چقدر ممکن است نتایج انتخابات ریاست جمهوری امریکا به دیوان عالی کشیده شود؟

گروه جهان الف،   3990704034

«یا در انتخابات پیروز خواهیم شد یا اینکه تقلب خواهد شد.» در نگاه ترامپ هیچ احتمالی مبنی بر شکست خوردن او وجود ندارد لذا او وارد عرصه رقابت نشده، بلکه اساس کار او مبتنی بر پیروزی از هر طریق ممکن است. اگر با آراء مردمی پیروز شد که دیگر مشکلی وجود ندارد اما اگر در آراء الکترال بازنده باشد، مساله به دیوال عالی آمریکا کشیده می‌شود؛ حتی او اگر توان داشته باشد، گزینه کودتای نظامی را هم در دستور کار قرار می‌دهد.»

 به گزارش انتخاب، ترامپ اخیرا اعلام کرد: «یا در انتخابات پیروز خواهیم شد یا اینکه تقلب خواهد شد.» یک کارشناس مسائل آمریکا معتقد است، در نگاه ترامپ هیچ احتمالی مبنی بر شکست خوردن او وجود ندارد لذا او وارد عرصه رقابت نشده، بلکه اساس کار او مبتنی بر پیروزی از هر طریق ممکن است. اگر با آراء مردمی پیروز شد که دیگر مشکلی وجود ندارد اما اگر در آراء الکترال بازنده باشد، مساله به دیوال عالی آمریکا کشیده می‌شود.

امیر علی ابوالفتح، کارشناس مسائل آمریکا در ارتباط با احتمال موکول شدن اعلام نتایج انتخابات به دیوان عالی، به خبرنگار «انتخاب» گفت: «اظهارات اخیر دونالد ترامپ را می‌توان در ارتباط با دو مساله یا دلیل اساسی مورد ارزیابی قرار داد. یکی در ارتباط با ماهیت و قوانین انتخاباتی در ایالات متحده و شیوه انتخابات پستی در این کشور است. دیگری در ارتباط با ویژگی‌های شخصیتی و روانشناختی دونالد ترامپ است که به هیچ عنوان آمادگی لازم را برای پذیرش شکست ندارد.»

وی افزود: «در انتخابات پستی، زمینه بروز تقلب یا مهندسی انتخابات مهیا است و این یک واقعیت غیرقابل انکار بوده که شاید برای همگان پذیرفته شده باشد. در گذشته نیز شاهد برگزاری انتخابات پستی و طرح شکایت‌هایی مبنی بر وقوع تقلب بوده‌ایم. در گذشته همواره شکایات طرح می‌شدند اما چون تاثیر چندانی در نتیجه انتخابات نداشتند، بررسی نمی‌شدند. در مقطع جدید با توجه به شیوع کرونا، برخی از ایالت‌ها به شهروندان اجازه مشارکت در انتخابات از طریق رای‌گیری پستی را مطرح کرده‌اند. روال مشارکت نیز این است که چند هفته قبل از روز سوم نوامبر واجد شرایط، برگه‌های رای‌گیری را دریافت و رای خود را وارد و آن را پست خواهند کرد. در نهایت نیز همزمان با روز رای‌گیری این آراء مورد شمارش قرا می‌گیرد.»

این کارشناس مسائل آمریکا تصریح کرد: «در این فرآیند این امکان وجود دارد که پاکت‌های پستی گم شوند، با تاخیر تحویل داده شوند یا دستکار شوند، وجود دارد. اگر چه در گذشته نیز رای‌گیری پستی انجام شده اما اکنون بر خلاف سابق، تعداد آراء بسیار گسترده هستند به حدود 70 تا 80 میلیون برگه می‌رسند. اکنون به نظر می‌رسد اداره پست آمریکا توان چنین کار سنگینی را ندارد و دولت ترامپ نیز از طریق نزدیکان خود در اداره پست، در پی مانع‌تراشی برای پیشبرد این طرح است. به نظر می‌رسد اداره پست با سونامی از نامه‌ها مواجه خواهد شد که اساس قابلیت و توانایی رسیدگی به همه آن‌ها را ندارد.»

ابوالفتح در ادامه اظهار داشت: «در سطحی دیگر باید به شخصیت دونالد ترامپ  نیز توجه داشت. او به صراحت نشان داده که حاضر نیست، شکست خود در انتخابات را بپذیرد. ترامپ اخیرا اعلام کرد: «یا در انتخابات پیروز خواهیم شد یا اینکه تقلب خواهد شد.» در نگاه ترامپ هیچ احتمالی مبنی بر شکست خوردن او وجود ندارد لذا او وارد عرصه رقابت نشده، بلکه اساس کار او مبتنی بر پیروزی از هر طریق ممکن است. اگر با آراء مردمی پیروز شد که دیگر مشکلی وجود ندارد اما اگر در آراء الکترال بازنده باشد، مساله به دیوال عالی آمریکا کشیده می‌شود؛ حتی او اگر توان داشته باشد، گزینه کودتای نظامی را هم در دستور کار قرار می‌دهد.»

این کارشناس مسائل آمریکا در بخش دیگری از گفته‌های خود پیرامون تعیین جایگزین برای قاضی گینزبرگ در دیوان عالی قضایی، تاکید کرد: «قبل از مرگ خانم گینزبرگ، ترکیب دیوان عالی 5 به 4 به نفع جمهوری‌خواهان یا محافظه‌کاران بود. با مرگ قاضی لیبرال، اکنون ترکیب به حالت 5 به 3 به نفع محافظه‌کاران تغییر کرده است اما ترامپ از این امر واهمه دارد که یکی از قضات محافظه‌کار رای منفی علیه خواست او صادر کند و همین امر موجب شود که رای‌ها 4 به 4 برابر شود و خلاءی قانونی اتفاق بیافتد. لذا اکنون خواست ترامپ این است که با تعیین سریع جایگزین گینزبرگ، زمینه را برای پیروزی در دعوای احتمالی در  دیوان عالی بعد از انتخابات ایجاد کند.»

وی افزود: «اکنون مساله این است که روند تعیین قاضی جدید طولانی‌تر از آن است که سریعا انجام بگیرد. در ابتدا برای نامزد معرفی شده کمیته استماع جلسه تشکیل دهد و کمیته قضایی سنا باید رای مثبت بدهد. اکنون ترامپ خواهان آن است که جلسه استماع تشکیل نشود و سریعا رای گیری به صحن علنی سنا کشیده شود. حال مشخص نیست که واکنش پل گراهام در مقام رئیس کمیته قضایی سنا چه خواهد بود.»

ابوالفتح در پایان تصریح کرد: «با توجه به شرایط فعلی و با نظر به وضعیت نامزدهای حزب جمهوری‌خواه و دموکرات، به نظر می‌رسد دونالد ترامپ از شانس بیشتری برای پیروزی در انتخابات برخوردار است. هر چند باید برای جو بایدن نیز همچنان شانس پیروزی در انتخابات را قائل بود.»