پاسخ به ۷ سوال رایج درباره تزریق واکسن آنفلوآنزا

گروه سلامت الف،   3990703035

خبرآنلاین نوشت: تزریق واکسن آنفلوآنزا علاوه بر داشتن کاربرد هر سال خود در جلوگیری از ابتلا به این بیماری، می‌تواند از بروز دو پاندمی به صورت همزمان جلوگیری کند. در ادامه به سوالات رایج درباره تزریق این واکسن، پاسخ داده شده است.

پاسخ به ۷ سوال رایج درباره تزریق واکسن آنفلوآنزا

بعد از بحران کرونا، واژه‌ی واکسن بیشتر از هر زمان دیگری شنیده می‌شود و شاید اهمیت آن بیشتر از همیشه برای مردم دنیا مطرح شده است. در این میان کم کم به فصل شیوع آنفلوآنزا نزدیک می‌شویم و امسال اهمیت تزریق واکسن آنفلوآنزا چندین برابر سال‌های قبل است.

تزریق واکسن آنفلوآنزا علاوه بر داشتن کاربرد هر سال خود در جلوگیری از ابتلا به این بیماری، می‌تواند از بروز دو پاندمی به صورت همزمان جلوگیری کند. در ادامه به سوالات رایجی که درباره تزریق این واکسن وجود دارد،  پاسخ داده شده است.

ایمنی حاصل از تزریق واکسن آنفلوآنزا چند ماه طول می‌کشد؟

متخصصان در این باره می‌گویند با توجه به اینکه ویروس هرسال تغییر می‌کند و ایمنی حاصل از تزریق واکسن کرونا، ۶ تا ۸ ماه که برای ایجاد محافظت در فصل آنفلوآنزاست، باقی می‌ماند و مردم هرسال به تزریق واکسن جدید نیاز دارند.

بهترین زمان برای تزریق واکسن آنفلوآنزا چه زمانی است؟

اواخر تابستان که قبل از آغاز فصل آنفلوآنزا محسوب می‌شود، بهترین زمانی است که می‌توانید این واکسن را دریافت کنید. باید توجه داشته باشید که پس از دریافت این واکسن، ایجاد ایمنی در بدن دو هفته طول می‌کشد.

ممکن است امسال واکسن کم بیاید؟

با توجه به همزمانی فصل آنفلوآنزا و بحران کرونا، ممکن است امسال افراد بیشتری به تزریق این واکسن اقدام کنند اما محمدرضا شانه ساز، رئیس سازمان غذا و دارو در این رابطه می‌گوید که مردم نگرانی درخصوص کمبود واکسن آنفلوآنزا نداشته باشند و اولویت تزریق با گروه‌های پرخطر است.

اما سعی کنید اگر قصد تزریق این واکسن را دارید، زودتر اقدام کنید و مراجعه را برای روزهای آخر نگذارید.

واکسن آنفلوآنزا باعث می‌شود آنفلوآنزا بگیرید؟

پزشکان می‌گویند  با وجود اینکه این یکی از پرتکرارترین شایعاتی است که هرساله از مردم می‌شنوند، واکسن در واقع حاوی ویروس‌های کشته شده است که قادر به ایجاد هیچ بیماری‌ای نیستند و ممکن است کسانی که با اطمینان می‌گویند که تزریق واکسن آنها را بیمار کرده است، قبل از دریافت واکسن در معرض این ویروس قرار گرفته و مبتلا شده باشند.

اگر چه که متخصصان قبل از تزریق به شما آگاهی می‌دهند که این واکسن ممکن است در روزهای آینده درد جزئی و تب خفیف داشته باشید، این اتفاق هم در کمتر از یک درصد کسانی که واکسن آنفلوآنزا را دریافت می‌کنند، اتفاق می‌افتد و به معنای ابتلا به آنفلوآنزا نیست.

علاوه بر این واکسن آنفلوآنزا از شما تنها در برابر ۳۰ تا ۵۰ درصد سویه‌های این ویروس محافظت می‌کند و ممکن است حتی پس از تزریق واکسن با سویه دیگری بیمار شوید. اما تحقیقات نشان داده است که اگر با وجود دریافت این واکسن، سویه دیگری شما را آلوده کند، با شدت کمتری بیمار می‌شوید. اما همچنان باید اصول بهداشتی را رعایت کنید.

واکسن اسپری بینی آنفلوانزا هم به اندازه نوع تزریقی آن موثر است؟

پزشکان می‌گویند که تجربه نشان داده است که تزریق واکسن کرونا بیشتر از اسپری کردن آن جواب داده است و اسپری برای همه افراد توصیه نمی‌شود و نباید برای گروه‌های پرخطر استفاده شود.