استقرار سگ‌ها در فرودگاه هلسینکی فنلاند برای تشخیص مبتلایان کرونا

گروه جهان الف،   3990704070

انتخاب نوشت: چهار قلاده سگ آموزش دیده به تازگی در فرودگاه هلسینکی مستقر شدند تا در قالب یک پروژه آزمایشی برای ردیابی بیماری کووید۱۹ از طریق حس بویایی به ماموران کنترل بهداشتی فنلاند کمک کنند. یافته‌ها نشان می‌دهد که سگ‌ها قادرند ویروس را حتی در افرادی که علائم بیماری ندارند، چند روز زودتر از ظهور علائم کووید شناسایی کنند؛ مسئله‌ای که در تست‌های آزمایشگاهی به ندرت با موفقیت انجام می‌شود.

محققان دانشگاه هلسینکی که نظارت بر این پروژه را بر عهده دارند روز پنجشنبه با انتشار بیانیه ای میزان موفقیت «سگ‌های کرونایی» را که برای ردیابی بیماری کووید۱۹ آموزش‌های ویژه دیده‌اند بسته به قابلیت‌ها و توانایی‌هایی حیوانات یاد شده بین ۹۴ تا ۱۰۰ درصد پیش‌بینی کردند.

این سگ‌ها همچنین می توانند ویروس کرونا را حتی در میزان قابل توجهی کمتر از حدی که توسط آزمایش‌های معمول «پی آر سی» PCR شناسایی می‌شود و در عین حال با سرعتی بسیار بیشتر ردیابی کنند.

بر اساس این طرح قرار است آزمایش مسافران و کارکنان فرودگاه به صورت داوطلبانه انجام شود؛ به همین منظور برای جلوگیری از هر گونه هراس‌افکنی احتمالی میان مسافران و نیز کاهش خطرات برای افرادی که ممکن است به سگ حساسیت داشته باشند، آزمایش در بین نمونه‌ای برگزیده از داوطبان صورت می‌گیرد.

نمونه‌ای که از تماس و کشیدن بر پوست مسافران و کارمندان گرفته شده به مربیان سگ‌ تحویل داده می‌شود تا واکنش بویایی سگ‌ها به آن نمونه‌ها سنجیده شود.

اگر نتیجه این تست مثبت باشد، مسافر برای دریافت دستورالعمل‌های تکمیلی به مرکز ویژه اطلاع‌رسانی بهداشت و سلامت بیمارستان دانشگاهی شهر هلسینکی هدایت می‌شوند.

تجربیات بدست آمده نشان می‌دهد که سگ‌ها به واسطه حس بویایی فوق‌العاده قوی خود به راحتی عامل بیماری کووید۱۹ در افراد را تشخیص می‌دهند. گفته می‌شود که آموزش ویژه سگ‌ها برای انجام این ماموریت نسبتا سریع و تنها چند ساعت به طول می‌انجامد.

یافته‌های اولیه همچنین نشان می‌دهد که سگ‌ها قادرند ویروس را حتی در افرادی که علائم بیماری ندارند، چند روز زودتر از ظهور علائم کووید شناسایی کنند؛ مسئله‌ای که در تست‌های آزمایشگاهی به ندرت با موفقیت انجام می‌شود.

محققان بر این باورند که این طرح آزمایشی در صورت موفقیت‌آمیز بودن می تواند زمینه استفاده از «سگ‌های کرونایی» در محیط‌های دیگری چون خانه های سالمندان یا بازنشستگان و نیز ایستگاه‌های گمرکی و مرزی را فراهم کند.

چنین تست‌هایی نیز همچنین می‌تواند برای تشخیص ابتلای متخصصان بخش درمان و مراقبت‌های پزشکی مورد استفاده قرار گیرند و نیز از قرنطینه غیر ضروری افراد جلوگیری کند.

به گفته مدیر عامل آکادمی Oy که مسئول آموزش و بهره برداری بهداشتی از سگ‌ها را برعهده دارد خطر این آزمایش برای حیوانات آموزش دیده «حداقلی» است.