حمله و ضدحمله دلار به کانال ۳۰ هزار

  3990707021

قیمت دلار روز گذشته (یک‌شنبه) به مرز ۲۹ نزدیک شد اما امکان اسکان در کانال ۲۹ هزار تومان را نیافت تا این مرز به‌عنوان یک سطح مهم در بین دلالان شناخته شود.

حمله و ضدحمله دلار به کانال ۳۰ هزار

اقتصادنیوز نوشت: بازار دلار چند روزی است در نزدیک مرز ۲۹ تردد می‌کند اما جسارت ورود به سطوح بالاتر را نداشت. برخی اخبار مربوط به صادرات نفت را عامل احتیاط می‌دانستند و برخی حساسیت‌های ورود به کانال بالاتر را دلیل رفتار کج دار و مریز قیمت عنوان می‌کردند؛ اما بازار امروز چه می‌شود؟

روند بازار دلار از نگاه تحلیل گران فنی

تحلیل گران فنی چند روزی است بااحتیاط سخن می‌گویند. تمام پیشنهادهای آنان معطوف به دو نکته است سیو سود یا خرید با در نظر گرفتن حد ضرر. برای امروز هم برخی پیشنهاد می‌دهند خرید نکنند و برخی با اشاره به برخی نقاط مقاومت و حمایت از خرید کم‌حجم صحبت می‌کنند. به شرط آنکه قیمت در بازارهای مجاور بتواند بالای سطح ۲۸ هزار و ۷۵۰ تومان بماند.

پیش‌بینی روند دلار از نگاه معامله گران

روز دوشنبه، برخی از معامله گران ارزی تلاش خواهند کرد که قیمت دلار را به سمت مرز ۳۰ هزار تومان ببرند؛ ارزش دلار در هرات افغانستان از یک مقاومت مهم عبور کرده است و علامت افزایشی به معامله گران داخلی داده است. تنها عاملی که در ابتدای روز می‌تواند سد راه  معامله گران افزایشی شود، کنترل نرخ حواله درهم خواهد بود. ماندن درهم زیر مرز ۸ هزار تومان می‌تواند مانع از حرکت دلار به‌سوی مرز ۳۰ هزارتومانی شود.

بسیاری از معامله گران تصور می‌کنند که دلار در کانال ۲۹ هزارتومانی با افزایش فروش‌ها مواجه خواهد شد؛ آن‌ها الگوی نوسان مهر ۹۷ را در ذهن دارند که اسکناس آمریکایی یک‌باره با کاهش سنگینی مواجه شد. بااین‌حال، این بار نوسان گیران سعی می‌کنند اول از کف حمایتی مطمئن شوند و بعد پله‌پله قیمت را به‌سوی سقف‌های مقاومتی حرکت دهند. الگویی که ممکن است امروز هم تکرار شود.

بازار دو بار در محدوده ۲۸۷۰۰ تومان حمایت‌شده است و فردا در صورت عبور از مقاومت ۲۹۴۰۰، به‌سوی مرز ۳۰ هزارتومانی خیز برمی‌دارد.

در آخرین ساعات روز یک‌شنبه معامله گران در تمام بازارهای پشت خطی خریدار شده بودند. به نظر می‌رسد آن‌ها انتظار دارند دلار در ابتدای روز دوشنبه گران شود.

پیش‌بینی روند دلار از رفتار بازار ساز

با وجود همه نوسان‌ها در بازار، بازار ساز تلاش کرده از کانال‌های رسمی به بازار ارز تزریق کند. تزریق حواله از طریق نیما و تزریق اسکناس از طریق بازار متشکل دو سیاست بازار تا به امروز بوده است. خبرها حکایت دارد در روزهای پیش رو امکان دارد بازار ساز با تاکتیک جدیدی وارد بازار شود و تلاش کند از آن طریق نوسان را مدیریت کند. اگر این تاکتیک ورود مستقیم به بازار دلار باشد احتمالاً بتواند روند نوسان در بازار را برای مدتی تغییر بدهد. باید دید بازار ساز امروز نیاز به خروج از کمین می ببیند.