یونان و ترکیه بر سر آغاز مذاکرات به توافق رسیدند

گروه جهان الف،   3990701150

وزارت خارجه یونان در بیانیه‌ای از توافق با ترکیه بر سر ازسرگیری دو ر جدید مذاکرات طی روزهای آینده در استانبول خبر داد.

به گزارش فارس، وزارت امور خارجه یونان طی بیانیه‌ای اعلام کرد که به‌زودی مذاکرات و گفت‌وگوهای این کشور با ترکیه با محوریت فعالیت‌های این دو کشور در شرق دریای مدیترانه از سر گرفته خواهد شد.

در این بیانیه آمده است که آنکارا و آتن بر سر ازسرگیری شصت و یکمین دور مذاکرات اکتشافی به توافق رسیده و قرار است «به‌زودی» این مذاکرات در شهر استانبول انجام شود.

بعد از چند هفته حملات لفظی و اظهارات متقابل بین مقامات ترکیه و یونان، با نزدیک شدن به نشست رؤسای اتحادیه اروپا برای بررسی تحولات در شرق مدیترانه، لحن مقامات این کشور آرام‌تر شده است.

قرار است اردوغان و امانوئل ماکرون، رؤسای جمهور ترکیه و فرانسه تا ساعاتی دیگر تلفنی با یکدیگر گفت‌وگو کنند. منبعی دیلپماتیک در ریاست جمهوری فرانسه با تأیید این خبر گفت که این تماس قبل از نشست بروکسل خواهد بود.

این نشست روزهای پنجشنبه و جمعه این هفته برگزار خواهد شد. رئیس جمهور ترکیه اخیرا با «آنگلا مرکل»، صدر اعظم آمریکا و «شارل میشل»، رئیس شورای اروپا دیدار و گفت‌وگوکرده است.

منبع مذکور در کاخ الیزه فرانسه در باره مفاد تماس تلفنی بین اردوغان و ماکرون گفت که رئیس جمهور فرانسه درباره شروط «ایجاد گفت‌وگوی مورد نظر» با ترکیه را با همتای ترکیه‌ای خود در ارتباط با شرق دریای مدیترانه، لیبی و روابط با اتحادیه اروپا بررسی خواهد کرد.

این منبع گفته است که پاریس از وساطت آلمان در قضیه تنش بین ترکیه و یونان حمایت می‌کند.

اخیرا ترکیه با ورود اروپا به این قضیه که با درخواست یونان صورت گرفت، برخی از فعالیت‌های خود در دریای مدیترانه از قبیل حفاری و اکتشاف در شرق این دریا را کم کرده است. یونان از اتحادیه اروپا خواسته برای مقابله با اقدامات ترکیه، دست به اعمال تحریم علیه این کشور بزند.