نگاهی به تازه‌ترین وضعیت بازار انرژی جهان + نمودار

دکتر عباس ملکی گروه اقتصادی الف،   3990629081
نگاهی به تازه‌ترین وضعیت بازار انرژی جهان + نمودار

پایش بازار

پویایی های بازار

قیمت نفت برنت دریای شمال در روز جمعه 28 شهریور 1399 هر بشکه به 43.28 دلار ارتقا پیدا کرد. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت حدود 41.22 دلار هر بشکه بود. یعنی با این وضعیت، قیمت های نفت خام در کانال 40 تا 50 دلار هر بشکه نوسان می کنند. انبارهای نفتی در آمریکا نسبتا از نفت خام خالی شدند. جلسه اوپک با موفقیت پایان یافت. قیمت گاز طبیعی تا اندازه ای کاهش یافت. دلیل آن می تواند پایان یافتن فصل تزریق گاز به مخازن نفتی برای ازدیاد فشار باشد.

تفسیر هفته

علیرغم شیوع بیماری کوید 19 و کاهش بی سابقه تقاضای جهانی برای نفت و گاز در همه کشورها، مصرف گاز طبیعی در چین در کل سال 2020 انتظار می رود که 4.2 درصد رشد داشته باشد. گرچه این مقدار در 5 ساله اخیر برای چین کمترین است، اما نشان می دهد که علیرغم آسیب های جدی کرونا بر اقتصاد چین، برنامه ریزی چین برای تولیدات صنعتی همچنان در حال تحقق است. پیش بینی دولت چین آن است که در 2020 مجموعا چین حجمی برابر 320 میلیارد متر مکعب گاز مصرف نماید. واردات چین در کل سال 140 میلیارد مترمکعب خواهد بود که 50 میلیارد متر مکعب از آن توسط خطوط لوله از طریق روسیه و ترکمنستان خواهد بود. 90 میلیارد مترمکعب نیز از طریق دریا و بصورت ال ان جی وارد خواهد شد.

نورداستریم نام دو خط لوله ایست که از روسیه گاز طبیعی را به آلمان مستقیما و بدون واسطه از طریق دریای بالتیک منتقل می کند. فروشنده گاز شرکت روسی گازپروم بوده و اکثریت سهام در هر دو شرکت مجری در اختیار شرکت های زیرمجموعه گازپروم می باشند. ترک استریم نام خط لوله ایست که گاز طبیعی را از روسیه به ترکیه از طریق بستر دریای سیاه حمل کرده و ترکیه می تواند علاوه بر مصرف خود بخشی از گاز را به بلغارستان و کشورهای اروپای مرکزی برساند. فروشنده گاز در این جا هم گازپروم بوده و خط لوله توسط گازپروم مدیریت می شود. اولین محموله گاز در ابتدای ژانویه 2020 به ترکیه رسیده و از آن جا به بلغارستان فروخته شد. دولت آمریکا از پس از روی کارآمدن ترامپ به این دو خط لوله که تسلط روسیه بر عرضه انرژی در اروپا را مسجل می سازد بدبین بود. به همین دلیل تحریم هایی را علیه این دو خط لوله اعمال نموده است. نورد استریم 1 در 2012 کار ساخت آن به اتمام رسید. قرار بود که نورداستریم 2 در 2019 به پایان رسیده و اولین محموله گاز در میانه 2020 به آلمان برسد. اما هنوز ساخت این خط به پایان نرسیده است.

تحریم های دولت آمریکا مجموعه وسیعی از صنعت انرژی و حمل و نقل را در بر می گیرد. هر شرکتی که لوله، کمپرسور، ابزار دقیق، و همچنین لایه های پوششی به این دو خط برساند، مورد تحریم قرار می گیرد. کشتی ها، قطار و کامیون هایی که این وسائل را تا محل ساخت لوله منتقل نمایند نیز توسط آمریکا مورد تحریم قرار می گیرند. دو مصوبه کنگره آمریکا شامل قانون تحریم مقابله کنندگان با آمریکا (CAATSA) و قانون محافظت از امنیت انرژی در اروپا (PEESA) ظرفیت آن را دارند که کشتیرانی و بیمه کشورهای دیگر بجز آمریکا را تحت تاثیر جدی قرار دهند. پیشنهاد می شود دولت ایران به این مسئله توجه کرده و همکاری با کشتیرانی کشورهای مانند چین، روسیه، کره جنوبی، و یونان را در دستور کار قرار دهد. در زیر نقشه دو خط لوله نورداستریم و ترک استریم مشخص شده است.

جلسه وزرای کشورهای عضو اوپک و متحدان آن روز پنجشنبه 27 شهریور بصورت مجازی برگزار شد. در این جلسه که مصادف با شصتمین سال تاسیس اوپک بود، همه اعضا بر رعایت مصوبات پیشین تاکید کردند. قرار شد که تا آخر سال همچنان مجموعه اوپک پلاس حجمی معادل 7.7 میلیون بشکه در روز از تولیدات خود را کمتر نگاه دارد. مقدار کاهش قرار بود در فصل اول و دوم 2020 به 9.9 میلیون بشکه برسد. قرارداد تاریخی اوپک پلاس در ماه آوریل کاهش را به مقدار 9.7 میلیون بشکه در روز تثبیت کرد. در این میان شکایت هایی از اضافه تولید کشورهای عراق، امارات عربی متحده، و نیجریه بود که مقرر گردید این سه کشور بجای اضافه تولید در ماه های مه، ژوئن و ژوئیه، تولید خود را در سه ماهه آخر سال کمتر از حد توافق بنمایند. وزیر نفت عربستان سعودی پس از جلسه گفت که اوپک پلاس بصورت فعال و پیش دستانه در بازار حضور خواهد داشت. در زیر مقدار انحراف هر کدام از کشورهای اوپک و غیر اوپک در اضافه و یا کم کردن تولید در ماه اوت را نشان می دهد.