فلسطین بیش از هر زمان به جامه رزم نیاز دارد

حمید خوش‌آیند، گروه تعاملی الف،   3990702016
فلسطین بیش از هر زمان به جامه رزم نیاز دارد

نقش غفلت از مسائل اصلی و پرداختن به حاشیه و مسائل فرعی و دست چندم در درون کشورهای اسلامی در علنی‌سازی و رسمیت بخشیدن به روابط کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس با اسرائیل را نباید دستکم گرفت. این، سیاست، کیاست، استراتژی و قدرت شخص ترامپ یا نتانیاهو نیست که باعث می‌شود امروز امارات و بحرین و فردا عربستان و عمان دست در دست اسرائیل بگذارند؛ آن هم در شرایطی که می‌دانند ۹۲ درصد افکار عمومی شهروندان عربی مخالف هرگونه روابط دیپلماتیک با اسرائیل هستند.

بلکه در وهله اول غفلت‌ها و سهل‌انگاری‌ها و ساده‌اندیشی‌هایی است که در بین علمای اسلامی، سیاسیون، رهبران، نخبگان، عناصر و گروه‌های مؤثر در داخل کشورهای اسلامی وجود دارد و مسیر علنی‌سازی روابط عربی - اسرائیلی را که باید مملو از سنگلاخ و مین و صعب‌العبور باشد، هموار و بی‌دردسر می‌سازد.

هرچه هست، روندی که در منطقه و در خصوص علنی‌سازی روابط عربی - اسرائیلی شروع شده، روند خطرناکی است که نباید آن را تنها به عنوان دستاوردسازی انتخاباتی برای ترامپ و نتانیاهو تعبیر و تفسیر نمود. مسئله بزرگ‌تر از این حرف‌هاست که شرح آن خارج از حوصله این نوشتار کوتاه است.

یک زمانی در اتحادیه عرب مسئله فلسطین به حدی قداست داشت و مورد احترام ملل عربی بود که مصر را به خاطر حضور در کمپ دیوید و اتخاذ مواضع همسو با اسرائیل از اتحادیه عرب اخراج کردند. اما امروز معادله کاملاً معکوس شده است و کسانی از اتحادیه عرب رانده می‌شوند که مواضع همسو با فلسطین دارند. 

مسائلی که در منطقه می‌بینیم، شرایط را پیش و بیش از همه برای فلسطین دشوار می‌کند. امروز فلسطین بیش از هر زمان دیگری به دفاع همه‌جانبه نیاز دارد؛ آن هم نه فقط با پشتیبانی سیاسی و دیپلماتیک و اقتصادی. حمایت از فلسطین با توجه به شرایط و وقایعی که در حال وقوع است، باید بسیار هوشمندانه و در تمام سطوح به ویژه نظامی و امنیتی با قدرت بیشتری استمرار پیدا کند.

سفر اخیر اسماعیل هنیه به لبنان و نشست بی‌سابقه گروه‌های مقاومت از جمله حزب‌الله، حماس، فتح و ۱۲ گروه دیگر در بیروت و رام‌الله که به ریاست محمود عباس رئیس تشکیلات برگزار شد، یک نقطه امید و دریچه باز و همسویی بی‌نظیری است که می‌تواند حصار امنی برای فلسطین در این شرایط سخت باشد. امروز فلسطین به جامه رزم بیش از هر زمان دیگری محتاج است. باید جامه بزم و سازش از تن به در کرد.