب کابینه روحانی تغییرات زیادی رخ داد و بازهم عده‌ای دیگر از حسن روحانی جدا شدند. دولت دوازدهم با تغییرات زیادی همراه بود و برکناری رضا رحمانی، وزیر صمت در اردیبهشت ۹۹، هشتمین تغییر و تحول در کابینه دولت به شمار می‌آمد. در دولت یازدهم ۴ بار وزرا استیضاح شدند که به تغییر یکی از آنها منجر شد.

در دولت دوازدهم نیز تا امروز ۵ وزیر استیضاح شده‌اند و ۲ نفر آنها رأی اعتماد نیاورده‌اند. البته تغییرات فقط مختص وزرا نبود و از مشاوران و دستیاران رئیس‌جمهور نیز افراد زیادی رفتند. آنها که رفتند، هم رفتنشان پرحاشیه بود و هم در دوران بعد از ریاست، با حاشیه‌هایی همراه بودند؛ جنجال‌هایی که گاه گریبان خود مردان و زنان سابق دولت را گرفت و گاه گریبان فرزندان آنها را. در ادامه نگاهی می‌اندازیم به حاشیه‌سازی‌های افراد دولت هنگام جدایی یا بعد از آن.

** آنها که متهم شدند

حسین فریدون، دستیار ویژه سابق رئیس‌جمهور ایران در فاصله سال‌های۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶، یعنی در طول دوره دولت یازدهم بود. در جریان مذاکرات هسته‌ای نیز تا پایان برنامه و انعقاد برجام در جلسات مذاکرات ایران و گروه پنج به‌علاوه یک حضور داشت. اتهاماتی که از سال۱۳۹۵ درباره ارتباط او با فسادهای اقتصادی مطرح شد، بالاخره در ۲۵تیر ۱۳۹۶ شکل جدی گرفت و غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه ایران خبر داد که حسین فریدون پس از چندبار بازجویی به زندان منتقل شده است. اما فردای آن روز با تودیع وثیقه ۵۰میلیارد تومانی آزاد شد.

در ۹مهر ۱۳۹۸سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرد که حسین فریدون به اتهام اخذ رشوه به ۵سال حبس قطعی و رد مال به مبلغ ۳۱میلیارد تومان محکوم شده است. پرونده بزرگی درباره تخلفات مدرک تحصیلی هم دارد که به قوه قضاییه ارجاع شده است.

محمدعلی نجفی، فردی که در دولت یازدهم به‌عنوان وزیر آموزش‌وپرورش معرفی شد، وقتی رأی اعتماد مجلسیان را نیاورد، ۲روز بعد به‌عنوان معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی منصوب شد.

او چندماه بعد از سمت خود استعفا کرد، اما این پایان راه او با دولت یازدهم نبود و از همین تاریخ به سمت مشاور رئیس‌جمهور و دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی منصوب شد. نجفی در سال۱۳۹۳ نیز ۹۵روز سرپرست وزارت علوم بود.

محمدعلی نجفی رئیس سازمان میراث فرهنگی در دولت یازدهم

بعد از پایان کار او با دولت یازدهم، از ۱۹مرداد ۱۳۹۶ به‌عنوان شهردار تهران برگزیده شد و دوباره بعد از چندماه از سمت خود استعفا کرد. بعد از این استعفا شایعاتی درباره ازدواج دوم نجفی شکل گرفت. او با انتشار تصویری صمیمانه، ازدواج خود با میترا استاد را تأیید کرد. ۷خرداد ۹۸ خبر قتل میترا استاد مثل بمبی منفجر شد. ساعاتی پس از این واقعه، نجفی با مراجعه به پلیس آگاهی تهران به قتل همسرش اعتراف کرد.

درنهایت در ۸مرداد ۱۳۹۸ سخنگوی قوه قضاییه از محکومیت محمدعلی نجفی به قصاص نفس خبر داد. اما او از سوی خانواده مقتول بخشیده شد. اما او از جنبه عمومی قتل به ۶سال ‌و ‌نیم حبس و بابت حمل سلاح به یک سال و ‌سه‌ماه حبس محکوم شد.

شهیندخت مولاوردی یکی دیگر از جداشده‌های دولتی است که بعدا با اتهام قضایی مواجه شد. او براساس قانون منع به کارگیری بازنشستگان از آذرماه ۱۳۹۷ بازنشسته شد و سمت دستیار رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی را ترک کرد.

در ۲۴ تیرماه ۱۳۹۹ با شکایت دستگاه امنیتی و انتظامی کشور با ۳عنوان اتهامی در دادسرای فرهنگ و رسانه مجرم شناخته شد. اتهامات او فعالیت تبلیغی علیه نظام، تشویق به فساد و فحشا و فراهم کردن موجبات آن و در اختیار قرار دادن اطلاعات و اسناد طبقه‌بندی‌شده با هدف برهم‌زدن امنیت کشور مجرم شناخته شد.

