ترامپ نمی‌خواهد قطار سازش با اسراییل متوقف شود

علی عباسی،   3990702089 ۱۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار
ترامپ نمی‌خواهد قطار سازش با اسراییل متوقف شود

به گزارش الف، مثلث آمریکا و امارات و عربستان سعودی طی ماه گذشته فشارهای بی‌سابقه‌ای را به دولت موقت سودان وارد کرده‌اند تا این کشور را به سازش با رژیم صهیونیستی وادار کنند. در همین راستا در روزهای اخیر مذاکراتی فشرده بین طرف‌های آمریکایی و اماراتی با نماینده سودان برگزار شد که در جریان این مذاکرات شرایط سودان برای عادی سازی روابط با اسرائیل تشریح شد.

عبدالفتاح البرهان رئیس شورای انتقالی سودان با شرکت در این مذاکرات سعی کرد دولت عبدالله حمدوک نخست وزیر موقت را در ترسیم مناسبات بین خارطوم و تل‌آویو مدیریت کند. وی هفت ماه پیش در همین راستا در شهر عنتیبی اوگاندا با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل دیدار کرده بود. البته درمذاکرات دیروز نصرالدین عبدالباری وزیر دادگستری سودان نیز حضور داشت تا مذاکرات سه جانبه چهره‌ای رسمی‌تر به خود بگیرد.

مذاکرات انجام شده در امارات در خصوص رفع تحریم‌ها از سودان و حمایت از دولت این کشور در دوره انتقالی و بخشیدن بدهی‌های آمریکا و همچنین تشویق دولت‌های دوست برای اتخاذ اقدامات مشابه بود. حضور وزیر دادگستری سودان در این مذاکرات نشان می‌دهد که رفع تحریم‌های این کشور شرط اصلی مقامات دولت انتقالی خارطوم برای سازش با رژیم صهیونیستی است.

در همین رابطه البرهان به عنوان واسطه سودانی سازش با اسرائیل تلاش دارد این گونه وانمود کند که رفع تحریم‌های سودان تنها از مسیر عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی امکان پذیر است. وی دیدار گذشته خود با نتانیاهو در فوریه سال جاری را نیز بر این اساس و در راستای تحقق منافع عالی ملت سودان توجیه می‌کرد. هیئت سودان همچنین کمک 1.2  میلیارد دلاری اختصاص یافته به نفت و گندم و اعانه یا قرض یک میلیارد دلاری 25 ساله را جزو شرایط خود برای عادی سازی مناسبات با رژیم صهیونیستی مطرح کرده است.

تلاش‌های  آمریکا برای مجبور کردن سودان به سازش با رژیم صهیونیستی با کمترین هزینه احتمالی از ماه گذشته و با سفر مایک پمپئو وزیر خارجه این کشور به سودان شدت گرفت. دولت کنونی آمریکا در فاصله دو ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری در این کشور تلاش دارد یک برگ برنده را نسبت به رقیب خود در اختیار بگیرد که به نظر می‌رسد در نظرسنجی ها از دونالد ترامپ پیش گرفته است. علاوه بر این که تل‌آویو نیز که احتمال خروج ترامپ از کاخ سفید در سایه انتخابات ریاست جمهوری جدید این کشور را بعید نمی‌داند، تلاش دارد طی سه ماه آینده بیشترین بهره برداری را از جانبداری مطلق دولت کنونی آمریکا نسبت به سیاست‌های کاری صهیونیست‌ها بنماید.

در این میان امارات متحده عربی که چندی پیش توافق رسمی سازش با رژیم صهیونیستی را امضا کرده تلاش دارد خود را به عنوان میانجی علنی سازی مناسبات کشورهای منطقه با تل‌آویو معرفی کند تا به این ترتیب نقش محوریت برنامه‌های آمریکایی در خاورمیانه را برعهده داشته باشد.

طرف بعدی این معادله سعودی ها هستند که خود را مجبور به پذیرش طرح آمریکا برای عادی سازی روابط با اسرائیل می‌دانند. آنها ترجیح می دهند که پیش از خود کشورهای دیگری را نیز به این روند وادار کنند تا هزینه‌های این اقدام را برای خود کاهش دهند.

طرح آمریکایی سازش حداکثری کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی که به اذعان رسانه‌های غربی به صورت ناپخته و شتابزده دنبال می‌شود، عمدتا کشورهایی را هدف قرار داده که نقطه ضعف قابل‌توجهی دارند که آنها را مجبور به پذیرش دیکته‌های آمریکا می‌کند. فارغ از امارات متحده عربی که از مدت‌ها پیش روند مناسبات غیرعلنی با رژیم صهیونیستی را دنبال می کرد، بحرین سیاستی کاملا وابسته به دولت ریاض دارد و در ازای مطالبه ریاض برای سازش با اسرائیل هیچ امتیازی نیز از تل‌آویو و آمریکا دریافت نکرد.

دولت انتقالی سودان نیز در شرایطی پشت میز مذاکرات برای سازش با رژیم صهیونیستی قرار گرفته که حق تصمیم‌گیری های حاکمیتی برای این کشور را ندارد. دولت کنونی در واقع دولت انتقالی و موقت برای پیشبرد امور کشور و آماده سازی جهت برگزاری انتخابات مردمی و روی کارآمدن دولت مشروع و دائمی در سودان است و از نظر قانونی نمی‌تواند تصمیمات مرتبط با منافع عالی و رویکردهای استراتژیک کشور را اتخاذ کند، اما سیاستمدارانی که در دولت انتقالی سودان روی کار هستند، نگرانی قابل توجهی نسبت به اوضاع متزلزل سیاسی و امنیتی خود دارند و از خشم مجدد مردم انقلابی سودان می‌هراسند.

علاوه بر بسته‌های سیاسی و اقتصادی که دولت کنونی سودان برای عادی سازی روابط با اسرائیل مطرح کرده، یکی از مهمترین مطالبات آنها حمایت آمریکا و رژیم صهیونیستی از دولت کنونی و تضمین بقای حاکمیت آنها حتی در دوره پس از انتخابات مردمی در این کشور است.

در طرف مقابل، انتخاب سودان به عنوان هدف بعدی سازش با اسرائیل و فشارهای گسترده‌ای که به این کشور وارد می‌شود، نشان می‌دهد که تا چه اندازه دست آمریکا و اسرائیل از پیشبرد طرح معامله قرن خالی است تا جایی که هیچ کشور مستقل و مشروعی به خواسته‌های آنها در سازش با اسرائیل تن نداده و به همین علت آنها مجبور هستند دولت موقت سودان را برای متوقف نشدن قطار عادی سازی روابط با اسرائیل وادار به تسلیم کنند.