ضرب‌الاجل ۳ ماهه رئیسی برای مشکل مسکن روستای شیخ‌شبان

گروه عکس الف،   3990629018

نزدیکی قابل توجه روستای شیخ شبان به منطقه حفاظت شده محیط زیست موجب شده است که بخش زیادی از زمین‌های کشاورزی و بعضاً زمین‌های مسکونی داخل روستا جز اراضی ملی محسوب شوند. از آنجایی که اقتصاد اصلی روستا بر پایه تولیدات کشاورزی است همواره کشمکش‌هایی میان سازمان محیط زیست و مردم وجود داشته است. طرح آبرسانی این روستا نیز متوقف شده است.
علاوه بر این بخش قابل توجهی از روستا نیز که با عنوان محله مستضعفین شناخته می‌شود در مالکیت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قرار گرفته است و سکنه این بافت با اخطارهایی مبنی بر پرداخت حق آزاد سازی زمین و یا تخلیه خانه‌هایشان مواجه شده‌اند. این در صورتی است که به گفته شورای ده، این زمین‌ها از گذشته‌های دور با اسناد معتبر در اختیار کشاورزان بوده و پس از پیروزی انقلاب، مالکان آنها را در اختیار بنیاد مسکن قرار داده‌اند تا به ساخت مسکن برای قشر محروم روستا تخصیص داده شود.
سکنه این بافت نیز که اغلب از اقشار ضعیف و کمتر برخوردار می‌باشند می‌گویند که هزینه این مسکن‌ها را در گذشته پرداخت کرده‌اند و دلیلی برای پرداخت مجدد مبالغ میلیونی ندارند. به دلیل آزاد نشدن این زمین‌ها نیز، وام و یا پروانه ساخت به آن منازل تعلق نمی‌گیرد و همین امر مشکلاتی را برای اهالی این منطقه به دنبال داشته است.
آقای کاظمی دهیار روستا و ازجمله افراد فعال در این دعوی حقوقی است که با کمک دیگر اهالی با جمع آوری اسناد و درخواست‌هایی به ریاست قوه قضائیه کشور، حل مشکلات این روستا را خواستار شده است.
رئیس قوه قضائیه طی سفر اخیر خود به استان چهارمحال و بختیاری به این روستا سفر کرده و با مردم این روستا دیدار نمود. در پی تعیین ضرب‌الاجل تعیین شده توسط حجت الاسلام رئیسی، حل مشکل مردم این روستا در دستور کار شورای حفظ حقوق بیت‌المال قرارگرفته است.

روستای شیخ شبان در استان چهارمحال و بختیاری و در فاصله ۴۰ کیلومتری شهرکرد مرکز استان واقع شده است. مردم ا ین روستا اغلب از سادات هستند و به زبان فارسی تکلم می‌کنند اما لهجه‌ای نزدیک به لری دارند. همچنین با اهدای ۸۴ شهید در دوران دفاع مقدس، این روستا به عنوان روستای نمونه ایثارگری انتخاب شده است.