کرونا در غنا

احمد رضا آقائی، گروه تعاملی الف،   3990629001
کرونا در غنا

مدتی است که به همراه خانواده در کشور غنا شهر آکرا زندگی می‌کنم گفتم بد نیست در این حال و روز کرونائی آنچه در اینجا شاید به تجربه دیدم و لمس کردم برای مخاطبین عزیز الف بنویسم شاید مفید افتد. غنا کشوری در غرب آفریقاست که شاید بعد از آفریقای جنوبی دومین کشور نسبتا پیشرفته باشد. هر چند فقر و نداری و....بیداد می‌کند، کشوری در کنار خلیج گینه که دمای هوای آن تقریبا از 33 درجه بالاتر نمی‌رود و از 24 کمتر نمی‌شود.

این کشور پر از چند چیز است:
1- پر از پمپ بنزین که شاید در یک خیابان مثلا هزار متری بیش از بیست پمپ بنزین ببینی. در بسیاری از خیابان‌های آن سه پمپ بنزین که هرکدام بعضا بیش از دو هزار متر است کنار هم هستند. کسی خودش بنزین نمی‌زند.
2- پر از داروخانه شما در هر خیابان دویست متری بیش از پنج شش داروخانه پیدا می‌کنی.
3-پر از دستفروش که ده‌ها و بعضا صد نفر در هر چراغ قرمزی منتظرند تا ماشین‌ها توقف کنند و وسائلشان را آزادانه بفروشند.

خوب این کشور به محض اینکه متوجه کرونا شد همه راه‌های هوائی و زمینی را بست. بطوری که هیچ کسی تاکنون در این مدت نتوانسته به کشورش برگرده یا از کشور دیگر وارد بشه مگر موارد اضطراری. اوائل امر بیش از بیست روز همه جا تعطیل شد تا پروتکل‌ها آماده شود. بعد از آن شما حق نداشتی بدون ماسک حتی در ماشین باشی هیچ مغازه بزرگ و متوسطی یا داروخانه‌ای یا اداره‌ای بدون ماسک شما رو راه نمیده. کمتر مغازه و داروخانه و اداره و مدرسه و هتلی می‌بینید که درب ورودی آن یک ظرف آب، یک ماده شستشو، یک ضد عفونی کننده و یک دستمال بزرگ نباشد، تا شما و بدن و چرخ خرید را ضد عفونی نکند و تازه بعدش به شما دستکش ندهد. شما حق ورود ندارید و...

حال قضاوت کنید فکر می کنید از جمعیت حدود سی ملیونی چند نفر مرده اند کمتر از 270 نفر و کمتر از 44 هزار کرونا گرفتند و بیش از 43 هزار بهبود یافته‌اند. بجز محکم گرفتن قضیه از طرف حکومت و مردم و اینکه همه چشمشان به دهان رئیس جمهورشان بود تا اخبار کرونا را فقط از او بشنوند، شاید سبک زندگی این‌ها هم موثر است. فلفل بسیار مصرف می‌کنند، سیر بسیار می‌خورند، زنجبیل  جز غذای آنها است. پیاز همه چیز آنها است و بعد در مجموع ساده خور و اساسا از شیرینی لذتی نمی‌برند.