اعلام محور گفت‌وگوی ظریف و لاوروف از سوی سخنگوی وزارت خارجه روسیه

گروه سیاسی الف،   3990703054

سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که وزرای خارجه ایران و روسیه قرار است بر سر برجام گفت‌وگویی با یکدیگر داشته باشند.

به گزارش ایسنا، به نقل از تاس، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه با اشاره به برنامه دیدار سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران در مسکو گفت: آن‌ها قرار است بر سر مسائل بین‌المللی از جمله شرایط برنامه هسته‌ای ایران ذیل برنامه جامع اقدام مشترک به همراه اوضاع سوریه، افغانستان و منطقه خلیج فارس گفت‌وگو داشته باشند.

محمد جواد ظریف چهارشنبه شب  وارد مسکو شد و پس از آن در جمع خبرنگاران به تشریح اهداف سفر خود به این کشور پرداخت و در پاسخ به این سوال که برخی از رسانه‌های منطقه  مدعی شده‌اند که دولت فرانسه از شما خواسته که در جریان این سفر با مقامات روسیه در مورد لبنان صحبت کنید ،خاطرنشان کرد : بعضی خبرهایی که میشنوم برای خودم نیز خنده‌دار است ،چنین چیزی صحت  ندارد .

این دیپلمات عالیرتبه کشورمان اظهار کرد:احتمال دارد که در جریان این سفر با دوستان روس خود  در مورد لبنان صحبت کنیم ولی از موضوعات دارای اولویت در دستور کار ما نیست و از زمان سفر به لبنان تا به امروز با فرانسوی‌ها  در مورد موضوع لبنان گفتگویی نداشته‌ام.

ظریف همچنین  به برگزاری اجلاس سیکا در روسیه اشاره کرد و گفت:این اجلاس به صورت ویدیو کنفرانس با محوریت ویروس کرونا برگزار می‌شود و در ابتدا  قرار بود  من از تهران در این نشست شرکت کنم  ولی اکنون با توجه به سفر  صورت گرفته از مسکو در  این اجلاس شرکت می‌کنم .

وزیر خارجه کشورمان همچنین با اشاره به مواضع روسیه در برابر قانون شکنی‌های اخیر آمریکا اظهار کرد : در این زمینه هماهنگی بسیار نزدیکی بین ما و روسیه وجود داشته است .

وی  افزود: این سومین سفر من به روسیه در ایام شیوع کرونا  است و  در سفرها تلاش کرده‌ایم تا  از نزدیک با همکاران روس خود در مورد  مسائل و تحولات جاری  رایزنی و گفتگو کنیم.

ظریف همچنین اظهار کرد: گفت‌وگو در مورد آخرین تحولات سوریه و همچنین روند آستانه، آخرین تحولات افغانستان از جمله برگزاری مذاکرات صلح بین طالبان و گروه‌های دیگر افغانی و دولت افغانستان و بررسی آخرین تحولات دوجانبه بین دو کشور ایران و روسبه از دیگر دستور کارهای این سفر است.