عربستان عمره مفرده را از سر می‌گیرد

گروه جهان الف،   3990702053

وزارت کشور عربستان سعودی اعلام کرد که برگزاری عمره برای زائران خانه خدا از سیزدهم مهر ماه به طور تدریجی و طی چهار مرحله از سر گرفته می‌شود که مراحل نخست برای عمره گزاران داخل این کشور است و سپس عمره گزاران خارجی هم به آنها افزوده می‌شود.

عربستان عمره مفرده را از سر می‌گیرد

به گزارش فارس، وزارت کشور عربستان سعودی شامگاه سه شنبه اعلام کرد که از چهارم اکتبر ۲۰۲۰ (سیزدهم مهر ماه) برگزاری عمره زائران خانه خدا از سر گرفته می‌شود.

خبرگزاری رسمی عربستان به نقل از یک مسئول وزارت کشور عربستان اعلام کرد  که مراسم عمره و زیارت خانه خدا و مسجد النبی با رعایت اصول بهداشتی لازم به طور تدریجی از سر گرفته می‌شود.

وی تاکید کرد که تصمیم‌های جدید بر اساس آنچه توسط مقامات ذی صلاح در مورد شرایط مقابله با بیماری همه گیر کرونا گزارش شده است و در پاسخ به اشتیاق بسیاری از مسلمانان در داخل و خارج از کشور برای انجام مراسم عمره و زیارت خانه خدا اتخاذ شده است.

این منبع گفت که تصمیم مذکور شامل صدور مجدد و تدریجی مجوز برای ادای عمره و ورود به مسجد الحرام و زیارت مسجد النبی است.

به گفته منابع مذکور، اجرای این تصمیم طی چند مرحله انجام خواهد شد؛ در مرحله نخست به شهروندان و افراد مقیم در داخل عربستان اجازه داده می‌شود از چهارم اکتبر ۲۰۲۰ روزانه شش هزار نفر یعنی ۳۰ درصد از ظرفیت تعیین شده در شرایط کرونا امکان ادای مناسک عمره را دارند.

در مرحله دوم از ۱۸ اکتبر ۲۰۲۰(۲۷ مهر ماه) به شهروندان و افراد داخل عربستان که شامل روزانه ۱۵ هزار عمره گزار و ۴۰ هزار نمازگزار می‌شود اجازه ادای عمره داده می‌شود که این تعداد ۷۵ درصد از ظرفیت تعیین شده در شرایط کروناست.

در مرحله سوم هم از اول نوامبر ۲۰۲۰(۱۱ آبان ماه) تا زمان اعلام رسمی پایان کرونا یا رفع خطر آن به شهروندان و افراد مقیم در داخل عربستان و یا خارج این کشور اجازه داده می‌شود به تعداد روزانه ۲۰ هزار عمره گزار و ۶۰ هزار نمازگزار به زیارت خانه خدا بیایند که این تعداد ۱۰۰ درصد ظرفیت تعیین شده در شرایط کروناست.

به گفته این منبع، اعزام عمره گزاران از بیرون عربستان هم به شکل تدریجی و از کشورهایی خواهد بود که وزارت بهداشت عربستان سعودی تایید می‌کند خطری در رابطه با بیماری کرونا در آنجا وجود ندارد.

منبع سعودی گفت که مرحله چهارم مربوط به زمانی است که طرف‌های ذیربط از رفع خطر همه گیری کرونا خبر می‌دهند و آن زمان به شهروندان و افراد مقیم داخل عربستان و همچنین خارجی‌ها اجازه داده می شود ۱۰۰ درصد از ظرفیت طبیعی مسجد الحرام و مسجد النبی را پر کرده و عازم خانه خدا شوند.

این منبع گفت که ساماندهی امور مربوط به ثبت نام عمره گزاران و حتی نمازگزاران و زائران خانه خدا از طریق اپلیکیشن موسوم به «اعتمرنا» امکان پذیر است که وزارت حج و عمره عربستان در راستای اجرای دستور العمل های بهداشتی تعیین شده از سوی وزارت بهداشت و طرف‌های مربوطه ایجاد و ارائه خواهد کرد .

عربستان همزمان با همه گیری ویروس کرونا ضمن توقف پروازهای بین‌المللی مرزهایش را به روی اتباع خارجی بست و عمره را تعطیل کرد.

مناسک حج سال ۱۴۴۱ هجری قمری هم با تعداد بسیار محدود و توسط کسانی که در داخل عربستان اقامت داشتند، برگزار شد.