مرگ تدریجی یک رؤیا !

محمدمهدی عباسی، پژوهشگر مسائل آمریکا،   3990705058
مرگ تدریجی یک رؤیا !

رؤیای آمریکایی! رؤیایی که سالیان سال است بسیاری از سیاستمداران و متفکرین در ایالات متحده همواره از مرگ آن سخن گفته و به نابودی آن اذعان کرده‌اند. مرگی دردناک که به قیمت از دست رفتن بسیاری از بنیان‌های این رؤیا، همچون شعار "هر آمریکایی یک‌خانه" تمام شده و آرزوی مسکن دار شدن ده‌ها میلیون آمریکایی را به محاق برده است. در حقیقت، خانه‌دار بودن یا نبودن آمریکایی‌ها و بود و نبود مشکلات مسکن در این کشور، همواره معیار مناسبی برای میزان موفقیت رؤیای آمریکایی بوده و تحقق یا عدم تحقق آن را مورد ارزیابی قرار داده است. 

مطابق آمارهای رسمی؛ 64 درصد مردم آمریکا صاحب‌خانه و 36 درصد یا بیش از یک‌سوم آن‌ها مستأجر هستند.[1] دو گروهی که هر یک به‌نوعی درگیر مشکلات گوناگون مسکن در آمریکا بوده و همواره با خطر از دست دادن مسکن خود مواجه بوده‌اند. از مستأجرانی که مطابق آمارها 47 درصد یا نزدیک به نیمی از آن‌ها بیش از 30 درصد درآمد ماهیانه خود را خرج اجارة خانه کرده (به این افراد اصطلاحاً Rent-burdened گفته می‌شود)[2] و با هر تکانة اقتصادی در ایالات متحده، توان پرداخت اجاره خود را از دست می‌دهند، تا صاحب خانه‌هایی که به دلیل ناتوانی در پرداخت قسط‌های وام مسکن (Mortgage)، با بدهی‌های سنگین و مصادره شدن منازل خود مواجه می‌شوند. برای درک بیشتر این اتفاق، جالب است بدانید که 44 درصد یا قریب به نیمی از کل بدهی‌ها در آمریکا مرتبط با بدهی‌های وام مسکن (Mortgage) بوده[3] و فقط نزدیک به 7.8 میلیون خانه از 2007 تا 2016 میلادی به دلیل ناتوانی در پرداخت وام مسکن مصادره شده ‌است.[4] علاوه بر این مشکلات، شروط گوناگونی نیز در بدو اخذ وام همواره وجود داشته است. دو تا دو و نیم برابر بودن ارزش ملک موردنظر نسبت به درآمد ناخالص سالیانه فرد (آن هم در ایالات متحده‌ای که درآمدها بالا نیست) و پرداخت 20 درصد ارزش خانه به‌صورت استاندارد برای اخذ وام مسکن در ابتدا از جمله این شروط است.

اما این پایان تمام ماجرا نیست! با ظهور ویروس منحوس کرونا، آمریکایی‌ها بیش‌ازپیش در مشکلات اقتصادی فرو رفته و وخامت اوضاع مسکن در این کشور نیز دوچندان شده است. به‌طوری‌که بنا بر آخرین آمارها، نزدیک به 40 میلیون آمریکایی با خطر تخلیه خانه مواجه بوده[5] و نزدیک به 60 درصد مستأجران در این کشور، توان پرداخت اجاره خود را از دست داده اند.[6] همچنین گزارشات ماه‌های گذشته در شهر نیویورک حاکی از آن است که 25 درصد مستأجران این شهر، مدت‌ها است که اجاره خانه خود را پرداخت نکرده‌اند.[7] خوب است بدانید در دوران رکود بزرگ ایالات متحده که وضعیت معیشتی مردم به شکل وحشتناکی سخت بوده و صف‌های طولانی برای دریافت اندکی غذا تشکیل شده بود، آمریکایی‌ها یک‌چهارم میزان فعلی با خطر تخلیه خانه‌های خود مواجه شده بودند!

علاوه بر این‌ها؛ وقتی سخن از بحران مسکن در ایالات متحده به میان می‌آید، نباید صدها هزار بی‌خانمان آمریکایی که به هیچ مسکنی دسترسی نداشته و اجاره خانه هم برای آن‌ها همچون یک رؤیاست را فراموش کنیم! آمارهای رسمی مؤسسات آمریکایی بیانگر آن است که هر شب حدود 552 هزار نفر در ایالات متحده بی‌خانمانی را تجربه می‌کنند.[8] معضلی وحشتناک که در موارد متعددی موجب مرگ شهروندان آمریکایی نیز شده و پایان تلخی را برای بی‌خانمانی آنها به ارمغان آورده است. فقط برای مثال در شهر لس‌آنجلس روزانه 3 بی‌خانمان از دنیا رفته و در 9 ماهه‌ نخست سال گذشته؛ حدود 700 بی خانمان در لس‌آنجلس جان خود را از دست داده‌اند![9] آمارهایی که بخش قابل توجهی از آن را کودکان مظلوم و بی‌گناه تشکیل می‌دهند. رقمی دردناک که بالغ‌بر 2.5 میلیون کودک بی‌خانمان و بدون مسکن در ایالات متحده است.[10]

در پایان؛ سخت است که تمام مشکلات مسکن این روزهای آمریکا را بر دوش بحران کرونا بیندازیم. این بحران بیش از آنکه به‌تنهایی مسبب تمام این مشکلات باشد، آینه‌ای تمام نما از معضلات ریشه‌دار و پنهان ایالات متحده است. مشکلاتی از قبیل نظام سلامت ناکارآمد و از جنس بحران مسکن! معضلاتی که اگر فکری به حال آنها نشود، دیگر چیزی از رؤیای آمریکایی باقی نخواهد ماند!


 
[1] http://www.pewresearch.org/fact-tank/2017/07/19/more-u-s-households-are-renting-than-at-any-point-in-50-years/
[2] https://www.marketwatch.com/story/were-still-building-the-wrong-kind-of-homes-for-renters-2017-12-14
[3] http://www.pewtrusts.org/~/media/Assets/2015/07/Reach-of-Debt-Report_ARTFINAL.pdf?la=en
[4] https://www.marketwatch.com/story/a-decade-after-the-housing-crisis-foreclosures-still-haunt-homeowners-2018-09-27
[5] https://www.cnbc.com/2020/07/30/what-its-like-to-be-evicted-during-the-coivd-19-pandemic.html
[6] https://www.cnbc.com/2020/07/24/28-million-americans-face-eviction-because-they-cannot-afford-rent.html
[7] https://1010wins.radio.com/articles/25-of-new-york-citys-apartment-renters-haven-t-paid-since
[8] https://endhomelessness.org/homelessness-in-america/homelessness-statistics/state-of-homelessness-report/
[9] https://www.latimes.com/california/story/2019-09-06/homeless-deaths-story-alvin-robinson
[10] https://www.nbcnews.com/business/economy/one-30-american-children-homeless-report-says-n250136