لاوروف: انتقادات از سازمان بهداشت جهانی، ناعادلانه است

گروه جهان الف،   3990704042

وزیر امور خارجه روسیه با تأکید بر اینکه انتقاد فزاینده از سازمان ملل و به ویژه سازمان بهداشت جهانی، غیرمنصفانه است، برخورد غیرمنطقی برلین با حادثه رخ داده برای "آلکسی ناوالنی" را شایسته کشور محترمی مانند آلمان، ندانست.

به گزارش تسنیم به نقل از خبرگزاری «اینترفکس»، "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد کهانتقاد از سازمان ملل و ساختارهای آن، به ویژه سازمان بهداشت جهانی، که در سال‌های اخیر بیشتر شده است، بسیار غیرمنصافانه است.

لاوروف شب گذشته در کنفرانس مطبوعاتی در مسکو، گفت: «ما حملات فزاینده به سیستم سازمان ملل بطور کلی و آژانس‌های تخصصی آن را کاملاً ناعادلانه می دانیم و این مسئله در وهله نخست به سازمان بهداشت جهانی مربوط می‌شود که اخیراً با انتقادات بی اساس از سوی برخی کشورهای غربی مواجه شده است. در حالی که طبق ارزیابی اکثر کشورها، سازمان بهداشت جهانی در تمام مراحل بحران کنونی اپیدمی ویروس کرونا، حرفه‌ای عمل کرد و اقدامات پیشگیرانه موثری را به موقع و در تماس نزدیک با همه کشورهای عضو انجام داده است.»  

وزیر خارجه روسیه همچنین به در پاسخ به سئوال خبرنگاران یادآور شد که مقامات برلین در پاسخ به سئوالات مسکو در خصوص حادثه رخ داده برای با "آلکسی ناوالنی"، وبلاگ نویس مخالف روس، "موارد پوچی" را مطرح می‌کنند که چنین رفتاری برای کشوری مانند جمهوری دموکراتیک آلمان شایسته نیست.

وی توضیح داد: «ما دیدگاه‌های علنی را شنیده‌ایم، از جمله از سوی مقامات رسمی آلمانی، که سخنان نسبتاً پوچ و بی معنایی‌است. به عنوان مثال، این نظریه که هر آنچه برای ناوالنی اتفاق افتاده، قطعاً در روسیه اتفاق افتاده است، بنابراین ما در هیچ کاری به شما کمک نمی کنیم، خودتان آن را کشف کنید. البته ما تقاضا داریم که شما اعتراف کنید که مقصر هستید. چنین برخوردی برای هر کشوری، به ویژه برای یک کشور بزرگ و قابل احترامی مانند آلمان، ناشایست است.»

به گفته لاوروف، آلمان هنوز به طرف روسی امکان دسترسی کنسولی به آلکسی ناوالنی را نداده ، اگرچه مسکو یک هفته و نیم پیش درخواست مربوطه را به برلین ارسال کرده است.

وی  یادآور شد که طرف روسی هنوز از سوی سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیاییهم  پاسخی دریافت نکرده که طبق ادعای برلین، نتایج آزمایشات این وبلاگ نویس به این سازمان ارسال شده است.

وزیر امور خارجه روسیه همچنین ابراز عقیده کرد که تحقق طرح ساخت خط لوله گاز "جریان شمالی-2" یک مسئله غرور آمیز برای آلمان است. 

سرگئی لاوروف افزود: «ما شاهد هستیم که چگونه ایالات متحده در این رابطه هر روز بطور علنی سعی در تحقیر اتحادیه اروپا، به ویژه آلمان دارد و اینکه آمریکایی‌ها چگونه از طریق مقامات رسمی خود، خواستار این هستند که طرف آلمانی به رفاه و ضرورت تقویت امنیت انرژی خود پی برده و طبق خواسته آنها از خط لوله گاز "جریان شمالی-2" صرف نظر کند و به گاز طبیعی مایع گران قیمت آمریکا روی آورد. در شرایطی که مسئله تکمیل ساخت این خط لوله از هر لحاظ برای آلمان یک افتخار ملی و در جهت منافع این کشور خواهد بود.»