به فکر معیشت این «ملت پیروز» باشید

گروه سیاسی الف،   3990702115 ۴۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
به فکر معیشت این «ملت پیروز» باشید

با رسیدن به مهلت ۲۰ سپتامبر به ادعای آمریکا قرار بود با فعال‌شدن مکانیسم ماشه، تحریم‌های سازمان ملل علیه کشورمان دوباره فعال شود. ظاهرا به‌دلیل مخالفت بقیه اعضای شورای امنیت تاکنون فعالیت دیپلماتیک آمریکا به نتیجه نرسیده است.

در چند روز گذشته که از این حادثه گذشته است رئیس‌جمهور چندبار از پیروزی در این میدان یاد کرده و با افتخار از آن سخن گفته است. مثلا آقای روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیئت دولت با بیان اینکه آمریکاییها می‌خواستند بخشی از قطعنامه ۲۲۳۱ را نقض کرده و بگویند تحریم تسلیحاتی ایران در مهر ماه ادامه می‌یابد، ابراز داشت: آمریکا با این همه ادعا فکر نمی‌کرد، فقط دومینیکن به پیشنهاد آنها رای داد، اروپایی که متحد آنهاست، با آنها مخالفت کردند، روسیه و چین روبه‌روی آنها ایستاد، اندونزی با شهامت در مقابل‌شان ایستاد و در مرحله بعد، نیجر در مقابله آنها ایستاد. 

روحانی با بیان اینکه اقتدار و هیمنه آمریکا از بین رفت، عنوان کرد: وقتی آمریکا یک نگاه می‌کرد، ۲۰ کشور عقب می‌نشست. تصور نمی‌کردند ۱۳ کشور روبه‌روی آنها بایستند. این پیروزی و موفقیت ملت بزرگ ایران است؛ همانند ایستادگی در ۴۰ سال قبل و هشت سال دفاع مقدس. امروز هم بعد از ۴۰ سال این موفقیت بزرگ حقوقی، سیاسی و دیپلماتیک را در سازمان ملل به دست آورد. 

در این زمینه باید گفت حقیقتا این ملت ایران است که در این کارزار پیروز شده و روحانی به‌درستی به این نکته اشاره کرده است. طی دو سال اخیر که از تحریم‌های ظالمانه آمریکا می‌گذرد شرایط اقتصادی سختی بر مردم گذشته است و متاسفانه همچنان ادامه دارد.

مهم‌ترین مشکلی که عموم مردم با آن روبه‌رو هستند مشکل تورم است که هر روز در ابعاد مختلف جان مردم را می آزارد. گرانی اقلام به‌خصوص مواد غذایی باعث شده است سبک زندگی قشرهایی از مردم عوض شود. در کنار تورم، مشکل بیکاری نیز گریبانگیر بخش‌هایی از مردم شده است و متاسفانه شیوع کرونا هم به این مسئله دردآور دامن زده است.

علی‌رغم همه مشکلات اقتصادی مردم  ایران همچنان جانب نجابت را داشته اند. هدف آمریکا از فشار اقتصادی همانگونه که بارها گفته‌اند فشار بر مردم برای شورش خیابانی بر ضد نظام است. اما مردم صبور ایران تاکنون آمریکا را در رسیدن به هدفش ناکام گذاشته‌اند. اما آنچه باید دایما به مدیران نظام گوشزد کرد این حقیقت است که نجابت مردم ایران وظیفه مسئولین را دوچندان می‌کند. اگر جناب رئیس‌جمهور به‌درستی این پیروزی را از آن مردم می‌داند پس باید برای این مردم بیشتر فعالیت کند. مهم‌ترین زمینه‌ای که نیازمند عزم و تصمیمات درست مسئولین است حوزه اقتصاد و معیشت است.

در زمینه اقتصاد کارشناسان اقتصادی پیشنهادهای عملی بسیار مناسبی به دولت ارائه کرده‌اند که متاسفانه در این سال‌ها همه این پیشنهادها نادیده گرفته شده است. پیشنهادات مختلفی که همه آنها با فرض ادامه تحریم‌ها تدوین شده و در زمینه اصلاح حوزه‌های مختلف مثل درآمدهای دولت، نظام بودجه، نظام بانکی و نظام مالیاتی به دولت ارائه شده است.

فارغ از اصلاحات در این حوزه‌ها، کمک دولت به بهبود کسب و کارها و حداقل برداشتن موانع کسب وکارها انتظار کمی است که آن هم تاکنون محقق نشده است.

اگر جناب رئیس‌جمهور می‌خواهد مردم ایران نجیبانه در این مسیر باقی بمانند اندکی پنبه را از گوش خود درآورند و به پیشنهادات کارشناسان گوش دهند تا فشار اقتصادی بر مردم کمتر شود.