** اتهامات فرزندان

عباس آخوندی با ۳ بار استیضاح رکورددار استیضاح‌ها در دولت‌های یازدهم و دوازدهم است. او که ریاست وزارت راه و شهرسازی را برعهده داشت، بعد از ۳ استیضاح ناموفق بالاخره در مهرماه ۱۳۹۷ از سمت خود استعفا و البته از سیاست‌های اقتصادی دولت انتقاد کرد. بعدتر رسانه‌ها از بازداشت فرزند او، یعنی محمدمهدی آخوندی خبر دادند. تسنیم مدعی شد که در تحقیقات مشخص‌شده، فرزند آخوندی در یک فقره فقط از محل واگذاری پروژه پردیسان قم، ۵۰۰ میلیارد تومان منتفع شده است و اینکه پرونده او در حال پیگیری است.

محمدرضا نعمت زاده و دخترش شبنم نعمت زاده

محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر سابق صنعت و معدن نیز از ابتدا تا انتهای دولت یازدهم بر سمت خود باقی ماند، اما در دولت دوازدهم از دولت جدا شد. دختر او شبنم نعمت‌زاده در شهریور ۹۷ به اتهام احتکار و قاچاق دارو دستگیر شد. برای شبنم نعمت‌زاده قرار وثیقه ۴۰۰میلیارد تومانی صادر شد که نتوانست آن را تامین کند و روانه زندان شد. همچنین در اسفند ۱۳۹۷حدود هزارمتر بنای غیرمجاز شبنم نعمت‌زاده در لواسان تخریب شد. او در نهایت به ۲۰سال زندان و ۷۴ضربه شلاق محکوم شد.

فخرالدین احمدی دانش‌آشتیانی بعد از علی‌اصغر فانی، به‌عنوان وزیر آموزش‌وپرورش در دولت یازدهم از آبان ۱۳۹۵ تا مرداد۱۳۹۶ فعالیت کرد.

پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم، رسانه‌های همسو با رقبای حسن روحانی، دختر وزیر آموزش‌وپرورش را به قاچاق کالا متهم کردند. مسئله بالا گرفت و غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، معاون اول قوه قضا گفت که پرونده‌ای درباره شرکت آمیتیس طراوت کودکی متعلق به فخرالدین احمدی‌آشتیانی درباره وارد کردن محموله پوشاک قاچاق تشکیل شده است. سازمان تعزیرات حکومتی رأی به قاچاق نبودن کالای کشف‌شده و تبرئه خانواده وزیر آموزش‌وپرورش داد.

** استعفاهای با حاشیه

در دولت اول روحانی ابتدا رضا فرجی‌دانا، وزیر علوم و تحقیقات در ۲۹مرداد ۹۳ استیضاح شد و کنار رفت. پس از آن در مهر ۹۵، سه وزیر دولت روحانی برای آنچه تلاش برای تقویت کابینه خوانده شد از سمت خود کناره‌گیری کردند؛ علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش و محمود گودرزی وزیر ورزش و جوانان. البته حرف و حدیث‌هایی درباره اینکه علی‌اصغر فانی با فشار روحانی برکنار شد و تمایلی به استعفا نداشت شکل گرفت.

او پیش از این یک‌بار استیضاح شده و رأی اعتماد گرفته بود و دوباره در آستانه استیضاح قرار داشت.

علی ربیعی نخستین قربانی دولت دوازدهم بود. او ۲ بار از سوی مجلس دهم استیضاح شد و در نهایت برای سومین بار در مرداد ۱۳۹۷ رأی اعتماد به‌دست نیاورد و از سمت خود به‌عنوان وزیر کار برکنار شد. البته ربیعی از دولت کنار نرفت و به‌عنوان سخنگوی دولت از خرداد ۱۳۹۸ به ‌کار خود ادامه داد. او درباره استیضاح خود گفته بود که اگر به ۵ نماینده مجلس باج داده و افراد منتسب به ایشان را قرار می‌دادم، حتماً استیضاح نمی‌شدم.

مسعود کرباسیان دیگر چهره دولت دوازدهم است که با استیضاح از سمت خود به‌عنوان وزیر امور اقتصاد و دارایی در شهریور ۱۳۹۷ برکنار شد.  

رضا رحمانی، عنوان نخستین وزیر برکنار شده یا اخراجی کابینه حسن روحانی در دولت دوم را به‌خود اختصاص داده است. درباره دلیل برکناری وزیر صنعت، معدن و تجارت سابق در اردیبهشت سال۹۹، گفته شد که این اتفاق به‌دلیل ناتوانی در مدیریت بازار، به‌ویژه خودرو، تامین کالاهای اساسی و توسعه صادرات و... رخ داده است. البته برکناری او حاشیه‌های دیگری هم داشت.

رحمانی طی نامه‌ای به رئیس‌جمهور گفته بود که محمود واعظی، رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور، او را تهدید کرده درصورت رأی نیاوردن طرح تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس شورای اسلامی، برکنار خواهد شد.