انتقاد دبیرکل سازمان ملل از سخنان ضد چینی ترامپ

گروه جهان الف،   3990703075

«آنتونیو گوترش » دبیرکل سازمان ملل در توئیتی که در آن به چگونگی کلیت مقابله با ویروس کرونا در جهان اشاره داشت، به طور تلویحی از نطق ضد چینی دونالد ترامپ که به صورت ضبط شده در هفتادو پنجمین مجمع عمومی سازمان ملل در اول مهرماه پخش شد، انتقاد کرد.

به گزارش ایرنا، گوترش دقایقی پیش در حساب توئیتر خود نوشت: ما نمی توانیم با منزوی کردن و یا با بازگشت به عقب که (سرمنشاء) بحران کووید ۱۹ چه بود، پاسخ دهیم.

دبیرکل سازمان ملل در ادامه نوشت: ما نیازمند همکاری هرچه بیشتر بین المللی هستیم نه چیزی کم تر، تقویت هرچه بیشتر روابط چند جانبه موسسات و نهادها و نه خارج شدن از آنها، کنترل و حکومت بهتر جهانی و نه یک هرج و مرجی که سقوط آزاد برای همگان دارد.

گوترش درحالی این جملات را در حساب توئیتر خود نوشت که غیر مستقیم از نطق سه شنبه گذشته (اول مهرماه) دونالد ترامپ که در آن پکن را آماج حملات در ارتباط با شیوع ویروس کرونا قرار داد، انتقاد کرد.

ترامپ در نطق خود ویروس کرونا را به صراحت یک «ویروس چینی» خواند و خواستار پاسخ دادن پکن در شیوع این بیماری در جهان شد.

کارشناسان و تحلیل گران سیاسی سخنان روز سه شنبه ترامپ را یک تاکتیک فرافکنانه از سوی وی دانستند که در مهار همه گیری ویروس کرونا در آمریکا که شمار مبتلایان به آن از هفت میلیون عبور کردو تعداد جان باختگان آن نیز به بیش از ۲۰۰هزار نفر رسید، ناکام مانده و به یکی از بحران های مهم درانتخابات پیش روی وی بدل گشته است.

اشاره دیگر دبیرکل سازمان ملل در بخش دیگر توئیت خود، به خروج آمریکا از سازمان جهانی بهداشت توسط رئیس جمهوری آمریکا است.

اقدامی جنجالی که حتی «بیل گیتس» بنیانگذار شرکت «مایکروسافت» نیز از این اقدام ترامپ به صراحت انتقاد کرد.

ترامپ ۱۸ تیرماه گذشته با ارسال نامه ای رسمی به سازمان ملل اعلام کرد که آمریکا از این سازمان جهانی بهداشت خارج می شود، ترامپ با این ادعا که آمریکا بیشترین سهم در پرداخت به  سازمان جهانی بهداشت را دارد و چین میزانی بسیار کم تری می پردازد، اما این سازمان تحت سلطه چین قرار دارد  و با حمایت از پکن در شیوع ویروس کرونا موجب گمراهی جهان  و مردم کشورش شده است.

ترامپ در آن تاریخ در نامه خود خطاب به سازمان ملل نوشته بود: از آنجا که آنها (سازمان جهانی بهداشت) در توجه به درخواست ما و اصلاحات بسیار ضروری که خواهان عمل کردن بدان بودیم، توجه نکردند، ما (آمریکا) از امروز روابط‌مان را رسما با این سازمان قطع کردیم."

ترامپ اول مهرماه  در سخنرانی ویدئویی خود در هفتاد و پنجمین نشست سران کشورهای عضو سازمان ملل متحد که به دلیل شیوع کرونا در آمریکا، امسال به صورت مجازی برگزار شده بود، مدعی شد:  ۷۵ سال پس از جنگ جهانی دوم و پایه‌ریزی سازمان ملل متحد، ما گرفتار یک جنگ دیگر جهانی هستیم، گرفتار ویروس نامرئی چین هستیم که جان‌های زیادی را در ۱۸۸ کشور گرفته است.

ترامپ  در سخنان خود در مجمع عمومی سازمان ملل، چین و سازمان بهداشت جهانی را مقصران اصلی شیوع ویروس کرونا در جهان معرفی کرد.