گرانی خودرو تا کجا!؟

محمد سعادتمند،   3990626115 ۴۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۸ تکراری یا غیرقابل انتشار
گرانی خودرو تا کجا!؟

این روزها شاهد افزایش قیمتهای بسیار عجیب و غریب در خودرو های ساخت داخل هستیم. این افزایش قیمتها تا چند ماه پیش در خودروهای موجود در بازار مشهود بود و نرخ های کارخانه ای با افزایش های کمی روبرو می شد. اما اتفاق جالب اینکه جدیدا خودروسازان محترم زحمت دلالان را کم کرده و خود قیمتهای نجومی برای محصولات تولیدی اعلام می کنند. وقتی خودروسازان مشاهده می کنند که عملا هیچ نظارت محدود کننده ای علیه اقداماتشان وجود ندارد طبیعتا هر آنچه که بتوانند انجام می دهند. از افزایش قیمتهای باور نکردنی در محصولات تا پیش فروشهای 2 ساله محصولات با قدمت 30 ساله.آنها شرایط موجود در کشور را بهترین فرصت برای رساندن قیمتهای خودروهای خود به سطح قیمتی مورد نظر می دانند.

در دنیا هر خودروسازی با سود حدود 10 درصد اقدام به فروش خودرو می کند یعنی در یک خودرو به قیمت 10 هزار دلار حدود 1000 دلار آن سود خالص می باشد و این سود کم را با تولید زیاد جبران می کنند.در حالی که به نظر می رسد خودروسازان محترم ایرانی به سود کمتر از 200تا 300 درصد رضایت نمی دهند. یعنی هر خودرو باید برای آنها حداقل دو تا سه برابر سود کند تا بتوانند هزینه ها ناکارآمدی و ریخت و پاش های غیر اصولی و خرید ملک و تاسیس صندوق و بیمه و غیره و غیره آنها را تامین کند.پس تا رسیدن قیمتها به سطح مورد نظر خودروسازان نباید انتظار مهار افسارگسیخته قیمتها را داشت.

موضع دولت در چشم پوشی بر این اجحاف خودروسازن به مردم به کنار ، سکوت حیرت آور قوه قضاییه و مجلسی که انقلابی بودن را یدک می کشد در این موضوع بسیار قابل تامل و تاسف می باشد. خودروسازن از چند سال پیش که طی مدت کوتاهی مردم از خرید خودرو صفر امتناع کردند و خودرو روی دستشان مانده بود درس بدی گرفته اند و  چند سال است که در حال گرفتن انتقام از مردم می باشند: « عرضه خودرو را قطره چکانی کنید تا مردم برای خرید خودرو صف بکشند در این صورت قیمتها ی بازار به شدت افزایش می یابد آنگاه هر چه می توانید قیمتها را بالا ببرید»

خودروسازان محترم در روز روشن و جلوی چشم تمامی نهادهای نظارتی عملا با عرضه قطره چکانی مردم را زجر داده و با بهانه هایی مانند تحریم و عدم وجود قطعه تصور می کنند که قادر به فریب دادن مردم هستند. در حالی که قطعاتی که استفاده می کنند به وفور از چین و به صورت " تنی "وارد شده و حتی برخی از به اصطلاح قطعه سازان بزرگ کشور نه تنها قطعه سازی نمی کنند بلکه قطعات وارداتی را فقط بسته بندی کرده و با دریافت انواع و اقسام حمایت های دولتی به نام قطعه ساخت داخل عرضه می نمایند تا جایی که دادگاه یکی از همین قطعه سازان بزرگ در حال برگزاری است.

پس عملا کمبود خاصی در این مورد وجود ندارد و مسائل مربوط به تحریم ها فقط سرپوشی است برای عرضه اندک خودرو و به دنبال آن افزایش سرسام آور قیمتهای کارخانه ای . در این بین فقط مردم بویژه قشر آسیب پذیر به شدت متضرر می شود. خانواده ای که تا چندی پیش با صرف هزینه های نسبتا معقول می توانست خودرو تهیه کند حالا باید بخش عمده پس انداز خودر ا با کلی قرض و وام و قسط به میدان آورد تا بتواند همان خودرو را با کلی شرط و شروط و پرداخت وجه و انتظار یک ساله و دوساله و البته به قیمت روز تحویل دریافت نماید. آنهم به شرط آنکه آنقدر خوش شانس باشد که در قرعه کشی برنده شود!

در روزگاری که در تمام کشورهای دنیا خودرو را تحویل مشتری می دهند و وجه آن را به صورت اقساط و طی چند سال دیگر دریافت می کنند آنهم خودروهای روز دنیا با بهترین کیفیت ، برخوردی که خودروسازان داخلی با مردم روا می دارند دور از شان این مردم فهیم و فرهیخته و مظلوم می باشد.