آیا شمارش معکوس خروج نیروهای آمریکایی از عراق آغاز شده است؟

گروه جهان الف،   3990629098 ۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

مقاومت مسلحانه گروه‌های مقاومت عراق، عرصه امنیتی این کشور را برای متجاوزان آمریکایی تنگ‌تر کرده و آنها را مجبور به محدودسازی نیروهای خود در این کشور کرده است.

آیا شمارش معکوس خروج نیروهای آمریکایی از عراق آغاز شده است؟

به گزارش الف، پایگاه خبری المیادین در گزارشی با اشاره به افزایش فعالیت‌های امنیتی ضد نیروهای آمریکایی در عراق می نویسد که حمله به کاروان نظامیان آمریکایی در عراق به یک پدیده روزانه در تمامی استانهای این کشور تبدیل شده است. تازه ترین تحولات در استان بابل و نجف اشرف اتفاق افتاد که یک آکادمی آمریکایی هدف حمله قرار گرفت. پیش از این نیز حملاتی ‌ضد سفارت آمریکا در بغداد انجام شده بود. علاوه بر اینکه کاروانی از ائتلاف متجاوز آمریکایی در عراق نیز در استان صلاح الدین هدف حمله  قرار گرفت.

به نوشته المیادین تمامی این تحولات سوال مهم زیر را مطرح می کند که آیا شمارش معکوس برای خروج نظامیان آمریکایی از عراق تحت فشار مقاومت مسلحانه آغاز شده است؟

پایگاه خبری مذکور در ادامه مقاله خود تلاش کرده پاسخ این سوال را بدهد. این مقاله می‌افزاید که نیروهای ائتلاف به فرماندهی واشنگتن در عراق به صورتی روزافزون هدف حملات متعدد قرار می‌گیرند، تا جایی که تقریبا روزی نیست که یک بمب دست ساز در مسیر کاروان انتقال لجستیک آمریکایی یا پایگاه های این کشور در عراق منفجر نشود.  خمپاره‌های کاتیوشا نیز به صورت تقریبی و روزانه در سفارت آمریکا در مرکز بغداد فرود می‌آیند و پایگاه های این کشور نظیر اردوگاه ویکتوری در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی بغداد و اردوگاه التاجی نیز هدف حملات متعدد قرار می‌گیرند.

بنا بر این گزارش، دولت عراق البته هر از چند گاهی از انجام اقداماتی ضد عاملان این حملات خبر می‌دهد، اما این اقدامات فایده‌ای نداشته و خسارت‌های زیادی به نظامیان خارجی و پیمانکاران مختلف وارد می شود.

به نوشته المیادین در نتیجه افزایش حملات ضد آمریکایی، دولت ترامپ از خروج محدود نیروهای خود از عراق سخن گفته و موضوع باقی‌ماندن ۲ هزار نظامی از مجموع ۶۰۰۰ نظامی در پایگاه‌های شمال عراق و غرب این کشور و بغداد را مطرح کرده است. این در حالی است که گروه‌های متعدد مقاومت که مسئولیت این حملات را بر عهده دا‌رند، اعلام کرده‌اند که تحرکات خود برای افزایش فشار بر آمریکایی‌ها را افزایش خواهند داد، چرا که آمریکایی‌ها در برابر مطالبات مردم عراق امروز و فردا می‌کنند و در برابر مصوبه الزام‌آور پارلمان مبنی بر خروج از عراق متعهد نیستند، علاوه بر اینکه سفر مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق به واشنگتن نیز نتوانست موعدی دقیق برای پایان موجودیت نظامی آمریکا در این کشور رقم بزند.

بر اساس این گزارش مرحله اول حملات صورت گرفته ضد موجودیت نظامی آمریکا در عراق به پایان سال گذشته میلادی باز می گردد که نیروهای آمریکایی اقدام به حمله به تعدادی از شخصیت های رسمی عراق کردند. آنها همچنین اردوگاه‌های وابسته به نیروهای داوطلب مردمی الحشدالشعبی را نیز هدف موشکباران خود قرار دادند.

المیادین می‌افزاید که این اتفاقات باعث شد نیروهای مردمی نیز حملات متعدد و مستقیم به نیروهای آمریکایی در پایگاه های عراق از جمله کرکوک و پایگاههای دیگر را در دستور کار خود قرار دهد. این اتفاقات بهانه‌ای شد تا واشنگتن جنایت حمله به فرودگاه بغداد در ژانویه گذشته و به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی و ابو مهدی المهندس را مرتکب شود.

به نوشته این شبکه لبنانی، بعد از این اتفاق حمله گروه‌های عراقی به نیروهای آمریکایی افزایش پیدا کرد. در نتیجه این ناآرامی‌ها بخشی از نیروهای آمریکایی و تعداد قابل توجهی از نیروهای چند ملیتی دیگر از عراق خارج شدند. در شرایط کنونی گروه‌هایی که حملات ضد نیروهای آمریکایی را مدیریت می‌کنند، اعلام کرده‌اند که این حملات در واکنش به موضع‌گیری آمریکا در پی سفر مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق به واشنگتن است. آمریکایی‌ها اعلام کرده‌اند که دست‌کم تا سه سال آینده در عراق باقی خواهند ماند. آنها البته از کاهش تعداد نیروهای خود در عراق خبر داده‌اند، اما هیچ زمان رسمی مشخصی برای خروج از عراق اعلام نکرده‌اند و همین موضوع باعث شده نیروهای مقاومت عراق، حملات ضد آمریکایی خود را افزایش دهند.

بنابر اعلام المیادین، الکاظمی مذاکرات مذکور را مهم و موفق ارزیابی و تاکید کرد که در این گفتگو در خصوص همکاری‌های اقتصادی، امنیتی و ارزیابی مجدد نیروهای آمریکایی در عراق توافق شده است. وی گفت که در گفتگوهای استراتژیک به ریاست وزیر خارجه عراق و همتای آمریکایی وی مجموعه مبانی درخصوص موجودیت نیروهای آمریکایی و مشخص کردن جدول زمانی برای آن به توافق رسیده که در راستای منافع ملت عراق است. وی در عین حال به  محتوای دقیقی از این مبانی اشاره نکرد.

گرچه واشنگتن تلاش زیادی دارد تا مانع از انجام حملات ضد آمریکایی شده و به این ترتیب فشارها بر نیروهای نظامی، امنیتی و سیاسی خود در عراق را کاهش دهد، اما این حملات همچنان با گسترشی نگران کننده برای واشنگتن همراه است. در صورتی که راهکار مقاومت مسلحانه در برابر اشغالگران با موفقیت همراه باشد، دیگر گروه‌های منطقه‌ای نیز می‌توانند از الگوی مذکور برای پیشبرد اهداف ملی گرایانه خود و مخالفت با مداخله های خارجی در امور کشورهای منطقه استفاده کنند. لذا همه چشم‌ها به تحولات عراق است....