الجزایر: در کنار لبنان و سوریه ایستاده‌ایم

گروه جهان الف،   3990704081

"عمار بلحیمر" وزیر ارتباطات و سخنگوی رسمی دولت الجزایر روز جمعه گفت که این کشور آرمان ملت فلسطین را مهمترین مسأله خود می‌داند و در کنار لبنان و سوریه ایستاده است.

به گزارش ایرنا، بلحیمر در مصاحبه با شبکه خبری المیادین افزود: الجزایر آمادگی میزبانی از کنفرانس جامع گروه‌های فلسطینی را دارد، خاطر نشان کرد که تصمیم به مذاکره به دست این گروه‌هاست.

وی گفت: آرمان ملت فلسطین، یک آرمان مقدس است. الجزایر آن را مهمترین آرمان خود می‌داند. این مسأله، یک مسأله عادلانه بوده و موضع ما روشن، صریح و ثابت است.

سخنگوی دولت الجزایر افزود که عبدالمجید تبون رییس جمهوری در مناسبت‌های گوناگون تأکید کرده است که کشورمان از مسأله عادی‌سازی استقبال و حمایت نخواهد کرد.

بلحیمر تأکید کرد: موضع الجزایر همواره واضح، روشن و شفاف است که آن عدم دخالت در امور داخلی کشورها و راه‌حل مسالمت‌آمیز و داخلی برای حل بحران‌هاست.

وی افزود: برای فعال‌سازی سازمان‌ها، الجزایر بارها از اتحادیه عرب خواسته است که سازوکار و ساختارش را اصلاح کند تا فعالیت آن مؤثرتر و بدون استثناء در راستای منافع همه کشورها صورت گیرد.

بلحیمر در پاسخ به این سؤال که آیا الجزایر به عنوان کشوری که روابط خوبی با تمام گروه‌های فلسطینی دارد، آیا برای اتحاد گروه‌های فلسطینی و درخواست از آنان برای کنفرانس دعوت نقش خواهد داشت؟ هم گفت: موضع الجزایر درقبال آرمان ملت فلسطین همواره روشن بوده و همچنان این مسأله در سیاست خارجی الجزایر، یک مسئله محوری و در قلب ملت الجزایر باقی خواهد ماند.

 وی هرگونه فشار از سوی آمریکا برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را رد کرد و گفت: روابط ما با کشورهای دیگر مبتنی بر حترام حاکمیت کشورهاست و الجزایر از زمان استقلال اصول ثابتی در سیاست خارجی دارد و تاکنون فشاری از سوی هیچ کشوری [برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل] وجود نداشته است.

وزیر ارتباطات الجزایر در خصوص آمادگی این کشور در بازسازی سوریه هم گفت: موضع ما در قبال سوریه همواره در نشست کشورهای عربی روشن و صریح بوده است و در یک برهه زمانی، نظر خود را در مخالفت با تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب اعلام کردیم.

عضویت سوریه در اتحادیه عرب از نوامبر سال ۲۰۱۱ و با آغاز درگیری‌های در این کشور به حالت تعلیق درآمد و کشورهای عربی زیر فشارهای غرب و برای تسلیم شدن دمشق در برابر تروریست‌ها، سفیران خود را از این کشور خارج کردند.

بلحیمر همچنین بار دیگر سخنان رییس جمهوری این کشور مبنی بر انجام همه‌پرسی اصلاح قانون اساسی در اول نوامبر (اوایل آبان ماه) را اعلام کرد.

تبون پیش از این گفته بود که همه‌پرسی اصلاح قانون اساسی اول نوامبر سال جاری برگزار می‌شود و انتخابات پارلمانی زود هنگام نیز پس از همه‌پرسی و پیش از پایان سال جاری میلادی برگزار خواهد شد.

رییس جمهوری الجزایر تاکید کرد پارلمان جدید  این کشور متشکل از حقوقدانان و دانشگاهیان خواهد بود و این پارلمان پایه و اساس الجزایر نوین محسوب می‌شود.

از دیدگاه ناظران، برگزاری همه پرسی اصلاح قانون اساسی، انتخابات زود هنگام پارلمانی و تحولات یک سال گذشته الجزایر حکایت از آن دارد که این کشور وارد دوره جدیدی از حیات سیاسی خود شده است که می توان از آن با عنوان جمهوری پنجم یاد کرد.

اینک تبون در شرایطی از برگزاری همه پرسی اصلاح قانون اساسی و انتخابات پارلمانی زود هنگام سخن می‌گوید که این کشور علاوه بر مواجهه با تنش‌های سیاسی داخلی با مشکلات دیگری نظیر کاهش شدید بهای نفت‌، رکود اقتصادی و پیامدهای ناشی از شیوع ویروس کرونا مواجه است.